Runt år 1900 dog den ryska Tsaren Peter i en parallell värld skapad genom tidsresor. Hans son, Pietre, tog över Ryssland och förvandlade landets järnindustri till en enorm krigsmaskin vilket ledde till att rysslands vetenskapsmän utvecklade vapen vars like aldrig förr skådats. Den unga Tsaren var otroligt stridlysten, höll landet i en järnhand och ledde själv sina styrkor ut i krig. FragZone har tagit en titt på Codename Eagle, ett spel där det gäller att med alla möjliga medel krossa det ryska imperiet och sätta stopp för det blodiga kriget.

Singeplayer

I Codename Eagle spelar man Red, en man född i Ryssland men tvingad att fly sitt hemland innan han vuxit upp. Red gick sedan med i AIS, Allied Intelligence Service och visade sig där vara en mycket duktig operativ agent som kunde utnyttjas på många sätt.

Under spelets gång kan man välja om man vill se Red ur förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Smått buggigt kan tyckas, när tredjepersonskameran inte tar hänsyn till byggnadsväggar, så att när du står inuti en byggnad ser du utsidan och vice versa. Väljer man däremot att spela genom ögonen på Red så går allt mycket bättre. En annorlunda men också väldigt roande detalj är att man kan styra alla fordon man kommer över i spelet. Allt ifrån båtar och bilar till flygplan. De sistnämnda kan dock anses alldeles för svåra att styra då detta faktiskt inte är en flygsimulator utan ett actionspel.

Codename Eagle har ingen del där man får träna upp sina flygkunskaper, eller lära sig hur man använder de olika vapnen. Man börjar istället direkt med ett uppdrag där det stundvis är väldigt svårt att förstå vad man ska göra. Detta tycker jag är rätt dåligt av speltillverkarna, man vill inte fastna på första banan som jag till exempel gjorde.

Multiplayer

Banorna i Codename Eagle är enorma. Det tar flera minuter att med en motorcykel som är det snabbaste fordonet transportera sig från ena änden till den andra. Detta skapar rätt så enorma förseningar i spelet när man spelar tillsammans med andra, som gör att det verkligen inte lämpar sig för spel över internet med modem. Har man kabel däremot så bör det nog flyta på rätt så bra. Det allra bästa är ju självklart att spela över LAN, men den möjligheten har inte så många.

Enligt manualen så ska Codename Eagle klara både DM alla mot alla, DM i lag och CTF. Med ännu en tanke på hur stora banorna är så krävs det många spelare för att det inte ska bli alltför glest. Ju fler spelare på en server desto mer bandbredd krävs av både servern och klienterna.

Grafik

Grafikmotorn i Codename Eagle är enligt speltillverkarna deras egen. Speciellt byggd för att klara stora banor som liknar naturlandskap. Med ett 3D-kort ser allt faktiskt väldigt mjukt och fint ut. Mycket ansträngning krävs för att inse att det inte är så mycket detaljer på marken som det brukar vara i andra spel. Man tänker helt enkelt inte på det.

Trots den fina grafiken finns tyvärr en massa olika buggar. Att kameran i tredjepersonsläge ibland hamnar på andra sidan en vägg är en klassisk bug. Men när vissa väggar på avstånd helt försvinner så börjar det bli lite irriterande. När man hoppar och ser Red i tredjepersonsläge så ser det ut som han kan gå i luften. Grovt programmeringsfel kan tyckas, men det verkar nästan som det är meningen att det ska vara på det sättet. Kort sagt grafikmotorn i Codename Eagle alldels för många buggar för att kunna uppfylla sitt syfte till fullo. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering snart som fixar till detta.

Ljud

När man rör sig genom en skog i Codename Eagle så hör man naturljud överallt. Fåglar, vargar eller älgar. Tyvärr så ser man aldrig några av dessa förutom vargarna som är lite väl blodtörstiga. Ljudet som vapenarsenalen ger ifrån sig är inte särskilt imponerande. En revolver har i verkligheten en tendens att smälla rätt högt, medan den i Codename Eagle låter som ett ettöres smällare. Fjuttigt.

Ljudet från fordonen är däremot något som lättar upp stämningen. Det blir mycket brum-brum när man bränner i 120 km/h med en motorcykel och skulle samma motorcykel sprängas så ger den ifrån sig ett stort eldmoln ackompanjerat med ett riktigt explosionsljud. Trots att nackdelarna med ljudet vinner över fördelarna så är det ändå godkänt. Man tänker inte så mycket på de taskiga ljudeffekterna när man ser det imponerande landskapet.

Slutsats

Codename Eagle känns inte som en färdig produkt när man spelar det. Man får intrycket av att tillverkarna inte spelat det själva utan bara skrivit koden, kompilerat den och sedan givit ut spelet eftersom mängden barnsjukdomar och buggar är enormt. Vid ett tillfälle fick jag stå i tio minuter uppe i ett kyrktorn för att vänta på en bil med en person vars liv jag skulle ta. Detta på grund av att jag inte gått över den millimeterstora rutan som utlöste hans ankomst, trots att jag gått upp och ner i tornet flera gånger.

Det här är ett spel med potential att bli populärt. Men tillverkarna har inte utnyttjat möjligheterna vilket gör att man efter ett par banor hellre lägger ifrån sig spelet än fortsätter. Har du däremot tröttnat på alla andra spel, och vill sätta tänderna i något nytt så bör du ge Codename Eagle en chans då det faktiskt är rätt annorlunda och ger en känsla av friskt nytänkande i actiongenren.

Skicka en rättelse