JAM^: Det finns inte så fantastiskt mycket mer att säga om ljuden och musiken i
demoversionerna än det som redan sagts. Den lilla musiksnutt som loopar i Q3A är inte så värst mycket att hänga i julgranen och UT's bakgrundsskval består mest av trumtakter. Men i fullversionen så har UT fått en hel del skön musik och räkna med att Quake III Arenas inte heller kommer att gå av för hackor. Visst kan det vara häftigt, men denna typ av spel gör sig bäst med musiken avstängd. Att höra var en motståndare är innan man ser honom kan vara avgörande (säger jag som den första tiden alltid hade en Prodigy-skiva i CD:n när jag spelade Quake). Unreal Tournaments vapenljud låter mer kraftfulla och de automatiska hånen är ett skönt inslag som dock kan bli enformigt i längden.

Lika mycket plus får Q3A för sin sköna speakerröst som säger t ex när man är i ledning eller när någon är nära Fraglimit. Totalt tycker jag att de är ganska jämnbördiga, även om UT har en större helhet i sitt ljudspektrum med t ex patronhylsor som klingar mot marken och Q3A har en del tunna ljud. Men summa sumarum blir domslutet en oavgjord rond.

Quas: Får väl säga att jag inte märkt något speciellt upphetsande med något av spelen angående ljud. Det är bra ljud som oftast passar in, men mer är det inte. En av de stora fördelarna är dock att man i Q3A hör när man träffar en motståndare och ett annat ljud när man träffar en medspelare. Epic har däremot lyckats med vapenljuden lite bättre än ID Software. Musiken är däremot ett klart framsteg, den är inte bara bakgrundsmusik som i Quake1 och inte heller lite jobbig som i Quake2. För första gången så har jag ännu inte stängt av musiken i Quake. Båda spelen har bra musik som passar men inte är störig.

Phat: Här måste jag polemisera å det grövsta med tidigare talare, eftersom jag anser att om det är NÅGOT som UT lyckats suveränt bra med, så är det bakgrundsmusiken - det sätter en i precis rätt sinnesstämning och fungerar i sig som en adrenalinhöjare. UT är faktiskt det första spel där jag inte stängt av ljudet efter en kvart; efter två månaders spelande är det fortfarande på

När det gäller effekt- och vapenljuden tycker jag även här att Epic lyckats bättre än id; allt från pysandet när det laddas in raketer i loppet till det tunga ljudet av dubbla enforcers, är helt perfekt. Inget fjoll här inte...

JAM^: Ronden oavgjord
Quas: Ronden oavgjord
Phat: Ronden går till UT

Q3A vs UT: 4 - 4