JAM^: Ja, vilket spel hetsar upp en mest? Det är bara att stoppa en termometer i munnen och sätta igång. Både Q3A och UT gör sitt bästa för att hålla tempen uppe. Quake tjatar om att du leder, tappat ledningen eller att det bara är tre frags kvar till dess matchen är över och då stressar man upp sig ännu mer.

UT håller hela tiden reda på om någon utmärker sig och får en massa frags utan att dö själv men spelet tenderar ju till att bli stirrigt och rörigt och då slutar i alla fall mina nerver att bry sig. På något sätt känns UT mer som lek och Q3A bjuder på mer seriositet och allvar. UT med sina Windows-inspirerade menyer och enkla valmöjligheter för att bl a sätta spelhastigheten lägre, dubbelt så många svårighetsgrader på botsen etc, passar bättre än Q3A för de som för första gången kanske vill prova på det här med 3D-shooters i multiplayer. Men ju mer allvar, desto mer nerver och adrenalin. Därför går ronden till Q3A.

Quas: Som både Phat och Jam säger så är Q3A vinnaren här. För mig beror det främst på att Q3A är mer skicklighetskrävande och därför seriösare. Vilket gör att klanmatcher och dueller är viktigare att vinna och det är inte bara ett spel längre. Som sagt så riktar de sig till lite olika publik: Q3A till skickligare spelare, inte bara eliten, och UT till nybörjare eller de som bara vill spela en timme för skojs skull.

Phat: För den inbitne gejmern finns det naturligtvis mycket mer adrenalin-injektioner att hämta i Quake 3 Arena än i Unreal Tournament, som passar nybörjaren bättre genom sitt något lägre speltempo. Q3A är för eliten, så är det bara. Något som i sig kan vara ett problem - det är snarast en omöjlighet för newbies att komma ut på Internet utan att bli tokmördade åtta gånger i sekunden, men visst - spelen riktar sig uppenbarligen till olika publik.

Själv tycker jag väl också att Q3A vinner, men inte med särskilt stor marginal. Jag tycker att miljöerna kunde varit lite mer påhittiga, att ljuden kunde varit lite fetare och bakgrundsmusiken mindre ntetsägande. Faktum kvarstår - Q3A kräver mer, och vinner därmed ronden.

JAM^: Ronden går till Q3A
Quas: Ronden går till Q3A
Phat: Ronden går till Q3A

Final Score, Q3A vs UT: 5 - 4

Aaaaand we have a winner! Trots att det ser jämnt ut siffermässigt så är Quake III Arena en värdig segrare när man bakar ihop alla dessa utskurna ronder till ett spel. Det har tyngden och helheten som UT brister i här och var för att lyckas blir multiplayerkung. Som vi konstaterat här så är båda spelen vinnare på olika enskillda punkter och eftersom smaken är som baken så kommer många självklart tycka att det ena är bättre än det andra. Kvejkare är inte kända för att vara så opartiska och därför fick vi som väntat en hel del diss när UT drog ifrån i början. Kul att se att det finns äkta kvejkers som dissar allt annat kvar, ni behövs också :). Vi har dock försökt se på spelen så objektivt som möjligt och som du har läst så är vi alla tre rörande överens om att Quake III Arena riktar sig något mer åt "hardcore gamers" som tokspelar ett antal timmar om dagen och Unreal Tournament mer till de som vill ha lättsamare underhållning, men inte nödvändigtvis nybörjare. Man kan missuppfatta det som att vi tycker att UT är ett spel för nybörjare men det är alltså inte så, utan det kan vara bättre att börja med UT om man inte har spelat DM och allt vad det är tidigare.

I denna jämförelse har vi använt Q3DemoTest(1.09) och UT Demo 348. Efter att nu ha spelat hela Unreal Tournament så har jag inte kännt att några åsikter ändrat riktning gentemot det vi tyckt efter att ha spelat demot under de första ronderna. Det är nog större risk att åsikterna ändras bl a när det gäller botsen i Q3A när man sätter tänderna i plåtlådan som är på väg från staterna. Vi hoppas att det varit lite intressant läsning i alla fall. /JAM^