Frågan är om något spel fått uppleva mer hype än Gears of War i år och pressen på Epic Games har varit enorm både från media och Microsoft. Cliff Blezsinksi och de andra på företaget tycks dock ha tagit det hela med ro och varför skulle de inte göra det? De har ju skapat en modern klassiker.

Xbox 360 lanserades för ett år sedan, men det är först nu spelet med stort S har släppts. Ända sedan Gears of War tillkännagavs har det varit en av de mest efterlängtade titlarna alla kategorier. Förväntningarna på Epics actiontitel har milt uttryckt varit stora, speciellt med tanke på att titeln som satte Xbox på kartan, Halo, är en bit bort. Microsoft både hoppas och tror att Gears of War ska bli den här generationens Halo och efter att ha kämpat mig igenom spelet och tampats mot andra spelare online kan jag bara konstatera att det mycket väl kan bli det.

Enspelarkampanjen som du i Gears of War kan spela både med en vän via split-screen eller över Xbox Live tar sin början i ett nedgånget fängelse. Du är Marcus Fenix, en före detta soldat i Coalition of Organized Goverments styrkor. Anklagad för förräderi har du suttit fängslad en tid men fritas nu av din gamla parhäst Dom på order uppifrån. Dina färdigheter är återigen efterfrågade i den alltmer desperata kampen mot Locust, den ras som för ett antal år sedan kom upp från sitt gömställe, djupt i planetens inre, och började sin systematiska utrotning av den mänskliga rasen.

Action och våld

- vad mer behövs?

Som ni kanske märker själva är handlingen inte någon vidare djup historia, men för att vara ett rent actionspel står den sig faktiskt riktigt bra. Karaktärerna är, om än stereotypa, inte helt ointressanta och även fienderna visar sig ha en viss personlighet. Genom hela spelet finns det också en känsla av att det här äventyret inte är mer än toppen på isberget, att det finns saker under ytan som ligger och bubblar. Nu har man emellertid inte alltför många sekunder över för att tänka på storyn under spelets gång. Det är trots allt ett spel där, för att använda ett populärt uttryck, högexplosiv action ligger i fokus och det är just i stridsmomenten som Gears of War visar sig från sin kanske bästa sida.

Händelserna ses ur ett perspektiv som varken är tredje- eller förstaperson utan ett mellanting där kameran sitter tätt över karaktärens högra axel. Ni som spelat Ghost Recon: Advanced Warfighter till Xbox 360 vet att det kan fungera riktigt bra och i Gears of War känns det som ett naturligt val. Det här är nämligen inte ett actionspel där du springer rakt fram och skjuter mer eller mindre hej vilt omkring dig. Nu innebär inte det att Gears of War saknar det elementet eller att det är mindre kaotiskt, för det är det verkligen inte, skillnaden är snarare att det måste finnas en tanke bakom kaoset för att du ska lyckas.

Anledningen till att valet av perspektiv fungerar så bra är att Gears of War är uppbyggt på att du kan gömma dig bakom objekt och skjuta runt dem. Ett snabbt tryck på A-knappen gör att Marcus slänger sig tätt intill en närliggande husvägg eller varför inte en spis. Nu är du någorlunda säker från fiendens eldgivning, men för att ta dig fram krävs det ändå att du tar vissa risker. Visserligen kan du från din position sträcka ut en hand och skjuta mer eller mindre på måfå, men för att orsaka maximal skada måste du titta fram från ditt gömställe och sikta. Då blir du helt plötsligt sårbar igen vilket fienderna inte är sena att utnyttja. Nu är det dock inte någon större fara om du råkar bli träffad, hälsan kommer med tiden tillbaka igen och spelar du i co-op kan din medspelare hela dig om du skulle bli slagen till marken, men det går för den sakens skull ändå inte att leka Rambo.

A-knappen är din vän

- som klarar av det mesta

Jag nämnde att A-knappen används för att ta skydd och det är i stort sett det enda du behöver veta innan du börjar spela Gears of War. Den utnyttjas nämligen för de flesta manövrar. Behöver du sprinta framåt trycker du bara på A, vill du slänga dig åt sidan är det samma knapp som gäller. Kanske vill du hoppa över en mur för att ta dig till nästa skydd? Ja ni gissade nog rätt, tryck bara på A-knappen så är saken biff. Övriga kontroller är mer traditionella. Du siktar och skjuter med LT respektive RT, precis som du gör i många förstapersonsskjutare. Hamnar du i närstrid är det B-knappen som kan rädda dig ur ett knivig läge och vill du byta vapen använder du D-paden. Något som Gears of War däremot gör annorlunda än din standardpangare är sättet som du laddar om på. Visst laddar din karaktär om automatiskt om så behövs, men om du är i stressad situation och måste ladda om fort kan du starta omladdningsrörelsen med RB-knappen, om du sedan trycker på samma knapp ännu en gång i precis rätt läge så går omladdningen blixtsnabbt. Missar du däremot i timingen går det snett och det tar istället längre tid än normalt. Det här är självfallet inget som påverkar spelet i någon större utsträckning, men jag tvingades själv använda mig av det ett antal gånger och det är en av de där små, men ack så viktiga, detaljerna som höjer spelet över mängden.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse