Ibland måste du ta ett steg bakåt för att komma två steg framåt och det är precis vad Neversoft har gjort i Tony Hawk's Project 8. Spelserien som kört fast i en alltmer kaotisk sörja har i den senaste delen gått tillbaka till vad som gjorde den populär från första början och resultatet lovar gott inför framtiden.

Tony Hawk-serien har på grund av sina senaste delar blivit något av en spelserie på dekis. Visst har det skett förändringar genom åren, men de har närmast uteslutande varit till det sämre. Fokus har hela tiden flyttats allt längre från sporten skateboard till att istället bli en utflippad och orealistiskt parodi i sann "Jackass"-anda. Nu finns det säkerligen många där ute som uppskattar just det, men för en person som jag, som föredrar det gamla stuket från Pro Skater, är Project 8 ett steg i helt rätt riktning.

Karriärläget kommer du som spelat något Tony Hawk säkerligen känna igen. Visst finns det en handling, Tony Hawk ska sätta ihop ett proffslag och nu måste du klättra på den 200 man starka rankingen för att bli rekryterad. Som vanligt är handlingen inte någon stark historia, utan fungerar inte som mycket mer än en ursäkt för att du ska slippa åka runt helt planlöst. Nu är det nog ingen som kräver en gripande handling, huvudsaken är att du har ett mål att jobba mot och trots att målet i Project 8 inte är alltför engagerande i sig, ger det ändå allt trixande en viss mening.

Mycket att göra

- både on- och off-line

För att klättra upp till toppen på rankingslistan måste du ta steget ut i den öppna världen där en mängd utmaningar väntar på dig. Visserligen finns det några unika grepp, men seriens veteraner lär känna igen sig då det i stort sett bara handlar om att åka runt i olika områden och utföra olika trick på beställning. Titt som tätt ställs du också inför lite större prov som styrs upp av spelets kända personligheter, som proffsåkarna Ryan Sheckler, Daewon Song och Tony Hawk samt skådisen Jason Lee. Tyvärr ingår även Bam Margera i rollistan och vanan trogen går hans uppdrag ut på att göra ett spektakulärt hopp från ett hustak som avslutas med en kraschlandning i sopor. Samtliga utmaningar har även tre olika nivåer (amatuer, pro och sick) och i takt med att både du och din karaktär blir bättre kan du ta dig an en redan avklarad utmaning för att se om du kan klara av någon av de två högre nivåerna. Detta tillsammans med mängden uppdrag gör att karriärläget har rejält med innehåll och lyckas hålla uppe intresset mer än väl.

När du tröttnat på att spela själv kan du ta steget ut och spela mot uppemot åtta andra Xbox 360-ägare via Xbox Live. Spelsätten känns i stort igen från tidigare spel i serien, men spelsättet Walls är en välkommen nyhet där varje spelare lämnar efter sig en färgad vägg när de far fram. Motståndarna måste sedan undvika att köra in i den. Som i så många andra spel till Xbox 360 publiceras också dina resultat online så att du kan jämföra dig med spelare över hela världen.

De som tagit sig igenom något av de tidigare spelen i Tony Hawk-serien kommer troligen inte stöta på några större problem när de ska sätta sig in i styrningen i Project 8. För nytillkomna spelare kan det dock vara lite knepigt men tack vare en riktig bra tutorial går det snabbt att lära sig grunderna. Den enda egentligen nyheten i kontrollväg är det hypade "Nail-the-trick" som ger dig total kontroll över din åkares fötter när du är luftburen och trycker ner de båda analoga spakarna. Då griper slow-motion in och kameran zoomar in på dina fötter som du nu kan styra individuellt med hjälp av spakarna. I det här läget kan med rätt timing ändra riktning på brädan vilket i rask takt ökar den poäng du får för tricket, men missar du det minsta är det istället sjukhusräkningen som stiger.

Välgjort på många sätt

- men inget utöver det vanliga

Project 8 bjuder inte direkt på någon sprudlande teknisk uppvisning, men rent estetiskt är grafiken desto mer tilltalande. Den är enkel, färgglad, har detaljerade texturer och är så pass genomarbetad att det är svårt att ha någonting emot den. Tyvärr lider spelet av en något ostadig bilduppdatering, vilket stör vissa mer än andra, men personligen upplevde jag det aldrig som ospelbart utan snarare ett lätt irritationsmoment. Animationerna är däremot av högsta klass hela vägen igenom och det märks att Neversoft har valt att frångå de gamla animationerna och ersatt dem med nyskapade, byggda med hjälp av motion capture och rag doll-fysik som ger åkandet en ny grad av mjukhet och realism.

Traditionellt sett har Tony Hawk haft starka soundtracks och Project 8 är inget undantag från regeln. Om du gillar en låtlista eller inte beror visserligen på vilken typ av musiksmak du har, men Project 8 bjuder på en sådan salig blandning att alla borde kunna hitta någonting de gillar. Ljudeffekterna håller även de som vanligt hög klass och även om det knappast är tal om någon revolution räcker en evolution gott och väl. Däremot är röstskådespelarna en väl blandad kompott - knappast förvånande med tanke på att skateproffsen själva finns i rollistan och levererar sina egna dialoger på ett minst sagt stolpigt sätt. Som tur är sköter Jason Lee mycket av snacket och även om han tidigare varit skateboardproffs så har åren som skådespelare lärt honom både ett och annat.

Tony Hawk's Project 8 är i det stora hela ett riktigt bra spel, utan några större nackdelar. Det är välgjort, har kontroller som sitter som berget och bjuder på rejält med innehåll för både offline- och online-spelande, men ändå är det något som saknas för ett riktigt toppbetyg. Som det är nu bjuder Project 8 på något som bara kan kategoriseras som mycket god underhållning, men för de som suktat efter ett bra skateboardspel sedan Tony Hawk's Pro Skater 4 räcker nog det mer än väl.

Skicka en rättelse