Dags för den andra delen i FZ:s serie av minitester av spelen som du kan köpa via Xbox Live Arcade. Den här gången står två arkadklassiker, två nyutvecklade pusselspel och ett av världens populäraste kortspel på menyn.

Smash TV (400 MP)

Midway är förmodligen den utgivare som satsat hårdast på Xbox Live Arcade, redan nu finns ett antal av deras klassiska titlar tillgängliga och fler släpp har aviserats. Ett av de spel som går att köpa i dagsläget är Smash TV, en minst sagt actionfylld historia. Upplägget är enkelt, du är den tävlande i ett våldsamt TV-program där du vinner priser genom att skjuta dig igenom rum efter rum som snabbt fylls till sprängningsgränsen av instormande fiender. Du kan ta dig an utmaningen själv men som alltid blir det betydligt roligare om du får hjälp av en kompis.

Smash TV är i normala fall ett närmast plågsamt svårt spel, men eftersom du får tillgång till hur många ?Credits? som helst är det enbart en tidsfråga innan du möter den sista bossen i spelet. Personligen tycker jag det är lite synd, men samtidigt är det fullt förståligt med tanke på hur spelklimatet förändrats sedan 1990 då Smash TV såg dagens ljus för första gången. Är det värt ett köp? Tveksamt, för dem som vill få sig en nostalgitripp kan det vara värt det, men för er andra finns det bättre spel att lägga sina pengar på.

Betyg: 2

Robotron: 2084 (400 MP)

Ett annat av Midways spel är Robotron: 2084 som även det är en riktig klassiker. Precis som i Smash TV är det lider Robotron ingen brist på skjutande. Genom att skjuta mer eller mindre vilt omkring måste du rensa skärmen från alla fiender samtidigt som du gör vad du kan för att rädda människorna, som planlöst vandrar runt, innan fienderna slukar dem. Tro mig, det är långt ifrån lika lätt som det låter. I sann 80-talsanda möter du inte fienderna en och en eller två och två. Nej här är det fullt ös medvetslös som gäller, allting slängs på dig så fort som möjligt och det är bara för dig att göra vad du kan för att undvika attackerna. Du kommer dock få vänja dig att dö otaliga gånger och få börja om från början, men det är faktiskt riktigt roligt att hela tiden försöka pusha sig själva för att komma någon bana längre.

Även om många säkerligen kommer ha kul med Robotron: 2084 så kommer det definitivt inte falla alla i smaken. Har du svårt för retro så bör du tänka till både en, två och tre gånger innan du lägger några pengar på det.

Betyg: 2,5