Racingratt är något av ett måste för att få ut mer känsla i racingspelen. Men utbudet av rattar till Xbox 360 är fattigt. Vi har tittat på en av de få vi hittat.

Har du problem att känna dig som Kimi Räikkönen bakom ratten när du spelar så är du säkerligen inte ensam. Den finländske F1-föraren har korsat mållinjen strax efter vinnarbilen många gånger och hade han tränat mer på racing framför sin tv hade han kanske vunnit. Från Joytech kommer en racingratt till din Xbox 360 som kan ge dig det övertag som Räikkönen aldrig hade. För vem gillar den som kommer först av förlorarna egentligen?

Lysande lampor och digital display - godis?

Joytechs ratt är den första Xbox 360-ratten som ser den svenska marknaden och är försedd med både display och växelspak. Själva ratten är inklädd i ett högfriktionsmaterial som är lätt att greppa tag i även för de svettigaste av handflator. I överkanten på ratten sitter en rad med lysdioder, som gärna lyser för kung och fosterland när du gasar, och i rattens nederkant sitter en display som visar digitala siffror. Häftigt, eller hur?

Nja, om det vore så väl. Manualen omnämner varken lysdioder eller display särskilt ingående och den nyfikne pryltoken upptäcker strax att såväl lysdioder som display är lika lite kopplade till spelet som Big Brother-deltagarna är till verkligheten. Inte alls, med andra ord. Så vad visar de då? Jo, lysdioderna är en direkt avspegling av hur djupt du trycker ner gaspedalen (som om du inte känner det själv) och displayen har förutom en rätt larvig stoppursfunktion (vem har tid med sådant när man tar kurvor i hundra knutar?) två siffror som visar rattens vridning åt endera hållet i tiotals procent. Vad ska man med detta till? Den som det visste.

Paddel eller gaspedal?

Kopplar in ratten gör du genom ett av konsolens lediga USB-uttag och därefter fungerar den precis som en vanlig handkontroll, minus de analoga spakarna. Du har förstås en hord knappar att tillgå, tillsammans med fyra paddlar (två som klickar och två steglösa som ersätter handkontrollens triggers) och växelspaken som går att klicka antingen upp eller ner, precis som sådana där moderna växellådor som förtar hela nöjet med att köra manuellväxlat. De två undre av de fyra paddlarna kan du dessutom inte använda om du har pedalerna inkopplade. Det beror på att konsolen egentligen inte vet att du har en ratt och att pedalerna således är två helt vanliga triggerknappar för allt vad konsolen anbelangar. Och det funkar. Nästan.

Det verkar nämligen som att ratten (som egentligen är en endimensionell tolkning av vänstra analoga styrspaken på en handkontroll) har tio lägen åt endera håll. Det funkar för en analog spak, men för en ratt blir bristen på kontroll snabbt överhängande. Felet är ju dock snarare Microsofts än Joytechs och gäller således alla rattar, inte bara den här. Pedalerna är som sagt frivilliga att koppla in och använder du dem inte kan du gasa och bromsa med triggerpaddlarna. För oss med rejäla roddbåtar på fötterna blir detta nästan självskrivet, eftersom pedalerna är både små och sitter tätt, men med lite vilja (och avtagna tofflor) funkar det ypperligt.

Inte bara dambindor har vingar

Du väljer mellan att sätta ratten på ett platt underlag, och hoppas att den sitter fast tack vare dess kraftiga sugkoppar, eller att sätta på vingarna undertill och ha den i knät. Vingarna håller fast ratten på ett klockrent sätt även i de hårdaste av kurvor, men innebär samtidigt att du måste sitta med benen ihop som en katolsk altargosse. Gud (eller någon annan) skapade oss män med parningsutrustning mellan benen och vi sitter således gärna med benen isär. Turligt nog går det att ställa in vingarna i många steg, men då får du i stället spänna låren för att ratten ska sitta fast. Fritt dinglande mellan benen eller tätt som ett pendeltåg i morgonruschen, det är som pest eller kolera.

Motståndet på ratten jag har prövat är lite hårt när man vrider långt och kalibrerings- och inställningsmöjligheter är båda helt obefintliga. De flesta spel har stöd för ratt på ett eller annat sätt, men några har det inte och där kan det funka lite si och så. Så vad landar betyget på då? Trots all ris jag har givit ratten så ska det faktiskt sägas att nöjesnivån ökade markant i såväl Project Gotham Racing 3 som Need for Speed: Most Wanted och Ridge Racer 6. Rattstödet var förstås bäst i PGR3 vilket nog inte gör någon förvånad och om det är Ferrari-bilarnas brummande som gör din dag, då är det klart att du ska ha en sådan här ratt.

Skicka en rättelse