Michel Ancel är tillbaka med ett nytt spel i Rayman-serien, men den här gången handlar det dock inte om ett plattformäventyr utan en samling minispel till Wii. Kan det trots det nå upp till hans tidigare nivåer? Inte riktigt, men det har en hel del goda sidor.

Jag har länge varit en beundrare av fransmannen Michel Ancels skapelser. Med titlar som Beyond Good and Evil och Rayman-serien har han visat att även icke-japaner kan vara kreativa och skapa äventyr med fascinerande karaktärer och miljöer. Rayman Raving Rabbids var därför ett av de lanseringsspel till Wii som jag verkligen såg fram emot, Ancel kändes som rätt man att göra något unikt med handkontrollen. Jag blev därför en aning förskräckt då det rapporterades att det här skulle bli än en samling minispel, som tur är visade det sig dock att min oro var en aning ogrundad. Raving Rabbids kan nämligen i sina bästa stunder bjuda på både klang och jubelsång, men något nytt Beyond Good and Evil är det tyvärr inte.

Handlingen, om man nu ska kalla det för handling, tar sin början under en picknick där Rayman sitter och myser tillsammans med sina globox-vänner. Plötsligt börjar marken skaka, hål öppnar sig och ur dem hoppar en samling galna kaniner som utan förvarning kidnappar Rayman och hans vänner. Globoxarna fängslas utan pardon medan Rayman tvingas att underhålla kaninerna i på gladiatorarenan. Nu kan dessa gladiatorspel inte liknas vid de vi får läsa om i skolan. Här kommer du inte se en enda bloddroppe utan en hiskelig mängd knasiga minispel av varierande kvalitet. Under varje dag som du är fängslad måste du klara av fem av dessa minispel, när du gjort det kastas du tillbaka till din cell med en sugpropp. Varför en sugpropp? Jo för att du ska använda dessa för att bygga en stege som behövs för att du ska kunna fly.

Kopiös mängd minispel

- men en hel del upprepningar

Allt hänger alltså på minispelens kvalitet och som tur är för Ubisoft så håller de överlag en hög nivå och utnyttjar både Wiimoten och Nunchuken på ett bra sätt. Bland godbitarna finns bland annat ett där du ska rensa en kanins tänder från maskar, ett annat där du ska mjölka en ko och min personliga favorit där du ska rita av mat som en kanin sen ska äta. Det finns även ett Dance Dance Revolution-liknande minispel där du ska hålla takten till en mer eller mindre känd licensierad låt med kontrollerna .

Tyvärr tenderar dock minispelen att upprepa sig efter ett tag. Upplägget ändras visserligen, exempelvis kan du i ena gången tvingas att leverera en tickande bomb innan den sprängs för att sedan ställas inför ett spel där du ska få upp så hög fart som möjligt på en tågvagn, men tillvägagångssättet är detsamma - trumma så fort du kan med Wiimoten och Nunchuken i vardera handen. Med få undantag avslutas varje dag också med ett minispel som kan liknas vid Time Crisis eller Virtua Cop. Du följer alltså en osynlig räls och skjuter på olika typer av kaniner med din sugproppspistol. Kul första gången, men snabbt blir det på tok för enkelt och enformigt.

Tröttnar du som jag på enspelarläget finns det som tur är ett flerspelarläge som inte går av för hackor. Här kan du hoppa över de svagaste minispelen och istället koncentrera dig på att tävla mot dina vänner i de guldkorn som faktiskt finns. Det är först här som Rayman Raving Rabbids blir riktigt kul och återigen visar Wiis kanske största fördel som en maskin där flera kan vara med och dela glädjen.

Underbart designade karaktärer

- som vanligt när Ancel varit i farten

Michel Ancel har en rad underbart designade spel bakom sig och Rayman Raving Rabbids är ännu ett sådant. Det må vara ett Rayman-spel men det är de underbart skruvande kaninerna som stjäl showen. Det är helt enkelt stört omöjligt att stå emot deras knäppa utseende och personlighet. Det är därför synd att spelet rent tekniskt inte är riktigt lika imponerande. Visst, Nintendos maskin är inget hårdvarumonster, men den ska trots allt vara betydligt kraftfullare än den gamla Gamecuben, vilket är svårt att tro när du tittar på Raving Rabbids.

Ljudbilden håller sig på en liknande nivå och även här är det kaninerna som är stjärnorna med ljudeffekter som verkligen passar deras galna yttre. Urvalet av licensierade låtar är också bra, men även om de cover-versioner som finns i spelet är medryckande så föredrar jag personligen originalen.

Rayman Raving Rabbids är knappast Michel Ancel eller Raymans bästa, men det är inte på något sätt en katastrof. Spelets bjuder på en underbar design i sann Ancel-anda och även om det är en samling minispel så håller de en tillräckligt hög nivå för att inte besvikelsen ska bli alltför stor. Visserligen upprepar de sig lite för mycket, vilket gör enspelarläget till en rätt långtråkig historia, men har du en bekant att spela med kan flerspelarläget erbjuda många timmar av skratt.

dom förstörde hela rayman serien med detta inga figurer förutom rayman finns med från dom gamla spelen värdelös historia (rayman sitter på picknick så kommer kaninerna och rövar bort honom och hans vänner) det är inte rayman stil på spelet och det är... 13/04 Det ser förjävlit ut... 19/12 Det ser inte fult ut på Wii, det är inte ett NES.... Det har bara mindre effekter och inte samma högupplöste texturer som 360 och PS3 kan ha.. men det är inte fult som folk verkar tro 19/12 Screensen som man kan kolla på i recensionen måste vara från PCversionen antar jag? Ser väl inte så bra ut på Wii.. 19/12 Bra sugen på en Wii, men frågan är om det blir en till Gamecube med väldigt få spel som passar mig. Jag vill ju verkligen ha Zelda och Wario, men sen vet jag inte, det är trots allt bara handkontrollen som gör Wii speciell. Jag fattar inte varför inte... 19/12 Rayman helt klart. Wario har ju inte släppts här ännu, kommer först i januari, så det kan nog vara ett alternativ om du vill vänta. Sen har du ju Super Monkey Ball också som väl är ett av lanseringsspelen som fått bäst betyg efter Zelda. 19/12 Hosnos: Vilket spel tycker du är roligast då isf? Wii Play eller Raving Rabbids " Vet att man får en extra kontroll med Wii Play" Men själva spelparty glädjen.... Eller sopar Wario hem allt? Tycker att det är lite väl mycket småspels koncept nu i början... 19/12 Jag tycker kontrollen är underhållande, men den kan inte ensam rädda vad som i grund och botten är rätt innehållslösa och i många andra aspekter riktigt svaga spel. Rayman Raving Rabbids får betyget det får tack vare kontrollen, inte på grund av den.... 18/12 De får nog mest undermåliga betyg för att de jämförs för mycket med vad som finns i den förra generationen. Alla spel till Wii som är släppta idag innebär helt nytt sätt att spela på vilket egentligen borde "nollställa" ev. jämförelser med förra generat... 18/12 Man får ju bara be att det kommer lite goa titlar snart. De flesta Wii spel har fått undermåliga betyg förutom Zelda. 18/12