Det var länge sen ett spel paketerades tillsammans med en konsol. Kanske såg Nintendo det som ett måste då de nya Wii-ägarna måste introduceras till den nya kontrollen. Om det var fallet kan det japanska företaget klappa sig själv på axeln, Wii Sports utför nämligen den uppgiften med bravur.

Enkelthet är ledordet i Wii Sports. Grafiken är verkligen inget speciellt, men den har åtminstone charmen som är så typiskt för Nintendo och samma omdöme kan utan vidare lämnas när det gäller ljudet. Nej, på pappret är det inte mycket som talar för Wii Sports, men hur många gånger har inte pappret haft fel?

Wii Sports bjuder upp till dans i fem olika sporter: tennis, baseball, bowling, golf och boxning. Alla fem gör sig bäst i goda vänners sällskap, men för den utan vänner går det också att spela ensam. Gemensamt för dem alla är att du använder din Mii, en avatar som du själv skapar, i alla spelen, vilket ger dem en välbehövlig dos av personlighet. Sådär, nu när alla formaliteter är ur vägen är det läge att börja gå in mer i detalj i det som vi alla vill veta mer om: sporterna!

Tennis

Ingen med en gnutta koll på Wii lär ha missat tennisspelet i Wii Sports. Det var ju trots allt dess debut på E3 2006 i maj som fick den stora massan att öppna ögonen och för första gången ta Wii på allvar. Hur kul är det då? Riktigt skoj, om du har minst två handkontroller, en eller ett par vänner och rätt inlevelse förstås. För även om det går att spela sittandes i TV-soffan och med bara små handledsrörelser så förtar det hela upplevelsen. Nej hoppa upp ur soffan, sätt igång fotarbetet och svinga för glatta livet, men se för guds skull till att du håller Wiimoten i ett fast grepp. Då spelar det inte så stor roll att du inte kan styra slagen i någon större utsträckning eller att du inte styr din gubbe överhuvudtaget, prestigen är ändå total och du lägger in hela din kraft i varje sving, trots att det inte behövs.

Baseball

Då jag själv spelat baseball såg jag fram emot att få pröva på Nintendos version av sporten och jag blev både glad och besviken på samma gång. Det positiva är att det är riktigt kul att vara slagman och till skillnad mot tennis så känns det här som att jag kan styra bollens bana i betydligt större utsträckning. Det negativa är pitchningen (kasten) som är något för enkla, du skruvar nämligen inte själv med hjälp av din kaströrelse utan trycker bara in någon av knapparna på Wiimoten. Att du sedan inte gör annat än kastar och slår, AI:n sköter springandet och fångandet av bollar, spär på de negativa intrycken och lämnar mig med en känsla av även om det är roligt så hade det kunde varit bra mycket bättre.

Bowling

Av alla sporter är bowling den som bäst simulerar verkligheten, något som förmodligen beror på att det också är den minst komplicerade. Här lyfter du upp handkontrollen mot ditt ansikte, håller B-knappen intryckt, startar pendelrörelsen och sen i rätt ögonblick släpper du B-knappen och klotet far iväg mot kägglorna. Du kan till och med lägga till en skruv på klotet genom att knycka till med handleden och hela tillvägagångssättet känns väldigt naturligt och korrekt. Det enda du egentligen inte gör själv är att vandra fram mot linjen, men det kan i varje fall jag leva utan.

Golf

Jag är själv ingen golfare och kanske var det därför som jag hade lite svårt att uppskatta golfen i Wii Sports. Visst, du gör de rätta rörelserna när du ska slå en driver eller putta, men det känns tyvärr väldigt oprecist och hälften av gångerna vet jag inte vad jag gör fel när en boll går rätt in i ett träd, ej heller vad jag gör rätt när bollen landar några centimeter från flaggan. Det lider av samma svaghet som tennis fast utan den charmiga enkelheten som gör racketsporten så underhållande med ett gäng vänner. Nej, som bäst visar golfspelet att det går att simulera en golfsving med Wii-kontrollen, vilket Nintendo med all säkerhet är fullt nöjda med.

Boxning

Spelets absoluta höjdpunkt, som tyvärr kräver att du inte bara har en vän och en extra Wiimote utan även en Nunchuk-kontroll. Har du det så kommer du kunna spendera många timmar med att febrilt slå i luften, hålla upp guarden och ducka undan för din motståndares slag. Det är väldigt enkelt och vem som helst kan lära sig det på bara några sekunder. Med den tvådelade handkontrollen i varsin hand så slår du dem helt enkelt i huvudhöjd för att slå motståndaren i huvudhöjd och i maghöjd för att få till ett kroppslag. Ska du hålla guarden uppe sätter du helt enkelt båda händerna framför ansiktet och vill du istället hoppa undan vinklar du handkontrollerna åt det ena eller andra hållet. Om grannarna ser dig spela boxning i Wii Sports kommer de säkerligen tro att du är besatt av demoner, men det är smällar som inte är alltför svåra att ta när man har såhär kul.

Hälsotest

I Wii Sports kan du också testa dig själv och låta spelet avgöra din ålder via en rad hälsotester. Ni som spelat Brain Age till Nintendo DS kommer säkerligen känna igen detta moment även om du den här gången får spela tennis, svinga ett baseballträ och bowla fram din ålder istället för att lösa kluriga pussel. Idén är också kul, men det är nog mindre troligt att du kommer testa dig varje dag som spelet rekommenderar.

Wii Sports är inte ett helt lätt spel att sätta ett betyg på. Det kommer trots allt paketerat med konsolen och som sådant är det fantastiskt underhållande. Ska jag däremot jämföra det med andra titlar känns det inte riktigt lika bra. Wii Sports är precis så annorlunda, intuitivt och roligt som det ser ut att vara, men då dess glans har en klar tendens att avta efter bara någon timmes spelande, kan det inte bli någon medalj den här gången.

det är skit kul:)men grafiken är inte så bra:| 02/04 ja sioux, då börjar det likna nåt. Det här är ju bara kindergarten. 12/12 hahaha min figur skulle väl vara ett kassaskåp om det skulle bli verklighet :P 12/12 Skulle vilja ha motion sensors som typ bestod av 2st handskar, 2st vrist band och ett bälte. Sen skulle man spela Tekken 6 uppblåst med en projektor i första persons vy.. ..men man får väl vänta ett tag.. :\ 12/12 Passa dig så det inte slutar såhär ;) http://www.wiihaveaproblem.com/images/p64/post64.jpg 12/12 Säkerligen ett helt medvetet val. Det är lite Punch-Out varning på detta, otroligt löjlig grafik men otroligt underhållande. Något som vart Nintendos Motto i alla år. 12/12 Jag har sån sjuk träningsverk i hela kroppen! framför allt i ryggmusklerna (musculus latisimus dorsi) har spelat baseball och golf hela dagen igår... lätt de roligaste sporterna... (förutom puttningen) jag tycker inte att golfen är så svår att kontrolle... 12/12 Ska iväg i helgen till en kompis och ta några pillsner och köra WII Sports.. Så då blir det att se upp :) 12/12 Tycker nog tennisen & bowlingen är roligast. Baseball e rätt skojigt också. Men tycker inte det e något större fel på golfen, men det e lite drygt. Boxningen är emot tycker jag har väldigt dålig kontroll, känns verkligen inte som dom slag man gör i luft... 12/12 Lite småsugen blir man ju ;P Lyckadess, tyvärr hålla köplusten stången tills releasdagen, då blev det för mycket. Med fradga runt munnen och ett svettigt grepp om musen så klickade jag mig igenom beställningsförmuläret. Nu är jag glad, min ångest har... 11/12