Du är Frank James, en frilansande fotojournalist som lockats till den lilla staden Willamette i Colorado med löften om århundradets störst scoop. Redan när du flyger in över samhället med helikopter inser du att någonting har gått väldigt snett. Vart du än riktar din kamera ser du förryckta människor som löper amok på stadens gator. Efter att ha kommit överrens med piloten om att han ska hämta dig om tre dygn lämnar du helikoptern på taket av Park View Mall och äventyret kan börja.

Realtid - både positivt och negativt

Upplägget i Dead Rising är en salig blandning av gammalt och nytt men tidsaspekten är den viktigaste faktorn. På specifika tidpunkter under dina tre dygn i köpcentrumet inträffar nämligen nyckelhändelser som för handlingen framåt. Ibland kan det vara något så ofarligt som en mellansekvens, men allt som oftast innebär det att du måste bege dig ut på kortare ärenden bland tusentals zombies för att rädda eller kanske oskadliggöra någon. Dessa kortare uppdrag måste sedan klaras av under tidspress och då Dead Rising utspelar sig i realtid, där en timme i spelet är runt fem minuters effektiv speltid, kan det blir riktigt hektiskt.

Att Capcom utnyttjar tiden på det här sättet är både positivt och negativt. Positivt för att det ger spelet en extra dimension som ökar både svårighetsgraden och stressfaktorn flera gånger om. Saker måste ske på studs och ofta finns det inte tillräckligt med tid för att bunkra upp med vapen eller hälsa och då kan det bli väldigt knepigt att ta sig vidare. Detta är tyvärr också spelets stora nackdel, mycket på grund av ett minst sagt annorlunda sparsystem. För det första kan du enbart spara vid specifika, väl utspridda platser. För det andra kan du bara ha ett sparat spel åt gången. Lyckas du därför med konststycket att spara i en olämplig situation, låg hälsa och många zombies i närheten, kan du helt enkelt bli tvungen att börja om. Nu är dock inte allt förlorat då du får behålla den erfarenhet som Frank samlat på sig, något som gör att du tar dig igenom spelets första partier betydligt lättare. Likväl är det ett designval som kan ifrågasättas och som säkerligen kommer att leda till en hel del svordomar.