Capcom tycks ha en förkärlek för zombies men även om Dead Rising innehåller fler odöda än någonsin tidigare bär det inte någon ytterliggare likhet med utvecklarens mjölkko Resident Evil. Dead Rising handlar nämligen inte så mycket om äventyr och skräck utan mer om en stor dos våld och humor som efter tillagning kryddats med lite mer våldsamheter.

Du är Frank James, en frilansande fotojournalist som lockats till den lilla staden Willamette i Colorado med löften om århundradets störst scoop. Redan när du flyger in över samhället med helikopter inser du att någonting har gått väldigt snett. Vart du än riktar din kamera ser du förryckta människor som löper amok på stadens gator. Efter att ha kommit överrens med piloten om att han ska hämta dig om tre dygn lämnar du helikoptern på taket av Park View Mall och äventyret kan börja.

Realtid - både positivt och negativt

Upplägget i Dead Rising är en salig blandning av gammalt och nytt men tidsaspekten är den viktigaste faktorn. På specifika tidpunkter under dina tre dygn i köpcentrumet inträffar nämligen nyckelhändelser som för handlingen framåt. Ibland kan det vara något så ofarligt som en mellansekvens, men allt som oftast innebär det att du måste bege dig ut på kortare ärenden bland tusentals zombies för att rädda eller kanske oskadliggöra någon. Dessa kortare uppdrag måste sedan klaras av under tidspress och då Dead Rising utspelar sig i realtid, där en timme i spelet är runt fem minuters effektiv speltid, kan det blir riktigt hektiskt.

Att Capcom utnyttjar tiden på det här sättet är både positivt och negativt. Positivt för att det ger spelet en extra dimension som ökar både svårighetsgraden och stressfaktorn flera gånger om. Saker måste ske på studs och ofta finns det inte tillräckligt med tid för att bunkra upp med vapen eller hälsa och då kan det bli väldigt knepigt att ta sig vidare. Detta är tyvärr också spelets stora nackdel, mycket på grund av ett minst sagt annorlunda sparsystem. För det första kan du enbart spara vid specifika, väl utspridda platser. För det andra kan du bara ha ett sparat spel åt gången. Lyckas du därför med konststycket att spara i en olämplig situation, låg hälsa och många zombies i närheten, kan du helt enkelt bli tvungen att börja om. Nu är dock inte allt förlorat då du får behålla den erfarenhet som Frank samlat på sig, något som gör att du tar dig igenom spelets första partier betydligt lättare. Likväl är det ett designval som kan ifrågasättas och som säkerligen kommer att leda till en hel del svordomar.

Föregående Nästa
Måste kännas skumt att vara mer asocial än en wow spelare som iaf har sina e-buddies att levla med :) 16/09 Testade demot och tyckte de va tråkigt, likaså alla mina kompisar. jag hoppas att det bara är ett dåligt demo. 16/09 Detta spelet var fan asjobbigt. Råkade missa ett Case och sedan blev fasan att alla bara försvann. Så fick göra om. Men min slutpoäng blev 1 300 000. Man får T.o.m fps drops på Xbox 360. 15/09 Vill också ha... till PC!!! 15/09 Då jag är stor zombie-fanatiker så kan jag bara säga att detta är ett av de roligaste spelen jag någonsin spelet. Det är topp tre för mig alla genres :) Jag älskar det och det är i princip det enda som spelas hos mig just nu. Ska fixa alla achievements... 15/09 FAN vill ha det här te PC eller ps2!, åååh jag önskar att de bara fanns en enda jävla konsol i världen så man slipper sånt här!!!! iiih :( 14/09 Tycker samtidigt att det hjälper stämningen en hel del... hade man kunna ta det i vilken takt man ville så hade det inte funnits något stressmoment alls och det hade varit på tok för enkelt 14/09 Varför kommer alla feta och coola spel till 360?! Vi vill ha dem till PC istället. Vill ha Saints Row till PC! 14/09 Man kan ju skita i storyn om man vill och bara gå runt och slakta zombies eller rädda människor. Jag gör det själv för tillfället. Ett läge där man själv kunde bestämma i vilken takt man ville spela storyn hade dock varit välkommet. 14/09 Som en ZOmbie älskare man är så är detta de underbaraste spel jag nånsinsin spelat, no1 hos mig! 14/09
Skicka en rättelse