Basket är inte en av de populäraste sporterna i Sverige men den är desto större i resten av världen och har därför alltid varit en av EA Sports viktigaste titlar. Deras NBA Live-serie har länge varit ohotad på tronen men konkurrensen hårdnar mycket tack vare 2k-Games som gör stora framsteg. EA Sports har emellertid fördelen av att vara först ut till Xbox 360 och med tanke på den kvalitet NBA Live 06 håller behöver de alla fördelar de kan få.

Det första du ställs inför i NBA Live 06 är chansen att dunka så det står härliga till med superstjärnan Dwayne Wade ackompanjerad av en strid ström av amerikansk hiphop med storheter som Q-tip, Fort Minor och Black Eyed Peas i spellistan. Kort och gott så sätts en närmast idealisk stämning för ett basketspel och detta innan du ens sett en skymt av spelets meny. EA Sports första basketspel till Xbox 360 gör verkligen ett starkt första intryck, något som behövs då spelet i övrigt inte är lika imponerande.

De av er som spelat tidigare delar i serien kommer genast känna igen er i NBA Live 06. Kontrollsystemet är i det närmaste identiskt med Live 05 som efter år av utveckling blivit så genomarbetat att det inte heller ska vara några som helst problem för en nybörjare att lära sig dem. En skillnad mot tidigare delar i serien är dock att det känns betydligt svårare att dribbla av dina motståndare och att du således blir tvungen att passa runt bollen mer. Betydligt mer realistiskt men troligen inte någon förändring som alla kommer att uppskatta. Detsamma gäller det nya sättet att skjuta straffkast som närmast kan liknas vid sättet du svingar i Tiger Woods-spelen. För tillbaka höger styrspak och sedan framåt för att skjuta iväg bollen mot korgen. Tillvägagångssättet är inte alls tokigt på pappret och det känns väldigt naturligt, dock är det i svåraste laget och antalet tillfällen du missar utan att veta varför kan tära på tålamodet.

Visuellt är NBA Live 06, i hård konkurrens med Madden 06, något av det mest imponerande som du kan vila dina ögon på i sportspelsväg. Framförallt är det spelarmodellerna som imponerar med nästan kusligt porträttlika ansikten och väldefinierade, om än lite väl glansiga, muskeldefinitioner. Känner du inte igen stjärnorna på planen är det sannerligen inte spelets fel utan snarare ett tecken på att dina NBA-kunskaper behöver finslipas. Allt är emellertid inte lika bra som spelarmodellerna och speciellt är det animationerna som visar tydliga brister. Det känns ofta som om animationerna är gjorda mer för sig själva utan med någon större tanke på helheten och att det saknas mjuka övergångar från en animation till en annan. Detta ger ett litet hoppande intryck som inte ser särskilt bra ut och som verkligen drar ner helhetsintrycket. Ljudet håller däremot hela vägen igenom. Musiken, om än stereotyp, fungerar riktigt bra och tillsammans med härliga ljudeffekter och en publik som verkligen lever sig med i matcherna skapas en härlig stämning.

Den imponerande grafiken är inte det enda NBA Live 06 har gemensamt med Madden 06. Även i NBA Live tycks nämligen tidsbrist varit en alltför stor faktor under utvecklingen då det inte finns något karriärsläge. Du kan visserligen spela igenom en säsong där du kan byta spelare men när säsongen väl är över måste du börja om på nytt. En klar brist som ger NBA Live betydligt kortare livslängd för den som gillar att sitta själv i TV-soffan och spela. Och inte blir det bättre av att spelets onlineläge inte fungerar riktigt så bra som man hade hoppats på. Nätkoden brister litegranna vilket lätt gör onlineupplevelsen till en smått frustrerande upplevelse.

NBA Live 06 är ett typexempel för EA Sports spelserier och hur de utvecklats till under de senare åren. Det är alltså knappast ett spel som kan kallas banbrytande och kommer förmodligen inte trollbinda många nya spelare. Men samtidigt levereras precis den upplevelse som fansen är ute efter och med den imponerande grafiken lär de knappast bli besvikna. Även om många kommer att älska NBA Live 06 är det ändå ytterliggare ett bevis på att EA Sports behöver förnya flera av sina spelserier, om de vill fortsätta hålla konkurrenterna bakom sig det vill säga.