Efter att ha gnällt på lokaltrafiken större delen av vintern är vi beredda att ta tillbaka det mesta. Livet som trafikgud är stökigt, men samtidigt lika underhållande som förr i världen.

Jag minns med värme Chris Sawyers härliga #Transport Tycoon Deluxe och #Locomotion, den typen av logistikpysslande tilltalar mig. Det är nästan som att vara en liten lokalgud som ägnar sig åt sin lilla egen täppa i stället för allt det där med livet, universum och allting. Men efter Chris Sawyer har det varit snålt med bra spel för oss aspirerande trafikgudar. Tills nu.

Idyllen är bedräglig, du vet aldrig var det kan trassla till sig härnäst.

#Cities in Motion från finska #Colossal Order är ett strategispel där du är ansvarig för lokaltrafiken i en stad. Till ditt förfogande har du tunnelbana, buss, spårvagn, färjor och helikoptrar, och du ska dra nya linjer och göra kommunikationerna så bra som möjligt för stadens gnällspikar till invånare. Plus att du givetvis måste gå med vinst för att kunna fortsätta ditt arbete.

Färjblind i Amsterdam

Det finns fyra städer att välja mellan (Wien, Helsingfors, Berlin och Amsterdam) och de erbjuder givetvis sina egna utmaningar. Amsterdam är ju av uppenbara skäl inte tunnelbanebyggarens favoritplats. Bortsett från sandlådeläget bygger spelet på att man brottas med olika scenarier. Det kan handla om att hjälpa staden att övergå till mer miljövänlig lokaltrafik, bygga ut för en kommande olympiad och så vidare. Under uppdragets gång får du även små frivilliga extrauppdrag som är bra att göra eftersom de kan ge dig en ekonomisk bonus och ökat anseende.

Ajdå, nu har något kört ihop sig. Och passagerarna är förstås inte speciellt glada.

Tidsmässigt sträcker sig spelet från 1920 till 2020, men det är ganska teoretiskt eftersom scenarier sällan spänner över speciellt lång tid. Den största skillnaden mellan årtiondena är att städerna ser annorlunda ut, och att dina fordon blir mer tillförlitliga och får större kapacitet ju modernare de är. Det är för övrigt en detalj som är synd med Cities in Motion: genom årtiondena är städerna synnerligen statiska och det händer inte speciellt mycket i dem. Du tar hand om de utmaningar du ställs inför, men du kan inte påverka stadens utveckling beroende på hur du bygger eller hur bra du lyckas. Däremot lever staden sitt eget liv, vilket stundtals kan ställa till med frustrerande situationer. Dina passagerare kan bli jättesura på dig för att bussarna inte håller tidtabellen. Att anledningen till förseningen är en massiv trafikstockning som orsakats av en stor demonstration utanför stadshuset, allting utanför din kontroll, det bryr de sig inte om. Precis som i verkligheten. Dina bussar är sena, du är ett inkompetent kräk. Men det är ju samtidigt sånt som är en del av utmaningen med den här typen av spel.

En liten gnutta frustration

Det finns däremot en del detaljer som är mer frustrerande och irriterande än utmanande. En sådan är trafikstockningar. Låt oss säga att en spårvagn ska korsa en gata och bilarna stannar för att släppa fram den. Men bilar kan råka stanna så att de blockerar spåret. Resultatet blir att spårvagnen blockerar bilar, samtidigt som bilar blockerar spårvagnen. Ett låst moment 22, ungefär som schack matt. Det löser sig alltid efter ett tag genom att spelet plockar bort bil efter bil tills ditt fordon kommer fram, men det är synd att problemet uppstår och det kan ställa till med totalt kaos.

En annan detalj är att det emellanåt kan vara omöjligt att dra räls som man vill, för att spelet inte tillåter rälsdragningen. Det är inte ofta, men det är frustrerande eftersom det kan leda till omfattande och trassliga lösningar för något som egentligen borde vara väldigt enkelt. Att man under sitt pysslande dessutom kan råka radera en bit av asfaltsvägen (och det går inte att bygga vägar, så det går inte att göra ogjort) kan också ställa till det.

Det finns gott om information för att planera infrastrukturen så bra som möjligt.

Även om jag saknar mängder av detaljer som fanns i Sawyers gamla förebilder gillar jag Cities in Motion. Det är ett spel jag verkligen tycker om, det är roligt och det visar på väldigt stor framtidspotential. Jag hoppas av hela mitt hjärta att Colossal Order tjänar bra med pengar på det så de fortsätter utvecklingen med nya prylar, expansioner, fler städer... mer av allt helt enkelt. De förtjänar dessutom beröm för att de har lyckats göra spelet så lättanvänt som det faktiskt är. Det kan vara klurigt att komma på hur man bygger tunnelbanesystem i flera nivåer och såna saker, men allting löser sig med lite experimenterande.

Cities in Motion är ett underhållande och klurigt strategi-/managementspel, men det känns aldrig hopplöst, och den trevliga grafiken gör att man känner sig lite som en gud över en levande liten modellvärld. Ett hedersvärt alternativ till 90-talsförebilderna.

Testa demoversionen

Skicka en rättelse