Tanken med Ubisofts Red Steel var förmodligen att visa hur väl förstapersonsskjutare kan fungera på Nintendos Wii. På grund av ett antal konstiga designbeslut blev dock resultatet snarare det omvända och spelet kan som bäst beskrivas som mediokert.

Om jag räknar bort Zelda var Red Steel det lanseringsspel som jag såg mest fram emot. På pappret verkade det ju lovande med inte bara skjutvapen utan även svärd som skräddarsyddes till wiins Wiimote och Nunchuk. Därför sitter jag nu här och försöker förstå vad som egentligen gick snett. Och tro mig - det finns en hel del smått och gott att välja på.

Problemen börjar tidigt

- med en oengagerande handling

Ta bara spelets soppa till handling som måste ha haft på tok för många kockar. Det hela börjar tämligen oskyldigt med att du, en livvakt som heter Scott, väntar på din japanska fästmös pappa som är högsta hönset i Tokyos mäktigaste Yakuza-klan. Lugnet varar nu inte särskilt länge för innan du hinner säga pappa-san har restaurangen stormats av män utsända av en rivaliserande klan som är ute efter din blivande svärfars mytomspunna katana. Inkräktarna slås dock tillbaka, mycket tack vare din hjälp, men de kommer inte iväg lottlösa, de lyckas nämligen kidnappa din fästmö. Även hennes far råkar illa ut och från sin dödsbädd ger han dig klanens heliga svärd tillsammans med två uppgifter - att rädda hans dotter och samtidigt återställa ordningen i Tokyos undre värld.

Om ni vill kan ni nu glömma handlingen lika fort som ni skummade igenom stycket ovanför. Den påverkar nämligen bara spelet negativt med krystade dialoger, tråkiga karaktärer och oengagerade uppdrag. Istället tar vi och hoppar till spelets starkaste sida, eller starkaste förresten, minst svaga är förmodligen en mer rättvis beskrivning av Red Steels tvådelade actionelement. Å ena sidan har vi den traditionella pangpang-delen som vi alla känner igen och på den andra har vi de beryktade svärdstriderna. Målet var att den unika handkontrollen till Wii skulle göra båda dessa delar till nya och betydligt bättre upplevelser. Och visst är det en ny upplevelse, men verkligen inte bättre.

Skjutandet har förvisso ett par bra egenskaper. Bland annat fungerar siktet med Wiimoten riktigt bra, även om det inte på långa vägar är lika snabbt och precist som din trogna mus till datorn. Det är också kul att du genom att vrida på Wiimoten kan lägga din pistol på sidan. Jo jag vet, det är en liten ynklig detalj som inte är särskilt viktig, men det är trots allt något positivt. Utöver detta handlar dock det mesta om olika nyanser av svart.

Bristerna är många

- men tre står ut

Jag skulle kunna rabbla på en bra stund om dessa nyanser men väljer tre. Den första är att du vrider din vy genom att dra siktet utåt kanterna. Detta får till följd att om en fiende uppenbarar sig i något av hörnen så är det väldigt knivigt att snabbt dra dit ett skott eller två. För så fort du närmar dig med siktet flyttar sig även vyn och du får börja om från noll igen. Som andra störningsmoment har jag valt det faktum att du laddar om, plockar upp vapen och öppnar dörrar med samma rörelse - ett snabbt ryck neråt med din Nunchuk. Många gånger har detta fått till följd att jag plockat upp ett nytt vapen då jag vill ladda om och laddat om när jag velat öppna en dörr.

Föregående Nästa
Synd :P Zelda var ett självklart val, och efter att ha läst denna och andra reviews om red steel så har jag bestämt mig. Bestämt mig för att inhandla wii-play som spel nr:2. Fasen, jag får ju en ny wii-kontroller på köpet ;P 29/12 Wii s kontroller är nåt man längtat efter många år, det fanns nån VR grej för många år sen, Virtual reality hjälm på nån konstig maskin som dom hade på ett Z tv program för många år sen, där dom såg spelet i hjälmen och sköt på motståndare just med nån... 25/12 Är du helt Förryckt? eller? windwaker var ju lätt bästa spelet sen efter A link to the past och the minish cap.. Nej det enda Zelda man kan anklaga för att ha sugit var det som kom till CDI consolen :/ 25/12 På tal om Zelda... Jag köpte faktiskt TP till GameCuben. Antagligen det sista spelet jag köper till konsollen. Jag är såklart sugen på en Wii på grund av det schyssta spelsättet men det återstår och se hur Metroid Prime 3 artar sig. Personligen tycker... 23/12 Nädå jag tycker det är kul oxå. Det funkar bra att röra sig o skjuta etc men dock är spelet framrushat. Ja menar när man hoppar ner på platser som inte går att komma upp ifrån undrar man vad de tänkte på heh 22/12 Bara jag som tyckte att det var kul eller? >_> 22/12 Är bara skitspel till Wii ute nu. Är väll bara Zelda som verkar ok. Men tycker att Zelda är överskattat. Ska prova det i mellandagarna så får se om det är bra men Zelda till GC va ju rena skiten så har inte så stora förhoppningar på det nya. 22/12 Jag har aldrig spelat något Zelda, så kanske jag ska ta hand om det där? ;) 22/12 Bara du inte känner dig TVINGAD att kasta en 5:a efter spelet, endast för att det förväntas. För att rättvist kunna bedöma ett spel från en så'n tung spelserie som Zelda måste man försöka ignorera det faktum att det är ett så efterlängtat spel. Annars... 22/12 Zelda: TP kommer upp i mellandagarna, har ju äntligen fått tag på en komponentkabel så att man kan få en rättvis bild av det ;) Kan inte säga vilket betyg det kommer få förstås, men något skitbetyg blir det verkligen inte ^^ 22/12
Skicka en rättelse