EA satsar själ och hjärta på att tolka om Sims-konceptet. Tyvärr är resultatet bara en spillra av visionen.

The Sims har alltid varit en symbol för frihet. Istället för att låsa fast spelaren vid mål har han eller hon uppmuntrats att leva sitt eget liv, fri från de befallningar och krav som ställs på oss i andra spel. Det har varit helt upp till oss om simmarna ska satsa på en megastor familj med en maffig villa vid havet eller ett litet kyffe inne i stan med en vardag bestående av hämtpizza.

Men när #EA för första gången tolkar om en av spelhistoriens allra största succéer skakar de om serien i dess grundvalar. Frihet? Pyttsan! Om du ens ska tillåtas att spela #The Sims: Medieval måste du ta dig an uppdrag. Annars får du inte komma in.

Herregud!

I The Sims har spelaren alltid haft någon form av gudabenådad särställning. Simmarna har visserligen egna viljor men det är du som har sista ordet – och sedan får ditt ettriga alter ego gnälla, skrika och kissa på sig bäst han vill. Och den här gången dras det till sin spets. Numera är det officiellt att du är en gud som ska hjälpa de förtappade själarna att bygga ett fungerande kungarike. Som redskap har du hjältar, men mer om dem alldeles strax.

Jag som trodde att hästar var sista skriket på medeltiden.

Efter varje avslutat uppdrag börjar du ute i en slags huvudmeny. Därifrån väljer du vilka byggnader som ska konstrueras, du skapar dina hjältar och väljer bland uppdragen som erbjuds. För att expandera kungadömet behöver du resurspoäng och de får du genom att vara skicklig i dina uppgifter. Nya alternativ och byggnadsverk blir också tillgängliga allteftersom ditt rykte förbättras. Beroende på om du väljer att smälla upp trollkarlstorn, kliniker, katedraler eller baracker får du tillgång till unika hjältar som riddare, läkare, monarker och trollkarlar.

Hjältarna fungerar till stor del som du förväntar dig att simmar ska göra. Du skapar dem från grunden och är inblandad i små petitesser som näshöjd, ögonkulör och färg på mustaschen. Men det är deras personliga egenskaper som verkligen spelar roll. Inte helt oväntat hittar vi karaktärsdrag som god, ivrig, hängiven och fåfäng, men det finns också mer tidstypiska drag som äventyrlig och ridderlig. I den mer udda kategorin hittar vi ”valen åt upp mina föräldrar”. Fråga inte.

Det mest intressanta när du snickrar ihop din sim är att han/hon numera tvingas välja en bedrövlig brist som kan komma att bli en rejäl bromskloss i uppdragen. En liderlig präst måste till exempel – hur fel det än må låta – tillfredsställa sina romantiska behov ofta och mycket. Som sömnlös monark är det inte ovanligt att du svimmar av utmattning framför tronen och en dåre till läkare saknar sunt förnuft och går ofta vilse. Lite jobbigt. Och än värre blir det när du måste hålla fokusnivån (ett annat ord för humöret) på topp för att genomföra uppgifterna så väl som möjligt.

Skapar du en grym och blodtörstig monark är han också värd ett passande tronrum.

Och det är nu – efter att du tagit ställning till ofantligt massa parametrar – som det är dags att börja äventyra i kungariket. Uppgifterna är alltid knutna till en primär hjälte. En läkare kanske tvingas förnya sin licens genom att bevisa sin kapacitet för monarken, eller så måste en pastor göra religion lite mer hippt. Genom att frälsa några simmar, skriva en bok om väktaren, starta rykten om en kommande sexig predikan och be med dina vilsna lamm tar du dig steg för steg framåt.

Men spelet då?

Jag kan känna att jag har samma problem med att njuta av spelet som produktionsteamet har haft med att utforma det. Det är så fullsmockat med regler och funktionalitet att de av bara farten har glömt bort att göra ett roligt spel. Min fokusnivå under spelomgångarna har varit alarmerande hög – till den grad att jag har glömt bort att ha kul.

Problemet är inte att reglerna är krångliga eller ogripbara. Men de är många och styr dig hela tiden strikt mot ett mål. Visst, du kan strunta i uppdraget en stund, men du straffas då med sämre fokus och i långa loppet ett dåligt betyg och färre belöningar. Du ser hela tiden nästa steg i skärmens nedre del, känner dig tvingad dit och belöningen är en lustig animation på läkarens operationsbord, i pastorns predikstol eller på monarkens tron. Och så får du självklart ett nytt mål. På den vägen fortsätter det tills du klarar av uppdraget – det är inte så svårt – och så börjar det om igen. Och igen. Det finns valmöjligheter, men de är alldeles för få. Det här är den mörka sidan av peka och klicka. Det är peka och klicka utan engagemang.

I sin vilja att stöpa om Sims gick utvecklarna vilse bland sitt monster till regelverk och glömde bort det mest fundamentala – att göra ett roligt spel. När jag ser bilder och filmer på The Sims: Medeltiden blir jag glad av den vackra vision av riddartiden som målas upp. När jag själv upplever spelet går jag under av frenetiskt klickande utan mening. Någonstans på vägen gick prioriteringarna väldigt snett.

Det är förståeligt att folk blir mistänksamma när "kraftigt" annonserade spel får betyg som dom inte förtjänar. Detta i gämförelse med annonymare titlar som får betyg som är +/- 0 med vad allmänheten tycker. Är likadant på många andra sidor/tidningar/li... 19/06 Om folk drar helt felaktiga slutsatser om vilka vi är och vad vi gör måste jag försöka förklara hur det ligger till. Resonemanget att utgivare köper redaktioner hur de vill är fullständigt befängt, och med tio år här på FZ blir jag grinig när folk kasta... 29/03 Bra sagt. Dock hoppades jag att detta vore ett simsspel som jag inte skulle må illa av :) 29/03 Tja om man tittar på vad som annonseras och vilket betyg det fick så är det nog ibland svårt att inte dra den röda tråden igenom det. Att inte kunna förvänta sig objektivitet bara för något inte är statligt eller ideellt är ju fånigt. Är det redaktionen... 29/03 Sims har väll aldrig varit bra? kan väll liknas ett interaktivt dockhus, som passar kvinnor och småttingar. 29/03 Absolut, skulle ha kunnat vara väldigt intressant med ett medeltida sims spel. Vem vet, med tanke på hur många expansions som brukar släppas så kanske det dyker upp något som åtminstone låter oss spela hur vi vill och låter en fokusera på en familj. Kan... 28/03 Vilket skitspel. Riktigt svagt av dem att inte lyckas bättre! 28/03 Håller med till 100%. Språktestade spelet i nästan två månader tidigare i år och kände precis samma sak. Har väntat länge på ett par recensioner för att se hur folk uppfattar spelet. Jag tänkte att det skulle bli annorlunda för the public i och med att... 28/03 Skoj att många av er gillade texten! Och jag verkar ju inte vara ensam om mina åsikter. Synd och skam att EA:s satsning inte höll hela vägen, Sims-konceptet skulle må gott av nya infallsvinklar - men då måste dom fungera också. 28/03 [quote=trasen] Nyheter troligen. Edit: Hmh, fan va quotes buggar. ;( 28/03