Av inte helt oförklariga skäl har EA Sports valt att sätta Tiger Woods lite i bakgrunden till detta års upplaga av den populära golfspelserien. I stället är det den klassiska golftävlingen Masters som headlinar både spel och story.

För er som inte är bekanta med Tiger Woods-serien går det väldigt snabbt att förklara upplägget. Det är nämligen det enda golfspel du behöver – så har det varit med alla de senaste upplagorna, med extremt genomtänkta, vackra och underhållande spel med enorm spellängd.

För er som dessutom är obevandrade i golfens fantastiska värld är Masters-turneringen en av de absolut största tävlingarna för året. Den sätter igång första veckan i april, vilket förklarar spelsläppet precis innan dess. Den gröna vinnarkavajen är klassisk, liksom den vackra banan Augusta National i Georgia, USA.

Så, nu har du grunderna för att läsa vidare om #Tiger Woods PGA Tour 12.

Släng dig i väggen, Barsebäck.

Att #EA Sports skapat ännu ett nytt fantastiskt golfspel är inte en överraskning, utan snarare precis det som förväntats av dem. Istället är jag nyfiken på hur de skulle kunna tweaka en redan finfin titel än mer. Masters-delen är givetvis en sådan tweak. Det karriärläge som funnits även i tidigare spel får ett tydligare mål, då du ska jobba dig genom amatörtävlingar i massor, fortsätta på proffstouren för att sedan kunna ställa upp i den prestigefyllda tävlingen. Allt genom att vinna turneringar, nå uppställda mål och öka dina skills.

Det som saknades tidigare var också en riktig caddie, vilket känns som ett naturligt inslag i ett golfspel eftersom du gärna tar emot tips på hur du kan slå innan du gör det. Det har utvecklarna infört i tolvan, och gjort det på ett mycket snyggt sätt. Caddien berättar för dig om banan och vad det finns för alternativ (lätt, medel, svår) inför varje slag, så du kan välja om du vill chansa direkt på flaggan eller spela mer safe. Om du tror att detta gör att spelet går på autopilot får du ha i åtanke att din caddie faktiskt har fel ibland, och ibland inte har någon bra åsikt om hur du ska slå – särskilt när du går upp i svårhetsgrader.

Who's your caddie?.

Du som har en Move-kontroll kommer märka den största skillnaden från tidigare utgåvor. Det går nämligen – precis som för Wii tidigare – att svinga "klubban" själv om du önskar. Vilket givetvis ger spelet en helt ny dimension. Visst är det småtrevligt att sitta och dutta på knapparna på vanliga kontrollen, men om du vill få en äkta golfkänsla eller spela mot polare blir det snudd på ett helt annat spel. Självsvingandet gör det dessutom lättare att kontrollera kraften i dina slag, då det med den vanliga handkontrollen är väldigt lätt att dra på med 100 % när du försöker få till en futtig liten chip in på green. Det enda som är lite krångligt med styrmetoden är att sikta när du puttar, eftersom kontrollen inte har ett styrkors. Att vicka Move-kontrollen höger/vänster/uppåt/neråt är inte helt optimalt. Men det funkar.

Kär i karriären

Den mesta tiden har jag spenderat i karriärläget eller i spel mot polare i vardagsrummet, och jämfört med dem känns några av de övriga spellägena mindre intressanta. Det finns ett par småspel, och du kan givetvis även möta folk online i diverse liveturneringar, men tro mig, att spela karriären för att nå Masters (nämnde jag att du får en grön kavaj?) är bra mycket mer underhållande.

Tiger Woods PGA Tour 12 är inget nyskapande i golfspelsvärlden, elvan var också ett riktigt bra lir, med grym grafik, underhållande utmaningar och lång spellängd. Men är du ett fan av nämnda 11, är det helt klart värt att även införskaffa tolvan, särskilt till PS3 då du får ett helt nytt grepp i och med Move-tillägget. Och att jaga den gröna kavajen kommer ge dig många timmars svingande framför tv:n. Perfekt för våren och sommarens alla regniga dagar.