Might & Magic blir gulligt – men försvinner den hårda strategikärnan i allt socker?

Might & Magic-serien har genomgått många förändringar. Från ett #hardcore-rollspel till ett slags #strategi-rollspels-civilization-hybrid som älskades av många. Denna inkarnation släpptes tidigare till Nintendo DS, men nu kan du köpa #Clash of Heroes från Xbox Live Arcade eller Playstation Network om du är sugen på lite pusslig rollspelsstrategi. Det handlar i grova drag om en ny variant på ungefär samma välbekanta koncept som i tidigare spel i Might & Magic-världen, fast denna gång... gulligt?

Spelet börjar med den klassiska hjälten-blir-av-med-hela-sin-familj-och-alla-hon-känner-öppningen. I det här fallet är det demoner som dödar alla i ett läger i skogen medan vår hjälte råkar vara och hälsa på några släktingar. Jag hängde i ärlighetens namn inte med till hundra procent, storymässigt är det så nära standardfantasy enligt formulär 1A man överhuvudtaget kan komma. Men det gör inte så mycket, för spelet är knappast beroende av storyn för att du ska vilja se nästa skärm, strid eller dialogruta.

Storyn är inget att skriva hem om, men duger som bakgrund till myspusselstrategin

Dessa skärmar, strider och dialogrutor är som nämnts ovan ganska söta. Allt i spelet visas i animeinspirerat tecknad grafik. Och det är faktiskt ett alldeles ypperligt val för ett spel som helt uppenbart lånar många av sina bästa idéer från pusselklassiker som Bejeweled. Men nu är jag faktiskt en smula orättvis: Clash of Heroes har en egen spelmekanik som fungerar helt perfekt och leder till rätt knepiga strider även om det verkar enkelt till en början.

Bejeweled i Might & Magic-kostym?

Varje gång det blir dags att slåss mot någon av de otaliga fiender (eller vänner!) som är spridda över kartan, radas dina enheter upp längst ner på skärmen och fiendens överst. Detta var en logisk uppdelning på Nintendo DS med sina två skärmar, men det funkar bra på Xbox 360 och Playstation 3 också. Du och fienden turas därefter om att flytta trupper tills era drag är slut – oftast har du tre stycken, men det kan variera en smula. Knepet är att försöka få ihop tre likadana krigare, älvor, drakar eller vad du nu har, i samma kolumn. Då förvandlas de till en attack och en timer poppar upp som visar hur många drag det är kvar tills den skjuts iväg. Du kan också skapa murar och använda superattacker om du har rätt enheter i rätt ordning. Och att lära sig kedja ihop eller smälta samman attacker är extremt viktigt om du ska ta dig längre än de första 2-3 striderna.

Ingen fantasy utan folk som bor i träd

Attacker och motattacker susar upp och ner på slagfältet, och den som först får slut på hitpoints förlorar. Mekaniken är förrädiskt enkel, för det är inte lätt att vinna i början. När man börjar vänja sig vid att se mönster och vet när man ska använda rätt attacker eller försvarsdrag, blir det lite lättare. Men en fiende som är hyfsat smart och oftast har lite bättre trupper eller åtminstone mer hitpoints än du håller utmaningen uppe hela vägen.

Inspirationen från Heroes of Might & Magic märks främst när du promenerar omkring på världskartan, som är vackert illustrerad och där du hoppar från plupp till plupp. Där kan du stöta på monster och hjältar, prata med folk och samla resurser eller skatter till din hjälte. Hittar du en artefakt kan du använda den för att få särskilda fördelar. Du kan även stöta på byggnader där du kan köpa på dig elitenheter som används för specialattacker. Dessa kan dö eller försvinna i striderna, så då och då måste du fylla på så du inte får slut på din favoritenhet mitt i en bossfight.

Ju större elitenhet, desto fler soldater i samma färg behövs för att attackera

I likhet med originalet finns det även multiplayer, både en mot en och två mot två. Det må se ut som ett pusselspel, men när det sitter en annan spelare på andra sidan brädet är det en helt annan sak och du kommer garanterat att hålla koll på vilka combos och kedjor du kan få ihop när du inte längre slåss mot (den för all del kompetenta) AI:n längre. Slutresultatet är ett lagom gulligt, lagom knepigt rollspel med pusselinspirerade strider och en lättförglömlig historia. Plus att du kan spöa dina vänner i multiplayer. Mycket mer än så behövs inte, så är du sugen på lite knepigt mysspelande en kväll och missade det här på Nintendos bärbara är de 140 kronor välinvesterade.

Köpte nyss detta till PS3an, riktigt skoj tidsfördriv! :D Skumt att de inte fick mer än 3/5 i betyg :Z 16/04 Vad har det med någonting att göra? Vad jag reagerar på är denna mening: "Från ett hardcore-rollspel till ett slags strategi-rollspels-civilization-hybrid som älskades av många", där ordet "strategi-rollspels-civilization-hybrid" länkar till http://www.... 15/04 Släpp till PC, tack. 15/04 Wow... trodde helt klart det skulle få mer än 3/5. När jag lirade det här på DSen blev jag helt fast i det. Genialiskt gameplay med precis nog med djup. Det är komplext nog för att olika spelare ska kunna skaffa sin egen spelstil, men inte för komplicer... 15/04 Might and Magic VI och Heroes of Might & Magic VI är inte samma spel... RPG vs Turbaserad strategi http://www.youtube.com/watch?v=FtABfXF9i40&feature=related 14/04 njah tycker nog att Might and Magic 7 for blood and honor var bättre än Mandate of heaven men det är väll mest för jag tycker att musiken är bättre i MM7 14/04 Jag har svårt att förstå varför du länkar till Might & Magic: Heroes VI och säger att det älskades av många, när det inte ens är släppt. 14/04 Grymt spel faktiskt! Blir ett köp när jag slutat jobba för dagen, gör det ju inte värre att det finns en låda vin hemma och att man är ledig imorrn :) Spelade detta hyfsat mycket på DS men HD versionen ser ju varar för läcker ut! 14/04 Synd för dig Casten. Might and Magic VI - Mandate of Heaven är ett av de bästa rpg's genom tiderna (enligt mig). Synd att de inte kan göra något liknande det nu för tiden, utan hela tiden missbrukar de namnet för att sälja titlar. iofs var du 7 år när... 14/04 Det enda jag kan komma på angående might and magic är att jag spelade heroes of might and magic när jag var liten. Allt annat med Might and magic har tyvärr inte tilltalat mig det minsta. 14/04
Skicka en rättelse