Papper och penna-klassikern som elektronisk underhållning, vi sätter på oss fantasyskägget och tar en tur till de korta knivarnas dal.

Dungeons & Dragons är en mastodont i fantasyvärlden. Pappersrollspelet dominerar marknaden, och dess många regler och tillägg har gjort åtskilliga fantasyrollspel onödigt komplicerade och svårgenomträngliga. När #Bedlam Games gjorde det nedladdningsbara #Dungeons & Dragons: Daggerdale satsade de därför på en förenkling av systemet, där du i Diablo-stil springer omkring och buttonmashar för att slakta goblins och andra ondingar.

Pizzatallrikar har betydligt fler användningsområden än du tror.

Det börjar med att du väljer en av fyra fördefinierade hjältar: Halfling Wizard, Elf Rogue, Human Warrior eller Dwarf Cleric. Var och en har sina egna specialförmågor och du får från början välja några stycken som du sedan använder genom att hålla in en trigger och antingen utlösa förmågan direkt eller ladda upp den för att göra mer skada. Men ju mer du laddar, desto längre tid tar det innan du kan använda förmågan igen, så ofta är det bättre att bara spamma på bäst du kan för att inte dö medan du står där och spänner dig i en halv evighet. Striderna är enkla historier, som består av intensivt knapptryckande, några undanmanövrer, och sedan mer knapptryckande tills antingen fienden eller du är död.

Halvklart

Tyvärr saknas det inte buggar och konstigheter i Daggerdale. Spelet känns framskyndat, särskilt när jag går rakt igenom väggar, fastnar lite här och där eller missar fiender som står mitt framför mig. Specialförmågor av-mappas lite då och då när man laddar en karaktär, vilket är ganska opraktiskt, och fiender dyker upp och försvinner helt omotiverat. Och både föremål och texturer laddas medan du spelar, vilket ibland resulterar i att saker dyker upp mitt framför dig medan du vandrar i grottorna. Det är inga jätteproblem vi talar om, men sammantaget blir intrycket att det hade behövts någon månads ytterligare arbete för att få klart allting.

Tänk om denne magiker bara kunde trolla bort alla buggar i Daggerdale.

Kampanjen är runt sex timmar lång och kan spelas ensam eller i sällskap med andra spelare. Storyn – klassiskt fantasy-upplägg – berättas till en början i snyggt målade stillbilder, men när du väl spelar består samtliga dialoger av en NPC som stirrar dött rakt ut i luften medan illa skriven text scrollar fram över hans huvud. Det är varken kul eller vackert. Och det är synd, eftersom fröet till ett bra spel finns här någonstans, i Daggerdales vackert designade och enormt stora miljöer. Med lite mer polish hade det kunnat bli riktigt bra. Nu känns det bara halvfärdigt och oinbjudande.

Sant, det är utvecklarna som valt att ha med för mycket av sifferpillet, eller helt enkelt gjort ett gränssnitt man inte förstår. Men det är ändå D&D-reglernas som ställer till det, om utvecklarna är för korkade för att dölja dem bakom något mer lättfat... 01/06 "...och dess många regler och tillägg har gjort åtskilliga fantasyrollspel onödigt komplicerade och svårgenomträngliga" - äh beror snarare på dåliga designval från utvecklarna skulle jag påstå. 29/05 Angående rollspelet D&D; Det är fortfarande en mastodont på marknaden, men numera inte totalt dominerande. Det finns en konkurrent som har växit enormt och faktiskt under något kvartal varit större i försäljning än D&D. Konkurrenten är Pazios Pathfinder... 29/05 Som Krukmakaren i Outcast, men han blev glad för hanns försäljning sköt i höjden. :) 28/05 tyckte detta var ganska bra tills när jag skulle till slutbossen lvl 9 med en kompis då buggar det så ALL DATA min karaktär hade försvann inga vapen spells levlar eller nånting helt nollställt hur j*vla svårt är det att beta testa? 28/05 Klara besked. Tack. 28/05 "en NPC som stirrar dött rakt ut i luften medan illa skriven text scrollar fram över hans huvud. " Lustigt. Kanns som en ganska passande beskrivning av recensionen nar man ser skribentens bild. 28/05 Ja, men synd att det är det enda roliga som händer första timmen :). 28/05 Haha, bra att det åtminstånde finns något bra med spelet =) Älskar D&D humor 28/05 bättre då & lägga tiden på d&d på riktigt eller på stormreach gratis mmo som har bra rollspelskänsla i grupp & oxå under begränsad tid /session väldigt kul. Konsoll rpg är inget annat än skämt ,konsoller möjliktvis bilspel (inkl. ratt då) annars bara... 27/05
Skicka en rättelse