När det första spelet i Medal of Honor-serien såg dagens ljus 1999 till Playstation och tre år senare till PC hyllades det inte bara av en enig kritikerkår utan även av spelare världen över. Medal of Honor blev en försäljningssuccé och föga överraskande har det sedan släppts en ansenlig mängd expansioner och uppföljare som alltid hamnat högt upp på topplistor. Detta trots att många av dem inte har fått ett lika varmt mottagande som originalet. Det senaste spelet i serien har undernamnet European Assault och försöker inte bara bjuda på den kvalitet vi vant oss vid utan även en del nyheter som kan ge spelserien ny luft under sin vingar.

Du är William Holt, en officer i den amerikanska underättelsetjänsten under Andra världskriget. På grund av din speciella roll i kriget får du chansen att bidra till Tysklands fall på under fyra olika kampanjer som alla utspelar sig på vitt skilda platser. Du börjar med att assistera de brittiska SAS-trupperna vid St. Nazaire för att sedan färdas över Medelhavet och ansluta till Montgomerys ökenråttor i Nordafrika. Den tredje kampanjen tar dig vidare till krigets östra front där du ska göra allt för att hjälpa den Röda armén. Det är först i spelets fjärde och sista uppdrag som du får strida med dina landsmän igen då du får chansen att uppleva Ardenneroffensiven.

Under spelets fyra kampanjer har du sammanlagt elva uppdrag att utföra. Dessa uppdrag känns inte bara öppnare utan är det verkligen jämfört med de tidigare spelen i Medal of Honor-serien. Bandesignen är gjord på ett sånt sätt att du inte längre följer den räls som är så typisk för spelserien - i European Assault kan du lösa problem på olika sätt. Möter du ett alltför kraftigt motstånd på den ena sidan av krigsfältet kan du med fördel backa och försöka slå dig igenom på en mer sårbar punkt fiendens försvarslinje.

Både frivilliga och ofrivilliga mål

Vid starten av varje bana får du ett eller flera primära mål som du måste utföra för att kunna ta dig vidare till nästkommande nivå. Utöver dessa finns det också sekundära mål som du, mycket tack vare öppenheten, själv får avgöra om de är värda besväret eller inte. Det är emellertid rekommenderat att utföra så många av dessa sidouppdrag som du klarar av då de ger dig mer medaljer och extra förnödenheter som hjälper dig att överleva längre på slagfältet. Något som är viktigt i European Assuault då Electronic Arts har valt att inte ge dig möjligheten att spara under ett pågående uppdrag. Dör du under ett uppdrag får du helt sonika börja om från början igen. Emellertid så finns det förbandslådor utspridda över banorna som du kan använda för att få tillbaka lite förlorad hälsa. Du har också tillgång till ett strängt begränsat antal återupplivningar, något som tidigare använts i till exempel Star Wars: Republic Commando. De fungerar kortfattat som extraliv vilket är en nödvändighet för att ta sig igenom ett uppdrag på någon av de mer utmanande nivåerna.

För att klara av alla de mål du får i början av varje uppdrag behöver du hjälp, något som du med fördel kan få av dina medsoldater. Denna hjälp får du på två sätt, dels den traditionella AI:n som dock föga överraskande inte alltid gör det som en mer organisk hjärna skulle se som det smartaste alternativet. Det andra sättet är välbekant för alla som prövat på det konkurrerande Brothers in Arms, med ett enkelt knapptryck på handkontrollen kan du ge dina trupper order att rycka fram eller dra sig tillbaka.
Det är ett väldigt simpelt sätt att få spelaren att känna en ökad känsla av kontroll men trots sin enkelhet går det inte att förneka att det är effektivt och hjälper till att förbättra känsla och inlevelsen.

Grafik och ljud

Mina intryck av European Assault är verkligen en blandning av gott och ont. Grafiken är spelets uppenbara akilleshäl. Den är inte så pass undermålig att den är ett störande moment, men den lyckas ändå sänka helhetsintrycket. Framförallt är det spelarmodellerna som inte når upp till den nivå som man kan förvänta sig i dessa dagar vilket är synd då miljöerna i spelet är välgjorda och varierande. Ljudet däremot är precis så bra som vi är vana vid när det gäller en Medal of Honor-titel. Ljudbilden bjuder inte direkt på något som vi inte har hört tidigare i andra världskrigsspel som överröst marknaden under senare år. Sällan har dock krigets toner klingat bättre än vad de gör i European Assault och det tillsammans med ett överraskande bra röstskådespeleri hjälper till att förbättra spelupplevelsen.

Bristande livslängd

FPS-spel som utspelar sig under andra världskriget har länge haft en tendens att vara försedda med ett kort enspelarläge för att sedan förlänga sin livslängd med ett välgjort flerspelarläge. Det förstnämnda gäller även för European Assault. Med bara elva uppdrag kan enspelarkampanjen vara avklarad på 7-8 timmar om du är en rutinerad spelare och väljer en på tok för låg svårighetsgrad. Gillar du en utmaning finns likväl möjligheten att välja en högre svårighetsgrad vilket tillsammans med retrobeslutet att avskaffa sparningsmöjligheterna ger spelet betydligt längre livslängd. När det gäller flerspelarläge har European Assualt inte mycket att erbjuda. Du kan spela med tre kompisar på splitscreen antingen i ren deathmatch eller i ett mer uppdragsbaserat spelsätt. Det är som vanligt väldigt kul att spela med sina bekanta men att inte erbjuda stöd för Xbox-Live ter sig i dagsläget som inte bara underligt utan också väldigt dumt. Speciellt med tanke på hur populära några av de tidigare Medal of Honor-spelens onlineläge varit till PC.

Sammanfattning

Det finns en hel del gott att säga om European Assault. Framförallt är det bandesignen och uppdelningen i primära och sekundära mål i European Assault som ger genren nytt blod. Spelet känns tack vare det inte enbart som en upprepning av vad vi redan sett så många inkarnationer av. Bara det att du själv får chansen att välja vilken väg du ska ta för att nå det slutgiltiga målet gör det till en långt mer tillfredsställande upplevelse än många av de mer traditionella spelen i genren kan erbjuda. Valet att inte inkludera möjligheten för sparning mitt i ett uppdrag är smått kontroversiellt redan på pappret. Alla som prövar på European Assault kommer att delas in i ett av två vitt skilda läger, de som älskar utmaningen och de som bara blir frustrerande.

Klart är emellertid att det är något som du måste ha i åtanke när du funderar på ett inköp av spelet. Tänk också på att enspelarkampanjen kan vara kort (beroende på vilken svårighetsgrad du väljer) och att det tyvärr inte finns något som helst stöd för Xbox-Live som kan hjälpa till att förlänga livslängden. I slutändan är det dock rätt enkelt - är du en person som gillar FPS i Andra världskrigsmiljö och som gillar utmaningar så är European Assault ett vettigt köp. Om inte så bör du söka vidare efter något som passar dig bättre.

Skicka en rättelse