PC-versionen av Rainbox Six-serien har alltid haft en trogen skara av fans som alla gillar den väldigt taktiska och erklighetstrogna upplevelse som serien lyckas leverera. När det oundvikliga steget till konsolmarknaden skulle ske med Rainbow Six 3 insåg dock Ubisoft att vissa förändringar skulle krävas och detta främst när det gällde spelets tidigare fokus på taktik och realism. Rainbow Six skulle bli lättare att spela och även om många fans inte gillade denna utveckling så är det svårt att ifrågasätta beslutet med tanke på spelets framgångar. Med Rainbow Six: Lockdown har Ubisoft tagit ännu ett steg i utvecklingen mot ett mer arkadlikt gameplay något utan tvekan som kan ses både som något positivt och negativt.

I Rainbow Six: Lockdown får vi återigen stifta bekantskap med Domingo Chavez och hans grupp av elitsoldater i deras kamp mot terrorister. Enspelarkampanjen startar med att ett dödligt virus stjäls från ett laboratorium. Föga överraskande är det ett arbete utfört av terrorister och nu gäller det för dig och din grupp att motarbeta ett globalt terroristnätverk på 14 uppdrag som för dig till mer eller mindre exotiska platser över hela världen.

Väl inne i uppdragen är det en blandning av gammalt och nytt. Det gamla är det för serien traditionella upplägget att med hjälp av dina gruppmedlemmar ta sig in i rum efter rum och rensa dem på terrorister. För att göra detta på ett så effektivt sätt som möjligt och förhoppningsvis undvika att bli beskjuten kan du använda dig av ett antal olika taktiker. Vill du så kan du ge dina gruppmedlemmar order att med våld bryta upp dörren för att sedan slänga in en handgranat. När du ger dem denna order kommer de att ställa sig i position för att sedan invänta ditt klartecken, vilket ger dig chansen att inta position vid en annan dörr som leder in till samma rum. När du känner dig redan kan du sedan med ett enkelt knapptryck ge dem klartecken att bryta in dörren något som gör det möjligt att på ett väldigt enkelt sätt koordinera attacker för att överrumpla motståndaren. Detta är något som kommer att upprepas åtskilliga gånger under spelets gång och även om det är kul de första gångerna så blir det lätt enformigt och man önskar sig tidigt större omväxling.

Det faktum att du använder dig av dina datorstyrda medhjälpare så pass ofta ställer höga krav på spelets AI. För det mesta lever Rainbow Six: Lockdown också upp till dessa krav men titt som tätt tycks dina gruppmedlemmar få en dos av akut dödslängtan och ställer sig mitt i fiendens eldgivning, något som visserligen botar deras dödslängtan men inte din egen frustration. Detsamma kan sägas om motståndarnas AI som även den är av mycket varierande kvalitet.

Det nya elementet i enspelarkampanjen är de kryppskyttsuppdrag som du ibland ska utföra. Dessa bidrar emellertid inte med att göra Lockdown till ett roligare spel. Det är snarare tvärtom då det i princip är en skjutbana där dina fiender kommer springande eller står stilla på precis samma sätt varje gång. Vill Red Storm utveckla sin spelserie är det ytterst tveksamt om detta är rätt väg att gå, då det känns mer som en återvändsgränd än en väg som kommer att ta den framåt.

Grafik och ljud

Redan när man ser spelets menyer slås man av en känsla av kvalitet då de inte bara är snygga utan också lättnavigerade. Känslan blir sedan bara än mer påtalig när det är dags att spela. Grafiken är minst sagt välgjord med sin både vackra och detaljerade miljöer som lätt får en att glömma hur gammal Xboxen verkligen är. Lägg därtill effekter som att Chavez ansiktsskydd får isade kanter när du kliver in i ett välkylt rum eller regndropparna som sakta glider ner över densamma så fort himlen öppnar sig och du har ett spel där grafiken verkligen bidrar till att förbättra både stämningen och intryck.

Även ljudet är tillfredsställande utan att bjuda på några större överraskningar. Röstskådespelet är så bra som det går att förvänta sig av ett modernt spel. Detsamma kan sägas om ljudeffekterna som varken är bättre eller sämre än de toner som hörs i andra spel i samma genre. Musik är inte något som används flitigt i Rainbow Six: Lockdwon men när det används så görs det på ett effektivt sätt som hjälper till att höja stämningsfaktorn.

Delad glädje, dubbel glädje

Även om en bra enspelarkampanj är en väldigt viktig del i ett spel av den här typen så är det numera i mångt och mycket flerspelarläget som avgör hur länge ett spel ska ligga på försäljningstoppen. Red Storm vet detta och de har således lagt ner mycket arbete på flerspelarlägena. Spelet har ett för Xbox numera nästan obligatoriskt splitscreen-läge som gör det möjligt för två spelare att skjuta sig igenom uppdragen på samma TV. Det är dock onlineläget som är av störst intresse. Visserligen går det bara att spela 16 personer samtidigt via Xbox-Live, något som jämfört med andra nya spel är något lite. Men detta vägs emellertid upp av flera roliga spelsätt där det helt nya rollspelsinfluerade Persistent Elite Creation (PEC) är den klart lysande stjärnan.

Innan du kan börja spela PEC måste du skapa en karaktär som kan vara en av fyra typer: kommandosoldat, sjukvårdare, insatssoldat eller ingenjörssoldat. Detta är nu inte något nytt utan det nya och intressanta är att du genom att spela med din karaktär får erfarenhetspoäng som du sedan får distribuera på en mängd olika färdigheter som exempelvis pricksäkerhet med olika typer av vapen och förmågan att hela sina lagkamrater. När du spelar får du också poäng som du får lägga på att låsa upp nya vapen, skyddsutrustning eller om du behöver laga dina redan befintliga vapen så kan du använda din välförtjäna poäng till det. PEC är ett både roligt och välkommet steg i spelseriens utveckling och kan Red Storm fortsätta att slipa på det de redan har så ser seriens framtid ljus ut.

Sammanfattning

Rainbow Six: Lockdown är snyggt, allmänt välgjort och kul. Men samtidigt så har det inget av det där lilla extra som behövs för att göra spelupplevelsen något utöver det vanliga. Vad som saknas är svårt att säga, kanske är det en friare enspelarkampanj eller något så enkelt som fordon. Vad det än är så är det synd att det saknas då spelet har hög potential, speciellt tack vare PEC som verkligen drar mer än ett strå till stacken för att göra Xbox Live-upplevelsen till en underhållande sådan. Klart är också att Red Storm återigen har tagit ett steg i riktningen mot mindre realism och mer arkad. Om detta är något som är bra eller dåligt lär de lärde tvista om, men vare sig vad man tycker så är det alltid tråkigt att se hur en framgångsrik utvecklare blir tvungen att byta inriktning för att kunna tampas på färsäljningslistorna.