Maximera din FPS och rädda Washington med stil.

I samarbete med Ubisoft Entertainment

Denna artikel produceras i samarbete med Ubisoft. Tack vare sponsorskap och samarbeten kan FZ fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för läsaren.

Det har nu gått två veckor sedan plundringspangaren The Division 2 släpptes och spelare gav sig i kast med att ställa Washington D.C. till rätta. Den första delen av vår recension finns att läsa här, där Calle delar med sig av sina intryck från spelets 20 första timmar.

PC-versionen av The Division 2 kommer med en myriad av inställningar att skruva på för att hitta rätt balans mellan en vacker yta och behaglig bildfrekvens. Förra veckan slängde Calle upp en tråd i forumet, där han efterfrågade era benchmarks. Av svaren att döma verkar spelet flyta på bra för de flesta trots en god mängd ögongodis påslaget.

För er som vill kräma ut ett par FPS extra har vi grävt djupare i polygondjungeln för att utröna vilka inställningar som har störst (och minst) inverkan på prestandan. Samtliga benchmarks är gjorda med Massives egna prestandaverktyg i upplösningen 2560x1440 pixlar med DirectX 12 påslaget. Nedan följer vår testhårdvara:

  • CPU: AMD Ryzen 7 2700

  • Grafik: MSI Geforce RTX 2080 Duke OC

  • RAM: 16 GB DDR4 i 3 200 MHz

  • Moderkort: Asus ROG Strix X370-F Gaming

  • Lagring: 512 GB Samsung 850 Evo SSD, 3 TB hårddisk

Det enkla sättet att maximera prestandan

Den snabbaste lösningen för att höja bildfrekvensen i spelet utan att fippla med separata inställningar är att sänka Resolution Scale. Detta sänker den renderade upplösningen i spelet och skalar sedan upp till din valda skärmupplösning. Detta medför att bilden blir grynigare men ger också en rejäl FPS-skjuts. Ett annat alternativ för den som vill spara tid är att välja en lägre förinställning. På vår testdator ökade bildfrekvensen från 75 FPS på ultra till 104 FPS på high, utan en alltför stor skillnad i bildkvalitet. Medium gav oss 124 FPS och low 160 FPS, men då med rejält sämre detaljnivå i bilden.

Resolution Scale på 100 % kontra..

.. samma grafikinställningar med Resolution Scale satt till 50 %.

Vilka inställningar påverkar mest?

För den som vill finjustera är en första slutsats att många av grafikinställningarna har en väldigt liten (eller helt försumbar) effekt på bildfrekvensen. Mycket av ögongodiset går med andra ord att lämna påslaget (eller skruvas upp ytterligare) utan att det påverkar prestandan i någon större grad.

De stora FPS-bovarna är desto färre men går att skruvas ned eller stängas av helt för en märkbar förbättring i prestanda. Mest krävande av dessa är Volumetric Fog, som styr kvalitén på dimman i spelet – och Massive gillar verkligen sin dimma. Nedan följer en detaljerad genomgång av grafikinställningarna med en märkbar effekt på bildfrekvensen:

Förbättringen i bildfrekvens avser varje inställning på Low/off, med övriga inställningar på Ultra. Utgångsvärdet är 75 bildrutor per sekund.

Shadow Quality: Styr främst upplösningen på skuggor från objekt i spelet. Inställningen påverkade bildfrekvensen med 9 procent.

Volumetric Fog: Styr bildkvalitén på dimman i spelet. Inställningen påverkade bildfrekvensen med 12 procent.

Local Reflection Quality: Styr renderingsfrekvensen och upplösningen på reflektioner som skapas av närliggande objekt i bilden, till exempel mot golv. Att skruva ned inställningen gav oss en förbättring med 9 procent.

Object Detail: Styr hur detaljerade objekt och föremål är i bilden. Att skruva ned inställningen från 100 till 0 gav en förbättring med 10 procent.

Anisotropic Filtering: Förbättrar bildkvaliteten på texturer som ligger i sneda vinklar mot kameran. Att gå från 16X till 1X gav en prestandaförbättring med 5 procent.

Extra Streaming Distance: Ökar avståndet som objekt renderas in på. Orsakade märkbara pop-in-effekter i vårt test och ökade prestandan med 8 procent.

Volumetric Fog är den enskilt största FPS-boven. Här i högsta kvalitet..

.. och här i lägsta kvalitet.

Local Reflection Quality uppskruvat till Ultra. Märk hur golvet förändras till nästa bild..

.. där inställningen är avslagen helt.

Extra Streaming Distance på max. Fokusera på föremål och hus längre bort.

Samma inställning med det lägsta värdet. Pop-ins av objekt sker på ett mindre avstånd och stör upplevelsen.

Förbättringarna i prestanda är relativt linjära, men fungerar i vissa fall i samspel med varandra och bjuder på ännu större prestandahopp än väntat. I vårt test gick vi från 75 FPS till 134 FPS genom att stänga av inställningarna ovan, en ökning med hela 78 procent, en bra bit högre än väntat.

Våra grannar på SweClockers genomförde ett sedvanligt test av grafikprestandan i The Division 2 med fokus på olika grafikkort. Om du är intresserad av att veta hur ditt kort står sig mot vår testhårdvara går deras test att hitta här. Ett avslutande tips från SweClockers-håll är att de flesta kort (både Nvidia och AMD) presterade något bättre med DirectX 12 påslaget.

Har du fler tips för att skräddarsy PC-inställningarna i The Division 2? Dela i så fall med dig i kommentarstråden nedan!

Misstänkte att det var något sånt. Upplevde att det flöt bättre ju länge man spelade. Har kämpat lite med att få det att flyta bra på min 4670k med ett 1070. Resolution scale på 85% var guld värt. Vill egentligen bara ha många FPS, men det känns lite... 01/04 Kan rapportera efter helgens tunga pass med spelet att dessa sekundsnabba ryck man får verkar vara nån variant av cache-relaterat. Då jag spelat några timmar så upphör de flesta av dessa ryck och spelet går betydligt mjukare. Detta är under DX12 - Gefor... 01/04 @NiceAsBice: Precis, var nyvaken, sorry. :) Sen kan man ofta följa samma tweaks som i ett äldre spel, som använder samma motor, även om motorn blivit uppdaterad. Det kan ofta innebära att man måste ändra i spelets config-fil. (Det är en textfil oftast) 31/03 Du menar nog att det funkar bättre om man ändrar till 16xAF och stänger av AA, om man har AMD-kort? Det du sa var nämligen inte särskilt logiskt. 31/03 Många spel funkar bättre om man har AMDkort, när man ändrar till 16xAntrosopic filtering, och stänger av antialisation. 31/03 Min CPU klarar det här spelet galant. Samma problem i Borderlands 2 och det är inte alls krävande. 31/03 När det är lika många FPS på högsta som lägsta inställningarna så är det troligtvis din CPU som inte kan ge dig mer kraft till mer FPS. Hade det varit din GPU som var den svaga länken så hade du fått bättre FPS av att sänka grafiken från ultra till low.... 30/03 Alltså jag får inte alls rätt på the Division 2. Okej, min dator är lite till åren kommen ( i5 4670k, gtx 770 och 8gb ram) så jag fattar att det inte är ultra direkt. Dock när jag kör benchmark har jag stabila 60 fps, men när jag kör spelet laggar det... 30/03 Vansinnigt överklockad i7 och ett 1080ti. Grejen är den att kör jag på low så går gpu loaden ner till 40-50%, medans det på högsta inställningarna tuffar på runt 90+% som det ska. Så det är föga förvånande att det inte skiljer mycket. 30/03 Var samma för mig i betan. Det mest störande med vissa spel är när man har samma FPS på höga som låga inställningar. Då är det något som står galet till. 30/03
Skicka en rättelse