I slutet av 80-talet införskaffade undertecknad flygsimulatorn Falcon till Amiga 500 och lät sig imponeras (och förskräckas) av den då skyhöga graden av realism. Att få ner kärran på marken utan att förvandla den till aska tog åtskilliga träningstimmar och man var benägen att tro ryktena om att det amerikanska flygvapnet använde spelet som inledande träning för blivande stridspiloter. När jag några år senare för första gången testade att flyga med analog joystick insåg jag två saker: den digitala joysticken Tac 2 var skräp för flygning och ryktena var nog just rykten.

I dagsläget är simulatorer - bilar, sport, flygning - ofantligt mer realistiska och ljusår bättre än på det glada 80-talet, inte bara tack vare att själva spelen utvecklats, utan till stor del också för att kringhårdvaran förbättrats. Skakande styrdon och i vissa fall extremt nischade prylar som stolar med såväl styrning som ljud och vibration bidrar till en allt högre grad av realism, även om den senare mojängen av monetära skäl inte återfinns hos gemene gamer.

Från NaturalPoint kommer TrackIR2, en produkt som ger simulatorgenren ett välkommet tillskott i fråga om nytänkande. Denna produkt ger oss möjlighet att styra siktet/muspekaren/fordonet/vyn med huvudrörelser och fungerar så att en infraröd sändare ställs framför dig i jämnhöjd med ögonen, lämpligen på monitorn. Ett reflekterande klistermärke placeras vid dina ögon och genom att flytta skallen har du ett komplement till ordinarie styrdon. Det naturliga användningsområdet är som ersättning för joystickens riktningshatt i flygsimulatorer.

Installationsförloppet är föredömligt enkelt: skicka i mjukvaran från den medföljande CD-skivan, kläm i USB-kontakten, placera sändare och ett reflexklistermärke på lämpligt ställe (det vill säga monitor och panna/hatt/glasögon). Därpå är det dags att dra igång programvaran, varefter du lämpligen tar en titt på dokumentationen, ty inledningsvis är det inte alldeles självklart hur saker och ting fungerar. Hjälpen är lyckligtvis lättförståelig och informerar om produktens två mjukvarulägen: Mouse emulation (fungerar som en vanlig mus och kan användas i alla spel där den används som styrdon) och Enhanced (TrackIR2 och musen agerar oberoende av varandra. Kräver mjukvarustöd från både spelet och produkten för att fungera). I skrivande stund stöds endast ett fåtal spel i Enhanced-läget (främst flygsimulatorer, se hemsidan för samtliga titlar), men fler titlar ska komma att ingå vad det lider.

Ett antal fördefinierade profiler för olika känslighet står till buds, men om man är missnöjd kan inställningarna ändras efter behag. Såväl känsligheten i rörelsemönstret som en "död zon" kan ändras och därtill visas kvalitén på rådande överföring. Med lite pysslande får man till en passande profil, specifik för olika spel, som sparas och sen snabbt kan aktiveras när det är dags.

Man ser ut som en mås när man spelar flygsimulatorer på datorn. Denna iakttagelse gjordes en gång i tiden av min dåvarande sambo, som hysteriskt skrattande hånade mina omedvetna huvudrörelser när jag försökte fixera fienden i Combat Flight Simulator. Efter första försöket att sköta vyn med TrackIR2 nödgas jag ge henne rätt, åtminstone på punkten att huvudet far omkring. Resultatet är förödande och tämligen kvickt ligger min en gång så stolta IL-2:a som ett brinnande vrak på marken. Efter aktivering av Dead Zone-profilen, som förlåter åtminstone smärre oavsiktlig rörelser, och full koncentration på att låsa skallen lyckas jag hålla kärran i luften tillräckligt länge för att kunna räkna in ett par vinster - och till fullo njuta av en tidigare otillgänglig grad av rörelsefrihet.

Träning krävs alltså, kanske främst eftersom de krav på rörelsemönster som produkten ställer är onaturliga - såvida man inte har stelopererade ögon. Det naturliga är att vrida både huvud och ögon för att följa ett objekt, men med TrackIR2 är det bara huvudrörelserna som är aktuella, därtill en aning stelt, onaturligt och inte i onödan. Men som sagt: övning ger snabbt färdighet.

Som komplement till joystick, mus och tangentbord i flygspel är TrackIR2 inget annat än fantastisk. Den ger flygspelen en helt ny dimension, inte långt från känslan när man första gången flög med analog joystick. Tyvärr funkar andra spelgenrer sämre. NaturalPoint framhåller att såväl shooters som bilspel lämpar sig för användning med detta pekdon, men i sanningens namn ska sägas att traditionella styrdon för dessa genrer fungerar avsevärt bättre. Med en prislapp på uppskattningsvis dryga tusenlappen pratar vi inte en produkt lämpad för söndagsflygaren, det ska till att man är till väders bra ofta för att motivera kostnaden. Men för den inbitne skrivbordspiloten är en investering värd vartenda öre.