När Xbox One föddes i valda delar av världen i november var #Forza Motorsport 5 ett av de tyngsta köpargumenten. Även om Forza-serien har den angenäma vanan att fungera förträffligt med handkontroll bör de köras med ratt för att komma till sin rätt, inte minst femman med sina många oförlåtande bakhjulsdrivna bilar.

Men rattutbudet till #Microsofts nya konsol är av Sovjetmodell – det finns för närvarande en ratt att välja mellan. Glöm din Fanatec-pjäs till 360:n, Xbox One accepterar varken den eller någon annan gammal kringutrustning. Så tills dess att #Mad Catz dubblerar rattutbudet i början av mars kan du välja mellan #Thrustmasters tungstukare TX Racing Wheel Ferrari 458 Italia Edition.

För ungefär 3000 kronor får du en skalenlig Ferrari 458-ratt och ett pedalställ med gas och broms. Reglagen på ratten sitter på ungefär samma positioner som hos förlagan, och den är omkring 30 procent mindre i storlek. Mindre flärd men mer valuta för pengarna ger pc-stödet; Thrustmaster TX kan alltså användas till dator också. Eller måste, ska jag kanske säga. Direkt under kartonglocket proklamerar en lapp att en firmware-uppdatering behövs innan ratten kopplas till en Xbox One. Processen kräver en Windows-dator och tålamod, och medan datorn startar om undrar jag vad som hindrar att den Microsoft-byggda Xboxen fixar detta.

Modulärracing

Med Thrustmastern och Forza 5 i konsolen krävs ett besök i spelets settings-meny för att skaka liv i ratten. Där hittas också dess inställningar, som force feedback-styrka, deadzones och hur många av rattens 900 grader som ska simuleras. Eftersom jag glömt bläckfiskarmarna hemma sänker jag till 540 grader, och inkasserar tackbrev från armmuskler, kaffekopp och annat i den omedelbara omgivningen. Själv skickar jag inga tackbrev till vare sig #Turn 10 eller Microsoft; jag får inte välja vilken knapp som gör vad, utan tvingas nöja mig med fem färdiga layouter. Dessa visas med en schablonbild av en ratt som inte är Thrustmaster TX. Märkligt.

Med en Ferrari-licens i ryggen härmar ratten som sagt 458:ans reglagelayout. Av dess tio "vanliga" knappar sitter sju på framsidan, två på ryggen vid växelpaddlarna och en nere till höger på basenheten. Ferrarins röda startknapp agerar styrkors med åtta riktningar, men dessvärre är den formens vinst över funktionen – placeringen tvingar fram ett greppbyte, och handen vantrivs i den skeva positionen nere till vänster. Samma sak med den plastiga tvåstegsvredet mittemot till höger, vars placering gör att jag ogärna låter handen leta efter den i racingfart.

Men ett fiffigt modultänk låter oss byta till en annan ratt om vi så vill. Det föredömligt greppvänliga 358-hjulet kopplas med ett vridfäste till basenheten, och med ett par snabba manövrar byts den enkelt mot t.ex. F1-hjulet från samma tillverkare. Fast går du den vägen får du avsätta tid för att trösta bankkontot.