Som det ser ut nu, med ett 30-tal Pro-spel ute, är 4K och HDR-stöd de stora säljargumenten. Men #The Last of Us Remastered är ett av få spel som körs i native 4K, de allra flesta andra skalas upp med olika tekniker. Men det kan fortfarande se rejält bra ut också med uppskalning. Och med tanke på hur krävande native 4K är lär det inte bli standard framöver heller.

Rise of the Tomb Raider låter dig välja grafikinställningar. Ett föredöme!

Rise of the Tomb Raider saknar HDR-stöd, men har exemplariska inställningsmöjligheter i övrigt. Du kan köra spelet i uppskalad 4K-upplösning, och det ser verkligen bra ut. Laras isyxa är mindre pixlig, och en stad i fjärran ritas upp utan massa flimmer och objekt som kommer och går. Det fina är att spelet drar nytta av Pro-konsolens extra kraft också om du sitter på en 1080p-teve. Inställningarna låter dig välja mellan 4K, 1080p med högre detaljrikedom (båda körs i ca 30 fps) eller 1080p i 60 fps. Du växlar exemplariskt smidigt med ett besök i spelinställningarna – enklare kan det inte bli.

Såna här valmöjligheter borde ha funnits länge i konsolvärlden, men förmodligen säger kundundersökningar att grafikneddragningar till förmån för högre fps skulle inverka negativt på försäljningen. Förhoppningsvis stakar kombinationen PS4 Pro och Rise of the Tomb Raider ut vägen mot framtiden, och personligen njuter jag mer av en Lara Croft med lent bildflyt än pimpad grafik. Men mest njuter jag av möjligheten att själv få välja. Det känns nästan lite… vågar jag säga det?.. lite pc.

Men Tomb Raider är än så länge ett undantag, i övriga spel spretar Pro-fördelarna vilt. #Call of Duty: Infinite Warfare ger inga valmöjligheter alls, det verkar nöja sig med att höja upplösningen. #Titanfall 2 använder dynamisk upplösning för att ligga så nära 60 fps som möjligt löpande. En Pro behöver förstås inte skala ner upplösningen lika ofta som en vanlig PS4, med jämnare flyt och snyggare utseende som följd. I #Deus Ex: Mankind Divided, #The Last of Us Remastered och flera andra spel erbjuds HDR och 4K, och i det senare kan du låsa frameraten till 30 bilder per sekund. För den där filmiska känslan, antar jag.

På baksidan sitter en extra USB-port. PSVR-ägare tackar och tar emot.

I listan över Pro-kompatibla spel finns ett par stycken till Playstation VR, bland annat den visuella spyan #Driveclub VR som kommer patchas lite snyggare inom kort. Förhoppningsvis gör det upplevelsen trevligare, och en annan fördel med PS4 Pro för PSVR-ägare är den extra, mycket välkommna USB 3-porten på baksidan. Däremot kommer du behöva koppla konsolen direkt till teven för att avnjuta HDR; den lilla HDMI-splitterlådan mellan headsetet och konsolen fixar inte att skicka HDR-signalen till teven.