I och med att jag är van med att laptops oftast är små och svaga så var jag väldigt sugen på att få igång ett spel så fort som möjligt för att se vad den går för. Mitt mål är 60 FPS och då givetvis med så höga inställningar som möjligt.

Spelet ser fint ut även om man inte kör allt på det högsta inställningarna.

Vad än du väljer att uppoffra för att nå 60 så kommer det se bra ut.

Geralt och hans värd är fin även i ett mer portabelt format.

Först ut är Witcher 3 då det känns som dagens svar på Crysis och något som de flesta vill testa för att se hur fläskig en dator är. Spelet tycker att jag ska ha det mesta på high och även om jag personligen aldrig litar på inställningar som väljs automatiskt så kör jag på ändå. Jag laddar en tidigare sparfil från min stationära dator (Tack GOG för molnet) och har Geralt stående vid en stuga, redo att köra i gång.

Från start märker jag ganska fort att allt på high är lite mer än vad datorn klarar. I både solsken och oväder hoppar FPS:en mellan 30 och 40. Efter lite mixtrande i spelets inställningar lyckas jag hitta en stabil nivå på “medium” med diverse saker på- och avslagna för att nå 60. Så bra optimerat och överlag snyggt som Witcher 3 är så känns det inte som att jag tappat så mycket i utseende för att nå mitt mål. Dessutom är värmen i datorn inget större problem, allt ligger på rimliga nivåer. Det är ju givetvis en smaksak men jag känner mig nöjd att kunna (med lite justeringar) lira Witcher 3 var än jag känner för det.

Battlefield 1 ser fantastiskt ut och flyter på galant.

Jag trodde att stora uppoffringar i grafik behöves för bra FPS och flyt, men så var det inte.

Näst ut är Battlefield 1 och jag lägger fokus på multiplayer. Just här är det otroligt viktigt för min del (ännu mer än tidigare) att allt flyter på som det ska. Minsta lilla hopp är ett störningsmoment och vi som spelar mycket vet hur jobbigt det är att lira ett snabba spel om FPS:en är för låg och inte stabil.

Även här tycker spelet att jag ska köra det mesta på high, och fast jag blev lite besviken sist så gasar jag på precis som innan. Vid första anblick verkar det inte fungera bättre. Bara att springa runt på en större karta ger mig allt från 40 till 60 FPS, och vid strider och explosioner är det svårt för datorn att hänga med – cirkus 20-40 FPS. Nu börjar också fläktarna surra så att det hörs fast jag sitter med hörlurar. Värt att nämna är att jag satt fläktarna/kylningen att automatiskt anpassa sig till vad som behövs, vilket den klarar av bra. Glädjande är också att det inte är mycket som måste ändras i spelinställningarna för att nå konstant 60. Dra ned anti-aliasing och ambient occlusion (eller vad du nu känner för) så funkar det kanon.

Likt tidigare så är Tomb Raider fortfarande snyggt även om vissa inställningar dras ned.

Förlorar inte mycket grafik för att nå stabila 60.

"Här bor jag"

Sist men inte minst testar jag Rise of the Tomb Raider. Det ska sägas nu på en gång att jag inte litar så mycket på spels inbyggda benchmark-verktyg. Jag vet inte vad det är men enligt min erfarenhet ger dessa inte alltid samma resultat som när jag spelar. Troligen är det för att jag tittar för mycket på det lägsta och högsta värdet i jämförelse med genomsnittet, och någonstans tänker att “som lägst 12 FPS” låter absurt. Det enda jag kan tänka mig är att den räknar med det lägsta värdet även om frameraten bara låg där en kort stund.

I mitt eget test så skjuter jag lite pilar på en björn, gräver mig ned i en grotta och smyger runt i snö, och jag kan konstatera att datorn också den här gången har problem med förinställda "High". Flertalet gånger hackar det till och upplevelsen är inte så smooth som man kanske hade hoppats. Det här går ju som med vilket spel som helst att fixa genom att mixtra med inställningarna lite, och precis som med Battlefield 1 kan du ha det mesta på high, men inte allt och måste då bestämma vilka få saker du vill offra.