Testerna kommer nödvändigtvis inte vara helt vetenskapliga men testas av mig som teknikintresserad och som konsument. Nedan kommer mina uppfattningar och erfarenheter att presenteras så gott som möjligt.

Då jag är intresserad av retrospel och har tillgång till hårdvara som låter mig spela retrokonsoler på moderna TV-apparater, skulle det vara konstigt att inte testa EP68:s kompatibilitet med denna enhet.

Testdelen kommer avslutas med hur det är att använda produkten i vardagen, saker som förgyller vardagen, alternativt stjälper den och agerar irritationsmoment.

Metod

Här kommer basen för testerna att presenteras. Inställningar, hårdvara, spel samt vad som testas med spelen.

  • Bildläge: Spel

  • Ljusstyrka: 15

  • Kontrast: 100

  • Färgmättnad: 50

  • Svärtanivå: 50

  • Micro dimming: Av

Typ av hårdvara

Enhet

HD-konsol

Playstation 4 Slim, Xbox One S

Retrokonsol

Famicom (HVC-101), Super Famicom (SHVC-001), Sega Genesis (Model 2)

Uppskalningsenhet

Open Source Scan Converter 1.3

Utöver hårdvara så används även några utvalda spel till testerna.

Spel

Tester

Horizon Zero Dawn [PS4]

HDR, responsivitet

Marvel’s Spider-Man [PS4]

HDR, responsivitet

The Great Circus Mystery Starring Mickey And Minnie Mouse [SNES]

Responsivitet, kompatibilitet

Chip 'n Dale Rescue Rangers [NES]

Responsivitet, kompatibilitet

World of Illusion: Starring Mickey Mouse and Donald Duck [Genesis]

Responsivitet, kompatibilitet

Open Source Scan Converter multiplicerar linjer upp 240p signaler från två upp till fem gånger på den vertikala axeln. 2x blir 480 linjer, 3x blir 720 linjer, 4x 960 linjer och 5x 1200 linjer. Den använder sig inte av en frame-buffer som lagrar en bildruta för att garantera kompatibilitet, utan den rör inte framerate, allt för att få en så autentisk upplevelse som möjligt på en modern TV.

Nintendos konsoler NES och SNES går i 60,08 Hz, vilket är svårt för moderna TV-apparater att hantera över HDMI då frekvensen är utanför specifikationen för HDMI-standarden. Det gör dem till de perfekta kandidaterna för testning. Detta blir grunden för kompatibilitetstesterna för retrokonsoler.

För att testa funktionen Micro dimming, används en youtubevideo med svart bakgrund där vita former rör sig fram och tillbaka över skärmen. Detta för att se hur bra mjukvarufunktionen micro dimming kan simulera att LED:er släcks för sann svärta.

Spelen som valts är spel jag känner mig bekväm med samt vilka uppfyller sin funktion för testerna. Horizon Zero Dawn och Spider-Man är kända för att ha bra HDR-implementationer, det gör dem excellenta kandidater för testning av HDR.

Spelande

Något som är viktigt för många vid köp av en ny TV är hur bra den är för spel. För att testa spel på EP68 plockar jag fram gammalt och nytt för att kunna avgöra om det finns något som upplevs som bra eller mindre bra.

Modernt

Att starta PS4:an och börja spela på EP68 känns bra. Det är inget negativt som står ut märkvärt. Däremot är det inget som är överväldigande positivt som överraskar heller.

För att kunna ge en bra spelupplevelse måste spel kännas responsiva. Moderna spel är anpassade efter bluetooth:s inbyggda fördröjning, men trots detta är det viktigt att det är tillräckligt responsivt för att inte vara i vägen för en fullgod spelupplevelse. Peter Parker känns responsiv och att svinga sig runt i New York flyter på som aldrig förr. Aloy i Horizon Zero Dawn hoppar mellan Striders och Sabertooths utan problem.

Både Spider-Man och Horizon är inte bara krävande responsivitetsmässigt, utan även väldigt vackra. Något som EP68 visar för dessa titlar. Färgerna poppar där de ska och upplevelsen känns rätt.

Retro

Många brinner för spelen de spelade när de var små, men det blir allt svårare att få rätt upplevelse med moderna TV-apparater. Vi ska se om EP68 kan återge barndomens upplevelser med hjälp av rätt grejer.

Det vi kallar retrospel idag skapades då TV-apparaterna inte hade någon fördröjning. För att uppnå bäst möjliga upplevelse är det viktigt att komma så nära 0 i fördröjning som möjligt. Därför är det viktigt att testa responsivitet.

“Uppskalaren” som används, Open Source Scan Converter, lägger inte till någon märkbar fördröjning (under en millisekund) så det är bara TV:n egna inbyggda fördröjning, tiden det tar för de flytande kristallerna att vrida sig, som påverkar spelupplevelsen. Den skalar inte upp bilden utan multiplicerar varje linje, upp till 5 gånger för totalt 1200 pixlar på höjden för material som är av typen 240p.

Efter att ha spelat välkända spel som jag speedrunnat till någon kapacitet tidigare går det att säga att EP68 passar bra för retrospelande med uppskalningsmetoder utan fördröjning. Kan inte få en exakt siffra, men borde vara runt 2-3 bildrutor av fördröjning vid 60 fps, upp till 34-50,1 ms som en högst subjektiv uppskattning.

Gårdagens konsoler var anpassade till TV-apparater som tog emot analoga signaler, dessa var inte lika noga med vad för signaler som den tog emot. Det resulterade i att konsoltillverkare kunde göra lite som de ville för att det skulle passa deras vision. I dagens digitala värld behöver signaler i större utsträckning hålla sig inom specifikationer än förr. Kort och gott, det kan ställa till det för oss dag, men det ska undersökas!

Inställningar på OSSCn som fungerar på TCL 50EP68

  • SNES – Upp till 4x (960p)

  • NES – Upp till 4x (960p)

  • Genesis – Upp till 4x (960p)

Även om signalen känns igen och hanteras korrekt av EP68, så måste bildförhållandet ändras manuellt från 16:9 till 4:3 för att de äldre spelen inte ska dras ut. Vid ett fåtal tillfällen blir det färgade störningar till vänster av TV:n. Det går inte att få bort vid 5 gånger linjedubblering 240x5=1200, men genom att starta om konsolen går det att få bort det för 4x.

NES 16:9

NES 4:3 efter ändring till "Normal" på EP68

Gensis 16:9

Genesis 4:3 efter ändring till "Normal" på EP68

SmartTV-funktioner

Genom att klicka på hem-knappen på fjärrkontrollen visas alla appar som är installerade och finns tillgängliga för användning. Eftersom AndroidTV körs som operativsystem är det en hel del appar som finns tillgängliga, men då streamingtjänster blivit så vitala i vardagen kommer jag mestadels fokusera på det. Detta eftersom det är något som de allra flesta använder sig av.

Appar

Vad vore en smartTV utan appar? Inte mycket alls. Tack vare AndroidTV finns uppsjö av appar att installera. Jag kommer bara gå igenom som jag har tillgång till genom privata konton.

Du kommer åt apparna på lite olika sätt. Dels finns det Google Play-utvalda appar, appar via T-channel samt de inbyggda och redan förinstallerade.

  • Netflix – Förinstallerat, enkel åtkomst via fjärrkontrollen

  • Viaplay – Genom T-channel - Måste installeras, åtkomst via T-channelknappen på fjärrkontrollen

  • Spotify – Genom T-channel - Måste installeras, åtkomst via T-channelknappen på fjärrkontrollen

  • Twitch – Genom Google Play-utvalda appar - Måste installeras, kan läggas som favorit för snabbare åtkomst

Apparna tar en stund att ladda in. Åtminstone tio sekunder, ofta mer. Så det går dessvärre inte att zappa mellan de olika tjänsterna. När TVn är igång går det snabbt att gå in på Netflix igen om det skulle stänga ner sig. Det startar upp direkt där du var, inne på landningssidan på en serie eller i sökfunktionen.

Inloggning på apparna sker via synkning, tíll exempel via twitch.tv/activate. Det är ett smidigt sätt att logga in utan att behöva knappa på det virtuella tangentbordet.

De appar som testats har fungerat bra, bortsett från Viaplay som hela tiden gav meddelandet “Stäng appen för att uppdatera” samt en knapp att stänga appen. Det gjorde det omöjligt att använda Viaplay. Trots flertalet ominstallationer det det aldrig att komma längre än skärmen som säger att det appen måste uppdateras.

Chromecast

Idag har många en casting-enhet för att enkelt spela upp saker från mobiltelefonen. Dessutom tar den upp en värdefull HDMI-plats bakom TVn, för att inte tala om den egna strömenheten som behöver få plats i grenkontakten. Med EP68 är det inget problem då det finns en chromecast integrerad i TV:n. Efter en snabb konfiguration kommer den upp när casting-symbolen dyker upp i apparna.

Den inbyggda Chromecasten "Tv:n i vardagsrummet", kommer upp utan problem i listan över castbara enheter

Den fungerar precis som en chromecast, den gör sitt jobb, inget mer, inget mindre. Något som är synd är att EP68 har en mindre HDMI port än många andra TV-apparater, så tyvärr blir kontentan samma antal HDMI-enheter uppkopplade till en TV:n som har fyra HDMI-ingångar utan integrerad Chromecast.

Google Assistant

För att kunna testa Google Assistant behövdes fjärrkontrollen RC602S paras ihop med EP68. Detta tog ett bra tag trots att instruktionerna på TV:n var väldigt simpla: var inom en meter från TVn, tryck på hemknappen och OK samtidigt. Trots flertalet försök gick det inte. Det visade sig att instruktionerna inte stämde för denna kontroll. Det fungerade direkt genom att trycka på bakåt och OK samtidigt, något som inte stod i några medföljande instruktioner.

När Google Assistant är aktiverat är det bara att klicka på mikrofonknappen och börja säga saker till fjärrkontrollen. Det fungerar som det bör, men stödet för svenska är begränsat. Det verkar bara funka för vissa saker, som söka på Youtube och vädret. Engelska fungerar för att hitta saker på Netflix och andra appar.

Bildegenskaper

Panelen har godkända betraktningsvinklar. Det blir inte mycket bildförvrängning åt sidorna. Däremot blir det märkbar förändring i höjdled. Därför är det viktigt att tänka på hur högt den kan vara inför väggupphängning alternativt införskaffning av hög TV-bänk.

Svärta, är något som alltid tas upp när det kommer till TV-apparater så det ska jag göra här också. Då det sitter en VA-panel i EP68 har den förutsättningar att ha helt okej svärta. För att kunna testas på ett rättvist sätt sänkte jag ljusstyrkan då den stod som 100 som standard. Jag sänkte till 15 då det såg bra ut när jag satt i ett rum med mysbelysning.

Något som är på tapeten för att få fram bra svärta är FALD, Full-array Local Dimming. Det är att kunna släcka ner sektioner av skärmen för att få sann svärta på skärmen när det inte behövs något ljus. EP68 har inte FALD, men den har en mjukvarubaserad Micro dimming för att justera kontrasterna. Hur denna funktion bidrar till att få sann svärta kan jag inte testa objektivt. Vid testande av Micro dimming upplever jag mer eftersläpning i bilden än utan. Därför är det ingen funktion jag skulle rekommendera.

Det andra som alltid tas upp är färger. Utan att ha gjort några mätningar känns färgerna bra, inte för poppiga, men inte heller bleka. Med mitt otränade öga känns färgerna tillräckligt bra ut för att inte sticka ut som översaturerade och onaturliga.

HDR var det jag var den funktion som jag var mest intresserad av att testa. Men efter att ha läst specifikationerna misstänkte jag att produkten troligtvis inte var fullt utrustad för det, även om stödet finns.

För att få tillgång till HDR på EP68 behöver Smart HDR-läget användas. Efter att det aktiverats och en HDR-källa går igång står det HDR10 uppe i högra hörnet på TV:n samt "HDR10 | PQ16", tillsammans med upplösningen som visar vilken typ av signal som kommer från PS4:an. Då jag inte kan fånga HDR:s omfång på bild, kan jag dessvärre inte visa på det.

Jag hade kanske för stora förhoppningar på HDR, men då jag inte sett det tidigare så visste jag inte riktigt vad jag hade att förvänta mig. Jag blev däremot besviken när jag möttes av en överlag blekare upplevelse än vid SDR. Vissa saker blir tydligare ju mer detaljer som visades, men enligt mig inte riktigt lika snygga och färgglada i Horizon, vilket är ett väldigt snyggt spel färgmässigt. Det verkar vara så att med en maximal ljusstyrka på 380 nits klarar den inte av att ge den kontrast som HDR behöver för att fungera fullt ut. Jag kan gott och väl förstå om andra tycker att det ser bättre ut, men personligen blev jag inte super imponerad av EP68:s HDR-kapacitet.