Det här är vårt DRM-tema:

Historiskt sett har kopieringsskydd för olika format alltid varit av ondo för konsumenten. I denna tid av snabba uppkopplingar och fildelning är det förståeligt att någonting måste göras. Företag lägger ned mångmiljonbelopp för att skydda sina produkter från olaglig spridning. Ofta är försöken meningslösa och ibland på gränsen till vansinne. Men de flesta är nog överens att någonting måste göras.

En del i lösningen på problemet med fildelning och piratkopiering har ofta ansetts vara tillgänglighet, smidighet och billigare spel. Med bredbandets intåg i hemmen har digital distribution blivit ett populärt och vettigt alternativ. Å andra sidan har enkelheten och snabbheten gjort att piratkopiering blivit ett fenomen, inte minst i Sverige, där vi har ett politiskt parti, Piratpartiet, som bland annat vill förbjuda DRM.

Digital distribution

- rätt väg att gå?

År 2003 startade Half-life-utvecklaren Valve distributionsnätverket Steam, en tjänst som sedemera lät kunderna köpa och tanka hem spelen online. Idag är Steam en av de största tjänsterna i sin bransch. Dess spelkatalog utökas hela tiden, och som i skrivande stund finns över 500 spel och moddar att välja mellan.

Lösningen är enkel och smidig men har på senare tid blivit mer och mer omtalad då vissa av spelen säljs med kopieringsskydd som sällan varit till någon fördel för betalande kunder. Tvärtom har dessa lösningar ofta skrämt bort köp- och spelsugna kunder.

Ett exempel är pc-versionen av #Rockstars #Grand Theft Auto IV som hade en mängd olika lösningar för att försvåra för pirater. Trots höga betyg har försäljningen inte varit lika stark som Rockstar förväntat sig. Många höga röster från betalande kunder på diverse forum på nätet har uttalat sig väldigt negativt om användningen av bland annat SecuROM-skydd och #Microsofts Windows Live-tjänst. Andra menar dock att de dåliga försäljningssiffrorna beror på en blandning av sen release, höga systemkrav, buggar och krångliga kopieringsskydd.

Grundidén med Steam är lysande. Men tjänstens kunder har tyvärr drabbats av underlig prissättning (åtminstone i Europa) och ett handikapp i form av regionala restriktioner som förhindrar att spel släpps samtidigt globalt. Att lägga all skuld på Valve är dock orättvist. De följer bara politiska beslut, som i många fall även kan vara kontraproduktiva.