Indiespelens status i spelvärlden har haft en smått osannolik utveckling de senaste åren. Medan allt fler spelstudios sakta kvävts av omöjligt höga produktionskostnader, riskminimeringskalkyler och sanslösa säljmål har indiescenen varit en oas av syre. Det är inte bara det kreativa svängrum som de oberoende utvecklarna kan ta sig som är en god kraft i ett stundtals sumpigt spelklimat. Förutom den rena vitamininjektion som nya perspektiv på spelmekanik och berättande innebär har indiespelen också gett nytt hopp om en framtid som inte bara består av ett enda enormt spelsläpp per kvartal. Titlar som #Fez, #Journey och #Gone Home sätter inte bara indieutvecklarna på kartan, utan utmanar de allra största spelen på årsbästa-listor världen över.

Sakta men säkert har podcasts, tidningar och sajter i spelbranschen gett allt mer utrymme åt de spel som inte har en etablerad utgivare i ryggen.

– Den stora skillnaden är att indiespelen blivit tillgängliga för publiken, där den tidigare var mer av en subkultur. Jag tycker också att indespelen har blivit rikare i mötet med en större publik, säger Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck.

Den rena kvantiteten på indiespel som plockas upp av en större massa har även skapat ett delvis nytt spelklimat.

– Utvecklingen att det blivit mindre fokus på AAA-spel och att mellansegmentet blivit större och mer uppdelat kan jag bara se som positiv. Det innebär att fler spelare kan hitta det de är intresserade av och att fler utvecklare kan hitta rätt nivå för sin studio, menar Per Strömbäck.

Indiespel som tillhygge

"Indiespel har definitivt förändrat spelbranschen"

Indiespelens inflytande är inte någon nyhet, men sällan har dess betydelse varit tydligare än nu. När Playstation 4 presenterades var en av Sonys främsta säljpunkter att de på allvar skulle stötta indieutvecklare och underlätta för dem att utveckla unika spel till konsolen. Ironiskt nog har de oberoende utvecklarna alltså blivit ett slagträ i den gigantiska basebollmatch som är Konsolkriget 2014.

Tom Miller arbetar som utvecklingsexpert hos Microsoft Game Studios och han förstärker intrycket att indie blir viktigt för de etablerade konsolerna de närmaste åren.

– Indiespel har definitivt förändrat spelbranschen och jag tror inte att det är särskilt långt kvar tills ett indiespel ser lika bra ut som ett AAA.

Ett av #Microsofts motdrag till #Sonys flirtande med indieutvecklare är att vända sig mot en obetydlig ort på den västgötska slätten. Skövde är mest ett tågstopp på vägen mellan Stockholm och Göteborg - tro mig, jag är uppväxt ett par mil därifrån - men man har också en snudd på unik plats i spelsverige. Förutom Högskolan på Gotland är Skövde den enda platsen som på riktigt är att räkna med om du vill utbilda dig till spelutvecklare. Medan de gotländska studenterna ofta slussas in till befintliga företag i storstäderna har Högskolan i Skövde istället lagt fokus på att skapa entreprenörer, för att behålla talangerna i trakten. Microsoft har insett potentialen i att stötta den här utvecklingen och samtidigt försäkra sig om att skörda de frukter den ger.

– Vi har upptäckt att det finns väldigt många duktiga indieutvecklare här i Sverige, inte bara Mojang, menar Tom Miller.

Vad du sår får du skörda

Under våren 2014 arrangerar Microsoft därför Game Camp Sweden, tillsammans med Skövde kommun, högskolan samt teknik- och forskningsparken Gothia Science Park. Tanken är att låta 125 studenter få perfekta förutsättningar att ägna sig åt sina projekt under sex månader. Till sin hjälp får de ett nytt "labb", där de har tillgång till den senaste tekniken och även erfarna mentorer från den svenska spelbranschen att luta sig mot.

En av mentorerna är ett levande bevis för den flödande kreativitet som finns bland utvecklarna i Skövde. Anton Westbergh är VD för #Coffee Stain Studios, som med den osannolika monsterhiten #Goat Simulator blev världskända över en natt.

– Den virala boomen har varit helt galen, bara en sådan sak som att Pewdiepie har lagt upp fem videos där han spelar Goat Simulator är helt sinnessjukt, ler Westbergh.

Den viktigaste insikten han tar med sig till sin studentgrupp är övertygelsen om att göra det man som studio känner för.

– Vi gör alltid exakt vad vi själva vill, vi har aldrig brytt oss så mycket om vad omvärlden vill, konstaterar han.

Han tror att satsningen i Skövde ytterligare kan pusha den svenska spelbranschen i en positiv riktning.

– Vi kommer nog att få se fler udda koncept och tänkande utanför boxen, Minecraft bröt en barriär för den typen av spel men vi har fortfarande bara skrapat på ytan.

Gränser suddas ut

Precis som inom musiken blir själva etiketten indie allt suddigare ju större framgång verken får. Josef Fares #Brothers var ett av 2013 års bästa spel och hade större backning än många andra spel som går under märket indie. Samtidigt kännetecknas det av samma värden - en stark vision och en brinnande vilja från en person som från början stod utanför spelbranschen. Fares fick kämpa hårt internt för att behålla säregna element som till exempel "enspelar-coop", upplägget där en spelare styr två karaktärer samtidigt. Fares tro på indiespelens positiva kraft är också stor.

– Förra året märkte vi hur mycket indiespelen sticker ut och vi får se det ännu mer framöver. AAA-titlarna kommer också att influeras och det kommer att förändra hela branschen, vi lär få insikt om hur mycket det finns att utveckla inom i princip varje aspekt av spel, säger Fares.

Han menar också att man inte bör se cyniskt på speljättarnas intåg på indiescenen, utan omfamna utvecklingen.

– Med så stora organisationer tar det lång tid att få saker att hända, de måste se resultat innan de vågar satsa. Jag väljer att se positivt på det - äntligen har de fattat.

Som öppningstalare på Microsoft Game Camp var det tydligt att han nådde fram till studenterna som snart ska få sitt livs möjlighet att ta nästa steg som spelutvecklare.

– Storyn som Josef Fares berättade idag var väldigt viktig, det finns egentligen ingenting som stoppar dig om du har en bra idé och jobbar hårt för den, säger Isabelle Billgren, andraårsstudent på Högskolan i Skövde.

Viktor Blomqvist är en annan av studenterna som deltar i Microsofts initiativ och han menar att kopplingen till de etablerade namnen är viktig.

– Den huvudsakliga vinsten med projektet är mentorerna, de har varit ute i branschen och att få ta del av deras erfarenhet och själv slippa harva igenom alla misstag är väldigt skönt, säger Viktor Blomqvist.

Det märks också att de lokala hjältarna Coffee Stains framgångar ger hopp till de aspirerande spelutvecklarna.

– Goat Simulator visade att allt kan slå. Alla kan vara okej, men det är bara de som verkligen vågar som blir riktigt bra, säger Blomqvist.

Det återstår att se hur stor inverkan Microsofts satsning på Skövdes spelutvecklarstudenter får för kampen mellan konsolerna, klart är i alla fall att projektet är ett tecken i tiden. Alla hoppas kunna borsta fram nästa #Minecraft-diamant och i motsats till #Mojangs totala självständighet även få en del av kakan. Det kommer att ge många indieutvecklare stora chanser de närmaste åren.

– Det är definitivt en bra sits att vara i som indieutvecklare just nu, konstaterar Victor Blomqvist.

Kanske är 2014 starten på en utveckling där Skövde i framtiden nämns med respekt även i spelbranschens allra största sammanhang - eller åtminstone blir ihågkomna för mer än ett tågstopp.