Det 21:a århundradet lider mot sitt slut och människan har börjat kolonisera solsystemet när helt plötsligt ett stort föremål dyker upp i rymden från ingenstans. Föremålet tar sikte på jorden och människans alla försök att förstöra det misslyckas. Men föremålet saktar in och landar i nordöstra Sibirien där det börjar sända ut en signal som gör att allt levande den når förändras till det sämre. Denna farsot sprider sig över hela jorden och de få överlevande människorna samlar ihop sig i stora städer. Utanför städernas gränser uppstår så småningom en muterad variant av människorna och dessa mutanter lär sig använda magiska krafter. Till råga på allt börjar det gå rykten om att en ras av rymdvarelser börjat befolka jorden. Bla bla bla...

Vad har vi här nu då?

Om tutorials och talangträd

Stycket ovan är Worldshifts bakgrundshistoria. Me den är så intetsägande att den inte ens nämns i själva spelet, den står enbart med i manualen. Vi har här i alla fall grunden för ett taktiskt actionstrategispel med rollspelsinslag: tre olika raser som slåss om jorden. Mer behöver man egentligen inte veta om man ska tro utvecklaren #Black Sea Studios som inte ens begåvat spelet med någon tutorial. Redan på den första banan i (den ganska mediokra) singelplayer-kampanjen är det tänkt att man ska behärska spelet till fullo då inga traditionella berättarröster ger dig instruktioner för hur du går tillväga för att lära dig spela. Istället får du leta information i den 79 sidor långa manualen.

Nåväl, Worldshift går i korta drag ut på att, likt #Dawn of War II, springa från punkt A till punkt B med en mindre skara enheter och göra livet surt för den lede fi. Till hjälp har du olika slags trupper samt ett knippe specialenheter (eller hjältar om du föredrar det), utrustade med unika förmågor. Det är dessa karaktärer som för tankarna till #World of Warcraft då de har liknande funktioner i strid: en fungerar som tank, en annan som healer och så vidare. Till detta kommer även ett ”talangträd” som påminner om det i WoW.

Fuskis!

Stora problem under ytan

Worldshift är som tidigare påpekats utrustat med en singelplayer-kampanj men störst vikt har lagts på multiplayer. Du kan spela tillsammans med kompisar/internetfolk på någon av de coop-banor som hela tiden låses upp medan du spelar. Här finns också möjligheten att spela traditionell Deathmatch samt träningsmatcher. That’s it! Lite fler olika spelsätt vore önskvärt.

För att vara ett spel med fokus på multiplayer-spelande så är jag väldigt fundersam över att inget gjorts mot allt fuskande. Tanka ner en trainer och du kan fuska även när du spelar online. Något som ganska många uppenbarligen gör. Till råga på allt måste du även ha ett GameSpy-konto för att ens kunna komma till spelets huvudmeny.

Grafik, ljud och musik fungerar bra och spelet flyter på smärtfritt (förutom visst lagg under onlinespelande). Tyvärr har det här spelet allt för många brister. Om jag vore du skulle jag investera i Dawn of War II istället för Worldshift om du är ute efter ett underhållande spel i den här genren.