Elden Ring, Dark Souls, Sekiro, Demon's Souls. Det är inte direkt klackarna i taket i spelen från Fromsoftware. Snarare raka motsatsen – och eventuellt ett desperat rop på hjälp?

I en intervju med IGN får Hidetaka Miyazaki, den japanska studions starke man, frågan varför Fromsoftwares titlar äger rum i så olycksbådande, mörka världar. Ett skäl är kort och gott: man gillar dem. Det handlar om "smak och preferenser", som många i studion delar med varandra.

Ett annat skäl är lite mer speciellt. "Livfulla, ljusa" spel är något Fromsoftware inte har i sig.

A lively bright setting is a little bit beyond FromSoftware's capability or experiences as a developer.

Det låter sannolikt värre än vad det är, men svaret från Fromsoftware landar lite speciellt.

De lägger hellre sin tid på saker de är bra på och vana vid. Miyazaki menar också att det de vill förmedla är enklare i mörka miljöer. Man kan ju lugnt säga att det också är något de lyckats med.