Ett "kritiskt fel" på Starbreezes backend-sida sägs vara skälet till varför det dröjer så med uppdateringar (den första och hittills enda försenades i omgångar). Andreas Häll-Penninger, producent, berättar i en uppdatering att detta är "elefanten i rummet" och förklarar vidare:

För att göra en lång, komplicerad och teknisk historia kort, upptäckte vi ett kritiskt fel i vår uppdaterings-pipeline på backend-sidan. Som en följd av detta fanns det en betydande risk att varje uppdatering vi gjorde kunde påverka spelarnas saves och framsteg.

Häll-Penninger medger att det varit "frustrerande för både oss och spelarna" att lanseringen inte gick som den skulle. De ser inga skäl till att uppdateringar ska dröja så här, men lovar att de tagit nödvändiga steg för att framtida patchar inte "skadar mer än de lagar".

Payday 3 uppfinner inte hjulet på nytt och därför kunde man kanske vänta sig en stabil och smidig release. Men nej. Verkligheten blev en annan. Förhoppningsvis är framtiden ljusare. I videon under talar Starbreeze också om en kommande gratis-uppdatering i november.

I skrivande stund spelas Payday 3 av 883 själar. Och Payday 2...? 13 000.