Tekken, och alla andra beat 'em ups, bygger i grunden på dueller mellan två spelare (alternativt spelaren mot AI:n). Tekken-seriens producent Katsuhiro Harada menar att detta är ett problem för dagens spelare. Han påstår i Game Maker's Notebook-podden att yngre spelare föredrar att spela i lag, då de kan lägga skulden på andra om laget skulle förlora.

Harada-san menar att hans generation i Japan och "antagligen i merparten av världen" (Harada är 53 år) är van vid att konkurrera om studieplatser och jobb. Man är van vid tydliga vinnare och förlorare. Detta påstår han är rakat motsatsen till den yngre generationen gamers.

De är sällan benägna att delta i dueller en mot en. Dessutom, eftersom fightingspel sätter dig ensam mot en enda motståndare, måste du ta på dig allt ansvar om du förlorar. Du kan inte skylla på någon annan.

Fortnite är ett typiskt lagspel.

Harada menar att spelare i lagbaserade titlar kan ta åt sig all ära om de vinner, men också skylla ifrån sig om laget förlorar. Detta är något han funderar på hur man kan applicera på fightingspel. Han är inte ute efter att förändra dem till pusselspel eller strategi, men kanske finns andra tävlingssätt...? Exempelvis möjligheten att låta lag om tre möta andra.

Just nu, i Tekkens onlineläge, kämpar varje spelare ensam, strid efter strid, i ett försök att klättra i rankningen. Kanske med mer varierade lägen baserade på saker som lag eller regioner, skulle det kunna addera mer meta-spelande.