Artikel

Quakers

66 kommentarer

Av 2006-12-12 23:58


Quake är utan tvekan en av titlarna som betytt mest för spelscenen någonsin. Spelet skapade klanerna, onlinespelandet och hela den begreppsvärld som fortfarande lever kvar. Idag talar vi fortfarande om Quake-kloner, klankrig och rocket jumps.

Quakers

- en återblick med '96 års gamers

Själv var jag ovetande om den förvånansvärt stora svenska Quake-scenen när jag började spela '96. Jag höll till på amerikanska servrar och tyckte allt under 350 i ping var fullt acceptabelt. Min tilltro till mina egen skicklighet var dock tyvärr något överdriven då jag tyckte jag måste vara en riktig stjärna eftersom jag alltid kom etta på de öppna servrarna. De dumheterna fick dock ett abrupt slut så snart jag upptäckt den svenska Quake-scenen. Efter några halvgalna vanföreställningar att jag borde vara en av de bästa, även i Sverige, kom jag hårt ner i verkligheten efter att DOOMer spöade skiten ur mig med 45 - (-1).

Så jag är kanske inte rätt person att egentligen prata om vad Quake var, är och har betytt för både spelscenen och individuella spelare. Istället har vi efter en del detektivarbete och mutor lyckats snoka upp en del av de mer kända spelarna från klankrigens inledande år. Med hjälp av dem har vi gjort en kort artikelserie om Quake och spelscenen '96.

"Spelkänsla! Allt ifrån hur spelkaraktären svarade på musens rörelser till atmosfären och storyn i spelen var bättre förr!"

Gubbarna vi samlat ihop är Henrik "HonK" Karlsson, Mikael "Bugsy" Kopeczky, Dario "LeoN" Zani och Joakim "oKKun" Wejdemar från Da Swedish Mob, Daniel "Calvin" Andersson från Brutal Deluxe, Tore "Totte" Friskopp från Crusaders, Tomi "DOOMer" Kärnä och Klas "DOOMn8" Dahlén från Teddybears och Lars "Mumin" Forsman från Hemul.

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ