I december 2009 rapporterar FZ att #Bioware ser fram emot att få avsluta sin rymdtrilogi. Att låta spelare fortsätta med gamla sparfiler har varit en stor utmaning, avslöjar project director Casey Hudson. Det är ett problem som de inte har i #Mass Effect 3.

Exakt ett år senare råkar #Electronic Arts publicera en beskrivning av spelet på den officiella hemsidan. Informationen avslöjar att sista delen i trilogin utspelar sig på jorden och att Shepard ska rädda planeten från "en ras av skräckinjagande maskiner". Beskrivningen togs bort illa kvickt, men inget undgår hängivna fans.

Det tar bara två dagar efter avslöjandet innan den första teasern släpps. Om avslöjandet var oavsiktligt eller en del av hype-bygget kan man spekulera kring. Men teasern får det att vattnas i munnen på många. Samma dag avslöjar Bioware att uppföljaren kommer att lanseras till alla format samtidigt! Planerat släppdatum är julhandel 2011.

All your base are belong to us.

I början av april 2011 släpps äntligen mer information om Mass Effect 3. Detaljer om handling, karaktärer och gameplay offentliggörs. Bioware berättar också att de inte är främmande inför tanken att göra ett Mass Effect-MMO efter trean, vilket rör upp många heta känslor bland FZ:s läsare.

I maj upptäcker Bioware att schemat är lite för tajt, och klargör att releasen skjuts fram till 2012. Tråkigt säger vissa. Bra, säger andra, för då får de mer tid att göra ett episkt spel. Samtidigt avslöjar EA-chefen att spelet försenas för att tilltala en bredare målgrupp. Varningsklockorna ringer för fullt bland er FZ-läsare. "Ska de inte lägga in Kinect-stöd också så att man kan DANSA sig igenom spelet när de ändå håller på...", skriver användaren Khrig.

Ja, de planerar att lägga till Kinect-stöd, men inte för att dansa. Med Kinect ska du kunna välja vad Shepard ska säga genom röstkontroll och även kontrollera dina gruppmedlemmar med rörelser. Sexscener ingår inte i Kinect-kontrollen, tyvärr. Däremot ska spelaren kunna förföra individer av både det kvinnliga och det manliga könet oavsett vilket kön han eller hon spelar som. Större valfrihet är bra. Men det tycker inte Metacritic-användare, tydligen.

Kontroversiella onlinefunktioner

Till mångas glädje och andras förtret presenteras multiplayer i en australisk tidning i oktober 2011. Bioware publicerar även mer information om multiplayer och en film som förklarar hur onlineläget fungerar och hur det kan påverka enspelarläget. Att spelet också kräver Origin och inte släpps på Steam skapar en mindre turbulens bland gamers, men den lägger sig snabbt. Vi är ju vana sedan #Battlefield 3.

Responsen från Mass Effect 3-fansen är enorm redan innan release. Bland annat skriver FZ om en tjej som gör en egen trailer. Hon menar att marknadsföringskampanjen är tråkig och ensidig. Men tji fick hon! Några månader innan release slår Electronic Arts på den stora marknadsföringstrumman. Och den når ända upp till stratosfären. Bokstavligt talat. De lanserar också en tsunami av trailers, bland annat en FemShep-trailer. De vill "nå ut till den breda publiken".

Den här bilden har FZ använt femtielva gånger. Dags igen. Varför? För att den är cool.

Take Back Earth. En av de mest omskakande spelrullarna de senaste åren måste vara Mass Effect 3:s "Ta tillbaka jorden". Trailern framkallar gåshud och ökar förväntningarna inför den stora premiären i början av mars. Släpptrailern som släpps ett par veckor innan premiären är inte så dum den heller. Självaste chefredaktör och ansvarige utgivare, Joakim Bennet, tar på sig ansvaret att skriva recensionen för FZ. Han älskar det.

Hittills har inga försäljningssiffror offentliggjorts. Men vi förutspår att nya rekord slås eftersom att förbokningen har gått riktigt bra. Lanseringen har dock inte varit problemfri med bland annat en konflikt med Game, en dåligt optimerad Playstation 3-version och strul med att importera profiler.

FZ kommer självklart fortsätta att hålla ögonen på Mass Effect och ge er läsare den bästa och snabbaste nyhetsbevakningen.