På måndag lanseras Void, en tjänst som låter dig testa fullversioner från nätbutiken #Gamersgates rikliga utbud utan att du ens behöver plocka fram plånboken. Men det finns som bekant inga gratisluncher, och priset kommer i form av reklam. Är detta spelvärldens framtid eller ännu ett försök att krama pengar ur de redan hårt ansatta spelköparna? FZ reder ut begreppen.

Void är en del av svenska #Gamersgate, en av världens största speltjänster tillsammans med Steam och Origin. Under två år har de arbetat med Void. Tanken med tjänsten är att du ska kunna spela samma spel som du annars köper i butiken eller online, fast istället helt gratis. Detta i utbyte mot att du accepterar reklam på webbplatsen, medan du laddar hem och installerar, och varje gång du startar spelet. Medan du spelar finns det däremot ingen reklam, så spelen i sig är orörda.

Reklamen du ser när du startar spelet strömmas till din dator, vilket betyder att om du inte är uppkopplad mot internet och kan ta emot den så kan du inte starta spelet. Kravet på uppkoppling är däremot inte permanent – när spelet har startat behöver du inte längre uppkopplingen för att kunna spela (om inte själva spelet kräver det givetvis, men Void gör det inte).

Välfyllda spelhyllor

Gamersgate ser Void som en tjänst som tränger sig in mellan demo och köp. Med det menas att du först laddar hem och testar demot, blir nyfiken och testar fullständiga spelet i Void för att sedan köpa titeln i Gamersgate för att slippa reklamen. När Void lanseras på måndag finns ett hundratal titlar att välja mellan, men i teorin är det möjligt att hela Gamersgates sortiment med över 4000 titlar kan dyka upp. Vid lanseringen kommer vi troligtvis inte att få se de absolut senaste titlarna, utan de spel som mest kan anses komplettera nya titlar. Men tekniskt finns det inget som hindrar att spel dyker upp på Void samtidigt som de lanseras i butik eller via digitala försäljningsställen.

Om du har 490 000 Blue Coins är du rik.

Det finns flera likheter med hur Void fungerar och funktioner man är van att hitta i free to play-rollspel. Även om Void är gratis finns en relevant valuta: de så kallade Blue Coins som användare får på Gamersgate för att recensera spel, hjälpa andra spelare, köpa spel på Gamersgate eller helt enkelt köpa Blue Coins. För även om Void är gratis kan du betala för att göra tillvaron bättre. Ett tydligt sådant exempel är grundfunktionaliteten med slottar.

En slot är en slot är en slot

Det enklaste sättet att beskriva en slot är som en plats i din virtuella spelhylla där du placerar titeln du vill spela. I grundutförandet kan du placera ett spel i din slot, och därefter kan du tanka hem, installera och spela det. Du kan däremot inte vispa runt hur som helst med olika titlar. Som standard blir ett spel bundet till din slot i 14 dagar, först därefter kan du byta ut det. Vill du ha titeln längre är det bara att ha den kvar i din slot, men minst 14 dagar har du den i hyllan.

Två av tre slottar upptagna med spel redo att spelas. De röda och gröna ikonerna visar att de är uppgraderade.

Nu kommer vi till likheterna med free to play-rollspel. Med den virtuella valutan Blue Coins kan du bland annat köpa flera slottar så du kan ha flera spel samtidigt, men du kan också uppgradera befintliga slottar med nya funktioner. Du kan till exempel minska en slots ”cooldown” så att du inte behöver vänta i 14 dagar på att kunna byta spel, utan kan skifta betydligt oftare. En slot kan även förses med underliggande slottar där du placerar sådant som hör ihop med titeln som ligger i huvudsloten, exempelvis expansioner eller spel i samma genre. Det finns dessutom flera olika typer av slottar. En typ av slot gör att du kan dela ett spel med en kamrat så att ni kan spela tillsammans.

Dessa slottar ger dig en extra slot för spel i samma genre, kortare tid tills du kan byta spel, dela slot med en kompis respektive en kombination av de två första.

Två typer av slottar du som användare inte har kontroll över – men som du fortfarande kan uppskatta – är sponsrade slottar, ett samlingsnamn på vad som än så länge kallas "publisher slots" och "branded slots". Dessa ger företag möjlighet att som reklam och sponsring låna ut spel – till exempel om Electronic Arts bjuder på en helgs spelande i Battlefield 3 eller om Kia Motors lånar ut ett racingspel. Det kan komma att dyka upp ännu fler olika slottar i framtiden. Exempel på vad Gamersgate funderar på är rabatt-slottar där man automatiskt får extrapris på spelet som placerats i den, och slottar där man genom att betala extra slipper reklamen.

Framtiden

Så vad kommer det att bli av Void i framtiden? För tillfället är det ingen som vet, inte ens Gamersgate själva.

Ingen har testat den här typen av lösning tidigare. Allting hänger på hur tjänsten tas emot av kunder, spelföretag och rent krasst vilka ekonomiska möjligheter det ger. För tillfället är Void en avknoppning och underavdelning till Gamersgate-tjänsten, men i framtiden kanske det blir tvärtom. Än så länge handlar det om lansering, komma i gång, se vad alla parter vill ha, och sedan hålla i sig och följa med på åkturen. För som Gustav Nisser, Business Developer på Gamersgate, uttrycker saken: "Det kan ju vara så att det här är framtiden". För där det var ett tomrum, där finns nu Void.