Med 45 miljoner registrerade användare så kan man lugnt säga: Det går bra nu för vitryska #Wargaming.net. Deras pansarvagnstunga mmo-strategi #World of Tanks tar över världen, är redan ett av de största onlinespelen i Kina och Ryssland och inget tyder på att deras medvind håller på att mojna när spelet nyligen lanserade i Korea. Jag reste till Paris för att ta en titt på den senaste stora 0.8.3-uppdateringen och prata med PR-ansvarige Artur Pratapopau om spelets framgång, förflutna och dess framtid.

Med tanke på den omsorg och bredd World of Tanks har lagt ner på sina bepansrade krigsmaskiner är det något överraskande att spelet från början hade en radikalt annorlunda inriktning. När arbetet påbörjades var det tänkt att bli ett mycket mer traditionellt rpg i fantasy-skrud, komplett med orcher och älvor. Till slut tog man dock sitt förnuft till fånga.

Den nya patchen låter Kina spänna pansarvagnsmusklerna.

– Vi insåg dock att vi aldrig skulle kunna konkurrera med #World of Warcraft så vi tänkte om. Eftersom vi hade utvecklat en hel del krigsspel och strategi tidigare så beslöt vi oss för att skifta fokus till tanks, eftersom vi redan hade kunskapen och kompetensen.

Det är lätt att förstå beslutet. Det kan inte gå någon förbi den omsorg och detaljrikedom som utvecklarna har lagt på varenda enhet i spelet. I dagsläget finns över 140 olika tanks att välja mellan och varenda en är baserad på en verklig förlaga och är oerhört kärleksfullt återgiven. Artur berättar att de planerar att ha fyrdubblat den siffran i framtiden och första steget dit är inkluderingen av en ny serie med kinesiska tanks.

Kina rullar in i World of Tanks

När jag frågar hur de nytillskotten skiljer sig så är svaret mer grundat i historia än speldesign. Mycket av vår session går överlag åt till att redogöra kring historien för hur Kina byggde upp sina tanks; först genom att köpa begagnade vagnar från Sovjet, Frankrike, USA och England för att sedan modifiera dem över åren tills de utvecklades till något helt nytt. Teamet, som idag är runt 600 personer stort, har jobbat stenhårt för att varje tank ska vara perfekt balanserad med resten av spelet – och det kan inte vara något som görs i en handvändning.

17 Kina-tankar kommer vara tillgängliga.

Det verkar som att den kinesiska brigaden fungerar som något av en best of-blandning av de övriga nationernas styrkor. Tanks från de lägre nivåerna är i princip identiska med existerande fordon från övriga arméer och ju starkare de blir desto mer av en egen identitet får de. Eftersom nyanserna mellan de olika stridsvagnarna är så subtila så är det svårt att gå in i detalj när man inte själv är den expert – som många i teamet uppenbarligen är. Serienummer och produktionshistoria kastas omkring mig tills jag knappt förstår vad siffrorna betyder längre. När det är dags att spela väljer jag en medeltung tank, slänger på lite kamouflage och gör mig redo. Artur kollar mig över axeln.

– Jaha, du kör en 113? Den är ganska bra, den påminner lite om 121 fast den är lite snabbare, som en 111 ungefär.

Jag känner att det här måste vara som en våt dröm för en väldigt specifik målgrupp – men ändå väldigt roligt för alla andra. För min del är det kul nog att demolera omgivningen och panga sönder en fiende på en halv kilometers avstånd med en väl avvägd missil rätt i mässingen. Men addera en kärlek för krigshistoria och modellbyggande och det måste komma hyfsat nära någon slags tank-nirvana. Enligt Artur är dock Tanks klientel betydligt mer varierat än man kan tro.

– Vi har registrerade medlemmar av alla åldrar och från stora delar av världen. Allra flest har vi i Kina med Ryssland på andra plats.

Kinesiska tanks inspirerades av teknologi både från öst och väst.

Det är inte direkt svårt att gissa att detta har varit en bidragande faktor till inkluderandet av Kina i den kommande uppdateringen, även om Artur svarar aningen undvikande när jag frågar. Han poängterar dock att de hoppas kunna expandera deras, redan imponerande, kundkrets ytterligare. Att Wargaming nyligen utannonserade två spin-offs – #World of Warplanes samt #World of Warships – kommer inte att påverka Tanks utveckling då separata team arbetar på de olika spelen.

Tanks kommer att fortsätta växa och trots att jag inte kan bekräfta något specifikt nu så kommer vi kontinuerligt att addera mer innehåll under en lång tid framöver, så att folk inte tröttnar.

Fans av serien har alltså en hel del att se fram emot, med andra ord. Wargaming sitter uppenbarligen på ett vinnande koncept som fortfarande har potential att växa sig ännu större och 0.8.3 ser ut att bli ännu ett bestämt steg i World of Tanks kolossala frammarsch.