2014 var ett intressant spelteknikår. Då presenterades den senaste generationen konsoler i form av Playstation 4 och Xbox One, och för pc-spelarna varvades nya grafikkort och processorer med spekulationer om vad Steam Machines skulle kunna bidra med. När vi nu lämnar 2015 bakom oss har det varit ett spännande år sett ur spelperspektiv, men när det gäller teknik bjöds det inte på lika mycket nytt för oss gamers. Nu står ett nytt år för dörren, och det finns en hel del spännande tekniknyheter att sukta efter.
2016 BLIR ÅRET DÅ...
VR formligen exploderar
Året kommer att bjuda på hård batalj mellan de olika vr-aktörerna. Först ut blev Oculus och Facebook som började ta upp förhandsbokningar av Rift, Kickstarter-succén som blev startskottet på den nya vr-vågen. Tidiga spekulanter ska få lägga vantarna på sitt exemplar redan 28 mars. De tillhörande Touch-kontrollerna blir däremot försenade till årets andra hälft.
Den HTC-tillverkade och Valve-backade Vive kommer kort därefter med ett lanseringsfönster i april. Någon gång under andra kvartalet ska Sony släppa sin Playstation VR, som använder sig av en extern enhet som utför VR-specifika beräkningar (en så kallad beräkningslåda). Den kopplas i sin tur till din Playstation 4.
Här kan du läsa vår genomgång av Oculus Rift och dess konkurrenter.
Kommer Playstation VR få en rejäl fördel av den enorma framgången för Playstation 4?
De osäkra korten kan överrraska
Utöver giganterna finns det några aktörer i periferin som också vill ha en del av vr-kakan. Från svenska spelstudion Starbreeze kan vi vänta oss vr-gluggarna StarVR. Starbreeze skryter med en upplösning på 5120x2880 pixlar och ett synfält (FOV) på 210 grader. När den kan nå marknaden, och hur galen prislappen blir, återstår att se. Under 2016 bör vi också hålla ögonen öppna efter vr-produkter som baseras på den öppna teknikstandarden OSVR, som ursprungligen togs fram av Razer.
Starbreeze-gluggarna StarVR ser onekligen mäktiga ut på pappret, men är det för bra för att vara sant?
Förstärkt verklighet lurar i vassen
Virtuell verklighet kan bli nästa stora tekniksteg i spelbranschen, men en besläktad teknik som kallas förstärkt verklighet, eller augmentet reality (AR), väntar också runt hörnet. Det mest kända exemplet på detta är Microsofts Hololens, ett headset där virtuell grafik projiceras på verkligheten framför dig. Det är oklart om Hololens kommer att släppas i år, eller vilka plattformar det gäller, men en initial lansering till Windows 10 och en senare lansering till Xbox One är nog ingen osannolik gissning.
Hololens ”förstärker” verkligheten runt dig med virtuell grafik, något som kallas augmented reality.
Konkurrensen ökar på processorfronten
Ett nytt år innebär en ny generation processorer från Intel. Den här gången den sjunde i ordningen, som går under projektnamnet Kaby Lake. Den stora nyheten är att vi i år kan få rejäl konkurrens från AMD som med processorarkitekturen Zen kanske till slut kan komma tillbaks och konkurrera på allvar med Intel. AMD bekräftade själva under den nyss avslutade CES-mässan att Zen-baserade processorer ska lanseras under fjärde kvartalet 2016. Det ryktas dessutom om att vissa APU-modeller ska utrustas med företagets kommande grafikarkitektur Polaris.
Den kommande processorarkitekturen Zen kommer förhoppningsvis göra AMD konkurrenskraftiga på processormarknaden igen.
Stora steg tas på grafikfronten
Både AMD och Nvidia har stora nyheter på gång under året. Företagen har en ny generations grafikarkitektur på gång som ska använda HBM2 (HBM betyder High Bandwidth Memory), andra generationens HBM-minne som ökar minnesbandbredden från 512 gigabyte per sekund till en terabyte per sekund. Något som potentiellt kan ge högre prestanda i spel. Båda företagen krymper sin tillverkningsprocess till 16 nanometer, vilket gör det möjligt att skapa betydligt mer komplexa kretsar som ändå kan vara energieffektiva. AMD:s nästa generations grafikarkitektur heter Polaris och ska vara 2,5 gånger snabbare än den existerande GCN-arkitekturen, och betydligt mer energieffektiv.
Denna läckta bild ligger bakom ryktet om Polaris som namnet på nästa grafikarkitektur från AMD.
Kompakta spelpaket blir verklighet
För spelfantaster har kompakta datorsystem varit likställt med mediacenter-datorer som bäst, men det kan komma att förändras under 2016. Under CES-mässan som gick av stapeln i början av januari visade Intel upp en kommande variant av minidatorn NUC som går under namnet Skull Canyon. Detta ska vara utrustad med en sjätte generationens Core-processor, eller Skylake som de populärt kallas, och en vass integrerad Iris Pro-grafikdel. Skull Canyon riktas mot gamers specifikt, och en viss anslutningsport vid namn Thunderbolt 3 är en stor del av detta.
Intels kompakta smådatorer i NUC-familjen kommer snart få mer spelinriktade modeller.