#Battlefield 2 tillhör en annan generation spel. I dag är det inte särskilt vanligt med fps med enbart multiplayerfokus, som dessutom bara släpps till pc. Det var innan #Call of Duty 4: Modern Warfare dök upp med ett gediget multiplayerläge och en lika engagerande kampanj. Spelet släpptes dessutom till flera plattformar vilket förändrade landskapet, och kraven, för shooters.

Därför är klimatet annorlunda idag. Call of Duty slår nya försäljningsrekord med varje årlig inkarnation och #Dice visade med #Battlefield: Bad Company 2 att de vill vara med och slåss om flerspelartronen. Och även om det blev populärt på pc har många hela tiden blickat framåt mot #Battlefield 3 – spelet som många tror ska skjuta Modern Warfare-dominansen i sank.

Som en av de första sajterna i världen kan vi dela med oss av ett första intryck och spå i huruvida Dice kommer går segrande ur novemberkåsan i onlinepangpang.

Att snyggposera i multiplayer är lite av en dödsönskan.

När Patrick Bach, senior producer, presenterar spelat för en liten skara spelpress är han också väldigt noga med att understryka att Battlefield 3 går tillbaka till seriens kärna. Bad Company-spelen var alltid ämnade för konsolmarknaden, säger han. Med Bad Company 2 började de två lägrens smak och preferenser mötas och han tror att tiden är mogen för en fullfjädrad Battlefield-upplevelse på alla plattformar.

Från Codename Eagle till Battlefield 3

Tillbaka vid rodret för spelets multiplayer hittar vi Lars Gustavsson som arbetade på #Refraction Games och deras Battlefield-föregångare #Codename Eagle. Han har varit en viktig kugge i Battlefield-maskinieriet sedan dess och det är också han som leder oss genom den bana som vi ska spela idag. Eftersom jag förväntade mig en Mellanöstern-miljö, rentav en titt på återvändande Karkand, blev jag överraskad när striderna istället startar i en lummig park i Paris. Borta är de ettriga vakter som på smattrande snigeltugg brukar förklara att du inte får beträda gräsmattan. Istället är den nedlusad med ryssar. De har ockuperat den franska huvudstadens börshus och min och stridskamraternas uppgift är att slå oss igenom det öppna grönområdet med dess rutschkanor, statyer och dammar. Eftersom vi spelar Rush, det spelläge som introducerades i Bad Company, är målet att slå ut två stycken stationer, som i detta fall styr två stycken envist skjutande raketramper.

Picknicken som spårade ur

Precis som i Bad Company 2 är klasserna fyra till antalet och när jag ser ikonerna är jag på väg att skriva ner deras egenskaper direkt från minnet. De anteckningarna får jag snabbt stryka för Dice har gjort ett par väsentliga ändringar mot tidigare upplägg. Den renodlade sjukvårdaren är helt borttagen och istället har skytteklassen plockat upp medicinväskan och defibrillatorn. Nu tänker du säkert på 80-talets Sylvester Stallone i sjuksysterdräkt men så är inte fallet. Medan du i Bad Company 2 kunde återuppliva fallna kamrater väldigt snabbt är det här en betydligt längre process. Det krävs också två tangenttryck för att kasta ett paket Alvedon Deluxe vilket gör det svårare att göra det mitt i en eldstrid utan att själv bli perforerad.