Du sköna nya värld. Du modiga nya värld. Spelmediet är ungt och borde hungra efter att gång på gång överträffa sig själv med den ena fantastiska idén efter den andra. Men så ser verkligheten inte ut. Vi ser sällan nya världar, än sällsyntare är det med nya varumärken. Men #Dishonored lyckas leverera på båda punkterna.

Det mörka havet dominerar den fiktiva planeten och civilisationen har byggt sina samhällen på en kvartett mindre öar. Det finns en gigantisk kontinent långt borta i öst men den är till största delen outforskad och har funnit sin plats som en legend och något farligt. Att skrämmas av det okända är en beröringspunkt som delas med vår värld. Det ska visa sig finnas många fler.

Tower Bridge och Themsen? Inte riktigt. Välkomna till Dunwall.

Sagovärlden är måhända stor, men vår historia kommer att centreras kring staden Dunwall, en plats som ligger i framkant av industrialiseringens guldålder. När vi kliver ut ur den fuktiga och skumma kloaken skulle floden som rinner framför oss kunna vara Themsen och staden bakom den med sina smala, låga, spetsiga och detaljrika byggnader skulle kunna vara klippta ur den viktorianska eran. Det är ingen slump.

– Vår utgångspunkt var 1600-talets London. Men vi ville ha mer frihet för att skapa extraordinära ting och började röra oss bort från den första visionen. Fast rötterna har alltid funnits kvar, berättar Julien Roby, övergripande producent.

Pestens tid

Ja, det är sannerligen vackra rötter. Kullerstenarna, de snirkliga detaljerna och soldaterna i sina stiliga uniformer. Det skulle kunna vara bilden av en stad i sin fulla prakt, men som med nästan allt finns det en baksida. Råttorna har snabbt spridit en pest i staden och gör att det här och var ligger bylten med lik och söndertuggade kroppar. Jo, råttorna nöjer sig inte alltid med att ”bara” sprida sin smitta. På några sekunder kan de bita ihjäl en normalstor man. Så istället för prakt andas staden kaos. Och ni förstår säkert att pesten är ännu en London-referens.

Så här inledningsvis är det enda utomvärldsliga tinget åsynen av ett stort och udda format fartyg. Över däck hänger en val, också den udda formad, och den är själva anledningen till varför industrialiseringen fått fäste i staden. I valarna finns en olja som möjliggör tekniska framsteg, även om de fortfarande är opolerade och ibland inte fungerar som de ska. Jag får bland annat se ett portvalv som elektrifierar inkräktare och framrusande tåg på räls som ligger ovanför taknockarna.

– För spelarna kommer det här vara viktigt, då de själva ska testa vad som händer när man blandar det gamla med det nya.

Sneak 'em up eller shoot 'em up? Valet är helt och hållet ditt.

Det märks att #Arkane Studios har lagt ner hela sin själ i projektet. Det är deras första chans på länge att skapa något unikt och eget, och dessutom ett bra tillfälle att visa att arvet från Thief och #Deus Ex handlar om mer än att "leva på gamla meriter".

Deus Ex är antagligen ett av de bästa spelen någonsin. Att ha det som referens är givande, för vi vill göra något lika bra. Det är ju sådana här spel vi gillar att göra.

Med "sådana här spel" menar Julien titlar som har flera lösningar på samma problem. Det är inte de lättaste spelen att göra, men spel som Deus Ex har visat att slutresultatet kan bli odödligt. Dishonored är ett fps, men det är upp till dig om det ska vara en shooter eller ett smygarspel. Vill du ge dig in i slagsmål eller sabeldueller är det självklart ett alternativ. Men du kan också gömma dig i skuggorna, studera vakternas beteenden och tänka över dina val.