#Chivalry: Medieval Warfare blev lite av en oväntad framgång för indieutvecklaren #Torn Banner Studios. Köttiga närstrider i medeltidsmiljö föll folk i smaken och över en miljon exemplar har sålts. Nu har den första expansionen #Chivalry: Deadliest Warrior vässat svärdklingan och utstött ett brölande stridsrop i och med öppnandet av betan man får tillträde till om man förbokar spelet.

Chivalry: Deadliest Warrior fokuserar på sex sorters krigare: riddare, ninjor, samurajer, vikingar, pirater och spartaner. Alla med sina styrkor och svagheter. Ninjorna är otroligt snabba men också väldigt ömtåliga. Piraterna är inte några tuffa motståndare i regelrätt svärdfajt, men med pistoler och brinnande flaskor med rom kan de ändå hävda sig på klassiskt, smutsigt piratmanér.

Han var nog ingen vinnare...

De kommer alla med olika miljöer, från böljande bambuskogar och asiatiska tempel till gnistrande sandstränder i Karibien, vilket blir en ganska skön omväxling från den medeltid vi är vana vid från ursprungsspelet. Och i dessa områden kan vi förstås puckla på varandra i ett gäng spellägen. Det finns bara ett skralt, klassikt utbud i betan, men särskilt team deathmatch, där upp till sex lag gör upp mot varandra, får mig att dra på smilbanden.

Det skapas en lite märklig känsla av heder och stolthet som knyts till det lag av krigare man spelar. Det känns riktigt tillfredsställande när ens gäng stridslystna spartaner lyckas dra klassens spelstil till sin fördel och höjer spjuten som ensamma överlevare i slutet av rundan.

Vi antar att träden är rosa på grund av allt blod de druckit

Samma känsla av samhörighet existerar inte de gånger man kör med mixade lag, alltså att alla olika krigare kan spela i alla lag. Däremot blir det taktiskt på ett annat sätt – väljer ditt lag att köra fem pirater som står på taket och skjuter på förbipasserande, eller blir det ett mer balanserat tillvägagångssätt med blandade slagskämpar?

Deadliest Warrior har helt klart potentialen att bräcka originalspelet någon gång i framtiden, men gör det garanterat inte just nu. Det här är en beta i ordets sanna bemärkelse, med tillfälliga textremsor överallt och material som saknas. Men något som oroar bortom betastämpeln är själva mekaniken. Hitboxar och vapenhantering behöver justeras för att komma upp i Medieval Warfare-standard, vilket jag är övertygad om att Torn banner Studios kommer styra upp så småningom. Frågan är hur mycket de hinner åtgärda innan spelet debuterar den 14 november.