”Det här är ju galenskap...”

Chris Metzen sitter på en hög stol, bokstavligt talat, på huvudscenen i Anaheim Convention Center. Han ser uppriktigt tagen ut. För en liten stund sedan utannonserade han #Overwatch, det första riktigt nya varumärket från #Blizzard Entertainment sedan slutet av 90-talet.

16 år efter att strategirevolutionen #Starcraft släpptes lös på en intet ont anande spelkultur har Blizzard gjort slag i saken och introducerat ett nytt universum. Spelet som använder detta universum som lekplats heter Overwatch och är en klassbaserad förstapersonsskjutare gjort för lagspel.

Torbjörn - en helt vanlig skandinav

Jeff Kaplan ser lugnare ut på stolen precis bredvid Metzen. Men när han lyfter armen och pekar mot det område där Blizzard ställt upp 600 speldatorer, laddade med någon slags alfaversion av Overwatch, visar sig jättelika svettfläckar under hans armar. Trots att det enorma rummet är vältempererat. Pressen av att premiärvisa ett nytt spel inför 25 000 människor, och hundrafaldigt gånger fler på direktlänk, är stor. Men det är inte den enda utmaningen Blizzard ger sig själva med Overwatch. Ny artstyle, nytt universum och framför allt: nytt perspektiv.

"så långt som det bara går att komma ifrån Blizzards comfort zone"

Ingen, förutom möjligen den allra mest insnöade konspirationsteoretikern (”om #Valve tar #Dota från Blizzard – då måste väl Blizzard få sno #Team Fortress 2-grejen från Valve?! Logiskt!”), hade nog förväntat sig det här. För det första är fps-genren möjligen så långt som det bara går att komma ifrån Blizzards comfort zone. För det andra har företaget precis visat att små F2P-spel i dagsläget är en enormt mycket bättre affär än stora, traditionella online-spel. Men det här är inte första gången Blizzard utmanar sig själva. Jeff Kaplan minns hur det tongångarna var för 12 år sedan.

”Varför ska Blizzard göra ett MMO? Ni gör ju bara rts-spel?!”

Världen behöver fler hjältar

Med facit i hand är det uppenbart att de klarade den utmaningen. Och här om året avsatte de 15 personer för att göra något litet, något nytt. #Hearthstone exploderade på ett sätt som ingen – inte ens Blizzard själva – kunde tro. Så även om nervositeten är uppenbar finns här också ett enormt självförtroende. Ett självförtroende som byggts upp under lång tid – och med många postiva erfarenheter.

”Och är det något vi kan så är det väl multiplayer, visst?”, frågar Kaplan oss som är på plats.

Winston - en helt vanlig gorilla

Overwatch utspelar sig på jorden, 60 år från nu. Under tiden som gått har jorden fortsatt sin explosionsartade teknologiska utveckling. Om 30 år vänder sig robotarna, som kallas Omnic, mot mänskligheten och nationerna tvingas samarbeta för att planeten – eller åtminstone dess tvåbenta, upprättgående befolkning – ska ha någon chans att överleva. Overwatch skapas, en samling superhjälteliknande soldater. Omnic-krisen överkoms, och Overwatch börjar långsamt rustas ned. Men de senaste fem åren har något hänt. Behovet av välbestyckade beskyddare har återkommit. Världen behöver ännu en gång sina hjältar.