Det låter som en himlasänd pryl, men i praktiken är det inte något magiskt med Nyko Zoom och den tillför inte några nya funktioner. Det är enkelt uttryckt som ett par glasögon man placerar på sin Kinect, en uppsättning linser som placeras framför Kinectens inbyggda ögon. Monteringen kunde inte vara enklare eftersom det inte finns några sladdar eller konstigheter. Zoom är gjord för att enkel glida på plats i fördjupningarna som finns runt Kinectens linser, vilket minimerar risken att de hamnar snett.

Linserna ändrar brytningsvinkeln på samma sätt som ett vidvinkelobjektiv, och det gör att du kan stå betydligt närmare teven och spela än med en Kinect au naturel. Enligt #Nyko ska man kunna stå upp till 40 procent närmare, men det är svårt att kolla upp. Varför? Jag kommer till det senare.

Din Kinect glor fortfarande på dig som en treögd cyklop, men nu med glasögon.

En detalj att tänka på är att Zoom minskar avståndet till teveapparaten, vilket även medför att det spelbara området blir ett par decimeter grundare och precisionen i djupled försämras. En annan aspekt av det nya ”spelområdet” är att det inte enbart är placerat närmare teveapparaten, utan även lite bredare än tidigare. Det är både på gott och ont. Gott eftersom det gör det enklare att placera två spelare bredvid varandra för multiplayerspel, men ont om det råkar komma en möbel i vägen som inte var något problem tidigare. Allt detta baserat på Nykos information och knapphändiga egna testresultat. Varför knapphändiga egna testresultat? Det har att göra med hur Zoom fungerar, och det kan sammanfattas med ett enda ord: skit.

Du kan stå närmare TV-apparaten, men spelområdet blir också bredare.

Där min Kinect utan ”glasögon” hittar huvud, händer och andra referenspunkter hittar den knappt ett dugg med Zoom. Efter några timmars experimenterande med olika avstånd, ljusförhållanden (placeringar och ljusstyrkor) och klädbyten går det inte att komma till någon annan slutsats än att Nyko Zoom inte skulle upptäcka en flodhäst inifrån.

Efter att ha bytt till en ny Zoom blev resultatet aningen bättre, men fortfarande fullständigt värdelöst ur spelhänseende. Den nya Zoomen hittade en och annan referenspunkt ibland, och då märktes det tydligt att man kan stå mycket närmare teven än tidigare. Men, vad spelar det för roll när det är praktiskt omöjligt att använda den för att spela? Allt detta medan Kinect utan Zoom fungerade alldeles utmärkt.
Tanken med Nyko Zoom är förträfflig men, som talesättet lyder, vägen till helvetet är kantad av goda intentioner.