Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/c4Q_LWmOvJU

Här är en video där han låter övertygad om att bättre gpu+uppskalning kan ge 4k60 och att det DF menade var bara ur CPU-synpunkt. Sen kan ju CPU:n vara högre klockad också än basmodellen vilket kan ge lite skjuts också! Sen är det ju najsigt att äldre titlar kan patchas till att använda nya uppskalningstekniken Så 4k60-120 kan bli mer eller mindre standard på Pro-konsolen.

Yes, håller tummarna😅

Medlem

Verkar som PS5 Pro varianten på DLSS blir riktigt grym

Medlem

I senaste Moores Law is dead så menar de tvärt emot Digital Foundry att PS5:ans klart största svaghet är GPUn och inte CPUn.

Det är helt annan ton än hos DF där de är väldigt skeptiska till CPUn och är nästan inne på att det bör bli väldigt liten skillnad, i alla fall när det kommer till FPS.

Så jag får ändå lite nytt hopp och man kan väl hoppas på att Playstation inte helt är ute och cyklar när det kommer till vad som är flaskhals i systemet. DF beskriver det som att mer avancerade spel kommer ha svårt att komma upp i 60 och att Pro inte kommer hjälpa till i någon större grad medans ML pratar om spel borde kunna drivas i över 90FPS i alla fall.

Moores Law :

Digital Foundry:

Med utvecklingen som skett senaste 4 åren och med tanke på att Pro "bara" är 50% kraftigare i råstyrka så bör inte heller konsolen behöva kosta mer eller så mycket mer(än vad PS5 gjort vid lansering eller i värsta fall efter ökända prisuppgången). Man får då också komma ihåg att lagringsenheter har störtdykt i pris senaste åren där bland annat lagringsenheter i samma klass för konsumenter gått från ca 3000Kr till 1000Kr(för 1TB snabb m2 SSD).

Medlem

Påståendet att spela GTA VI i 4k60 inte kommer stödjas har fått stor uppmärksamhet, och här pratar de vidare om det!

Medlem

Borde den inte gå att boka snart?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Borde den inte gå att boka snart?

Även om en ser förhandsbokningar för konsolen är det nog bäst att inte sikta in sig på det innan Sony själva utannonserat den officiellt. Vilket lär ske "snart". Senast Juni antar jag, i "E3-tider".

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/0RDsu2kSBxw

Påståendet att spela GTA VI i 4k60 inte kommer stödjas har fått stor uppmärksamhet, och här pratar de vidare om det!

Samma video som postades precis ovanför din?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Samma video som postades precis ovanför din?

Ja, de klipper ur vissa sekvenser och laddar upp på annat konto för att lyfta specifika frågor i dem.

Medlem

Hoppas PC versionen av GTA 6 inte dröjer allt för långt efter konsolreleasen...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hoppas PC versionen inte dröjer allt för långt efter konsolreleasen...

Tror inte vi får se en PC Pro, men Intel hade Processorer som hette Pentium Pro en gång i tiden i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tror inte vi får se en PC Pro, men Intel hade Processorer som hette Pentium Pro en gång i tiden i alla fall.

Pratar om GTA 6 om du inte förstod det....

Medlem
Skrivet av Gaara:

Pratar om GTA 6 om du inte förstod det....

Tror nog han förstod det men ville skämta lite bara Men det brukar dröja minst 1-2 år efter det släppts på konsol så du får nog vänta lite...

More Law is Dead har haft live-stream och pratat om PSSR och PS5 Pro.

Medlem

@Gertzy Kan du inte läcka information om hur nuvarande PSVR2-titlar kommer påverkas av PS5 Pro'n?
Ska bygga ny simrig och är inte säker på om jag ska satsa på delar som är PS-kompatibla eller inte.
Kthx.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

@Gertzy Kan du inte läcka information om hur nuvarande PSVR2-titlar kommer påverkas av PS5 Pro'n?
Ska bygga ny simrig och är inte säker på om jag ska satsa på delar som är PS-kompatibla eller inte.
Kthx.

Det har pratats förvånansvärt lite om hur PSVR2 skulle gynnas av denna Pro-modell, så detta är högst spekulativt, men jag antar att eftersom GPU:n är den som mest uppgraderas och körs på modernare plattform (RDNA 4 kontra 3) så lär det både se bättre ut och flyta bättre än på basmodellen. Och som du kanske sett så har ny firmwire börjat visa tecken på PC-kompabilitet så det låter som en vis investering. Om du nu inte nöjer dig med att använda PSVR2 på PS5 Pro sen.

Medlem

Verkar som PS5 Pro blir mindre än standardversionen men något större än nya "Slim". Får hoppas det inte gör att den blir varmare och mer högljudd bara (tänker på PS4 Pro som kunde låta som en jetmotor ibland). Verkar också som Pro bara kommer utan skivläsare men att den till Slim-varianten kan kopplas in på Pro också.

Medlem

Nu har information läckt angående vad som krävs för att få kalla ett spel "Enhanced by PS5 Pro".

Medlem

Senaste Moores Law så säger en utvecklare att AMD håller på att utveckla teknik för att avlasta processorn till GPU för mer prestanda(upptill 30%?). Väldigt lovande för PS5 Pro i så fall och alla andra situationer där CPU skulle kunna vara flaskhals. I bästa fall så kanske även detta hjälper Series X och vanliga PS5. Series S lär dock inte dra nytta då GPUn lär vara flaskhalsen där.

Nu får jag hopp om 60FPS och högre igen🥳
Det är väl främst det som får mig att snegla imot PC igen, men fortsätter PS5/Pro leverera 60 så stannar jag med största sannolikhet kvar. Skulle vara fantastiskt för PSVR2 ifall den då kan dra nytta av detta.

1:21:40 och framåt.

Edit: kanske detta han beskriver?

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-work-graphs-gpu-r...

"To showcase the improvements, AMD was able to share some “super early numbers” that compare using Work Graphs versus Execute Indirect when using an RX 7900 XTX. Execute Indirect is a feature in modern graphic APIs, such as DirectX 12 and Vulkan, that allows the GPU to perform draw or dispatch commands — essentially, it’s another thing that lets the GPU handle some of the CPU workloads instead of communicating with it for every task.

In that early benchmark, AMD found that Execute Indirect is up to 39% slower (1.64x) than Work Graphs with the mesh nodes extension."

Medlem

Spekulation om pro-cpu:n.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Om de använder AMDs senaste GPU teknik så behövs inte snabbare processor heller.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om de använder AMDs senaste GPU teknik så behövs inte snabbare processor heller.

Antagligen resonerar Sony så att steg upp i stegen väger upp tillräckligt tillsammans med uppskalningsteknik så att en snabbare cpu antagligen bara hade blivit ett värmeproblem och då det ryktas att Pro-konsolen ska bli någorlunda kompakt så vill de nog inte överklocka för mycket och riskera överhettning eller höga oljud (som med PS4 Pro).

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Antagligen resonerar Sony så att steg upp i stegen väger upp tillräckligt tillsammans med uppskalningsteknik så att en snabbare cpu antagligen bara hade blivit ett värmeproblem och då det ryktas att Pro-konsolen ska bli någorlunda kompakt så vill de nog inte överklocka för mycket och riskera överhettning eller höga oljud (som med PS4 Pro).

Med 30% extra prestanda så skulle det motsvara ca 4,55GHz vilket borde vara mer än tillräckligt för att inte vara en flaskhals längre.
Sedan så har du annan teknik som dem kan dra nytta av som tillexempel att SSDn och GPUn inte behöver gå igenom processorn längre för bland annat extrahera/komprimera data vilket också lär spara mycket resurser. Asset streaming lär ju vara väldigt viktigt i open world spel såsom GTA, vilket kan gynna PS5.

Om nu PS5 kan dra nytta av det som visats på GDC samt sådant som dykt upp sedan Mark Cernys presentation innan konsolens lansering fram till nu så borde inte CPU prestanda vara något problem alls, speciellt då i spel som inte är kompatibla med äldre generations konsoler.

Det bör alltså inte vara några som helst problem för tillexempel Rockstar att uppnå minst 60FPS med PS5 Pro i så fall.
Är tekniken som dem utvecklat nu bakåt kompatibelt så bör inte heller vanliga PS5 och Series X ha problem med det.
PS5 Pro bör då till och med kunna uppnå 120FPS med hjälp av AMDs version av frame generation, vilket skulle vara fantastiskt.

Att högre klockad CPU skulle påverka värmen nämnvärt tror jag inte har så mycket med det att göra, i alla fall inte om det blir nodkrympning som vissa tror. GPUn lär bidra till betydligt högre värmeutveckling.

OBS ursäkta om jag är ordHitler här men termen "överklockad" stämmer inte in i sammanhanget. En processor eller GPU är inte överklockad så länge den är ämnad att hålla en viss hastighet från början, vilket då PS5 Pros CPU skulle vara oberoende av vilken klockhastighet den kommer med.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Med 30% extra prestanda så skulle det motsvara ca 4,55GHz vilket borde vara mer än tillräckligt för att inte vara en flaskhals längre.
Sedan så har du annan teknik som dem kan dra nytta av som tillexempel att SSDn och GPUn inte behöver gå igenom processorn längre för bland annat extrahera/komprimera data vilket också lär spara mycket resurser. Asset streaming lär ju vara väldigt viktigt i open world spel såsom GTA, vilket kan gynna PS5.

Om nu PS5 kan dra nytta av det som visats på GDC samt sådant som dykt upp sedan Mark Cernys presentation innan konsolens lansering fram till nu så borde inte CPU prestanda vara något problem alls, speciellt då i spel som inte är kompatibla med äldre generations konsoler.

Det bör alltså inte vara några som helst problem för tillexempel Rockstar att uppnå minst 60FPS med PS5 Pro i så fall.
Är tekniken som dem utvecklat nu bakåt kompatibelt så bör inte heller vanliga PS5 och Series X ha problem med det.
PS5 Pro bör då till och med kunna uppnå 120FPS med hjälp av AMDs version av frame generation, vilket skulle vara fantastiskt.

Att högre klockad CPU skulle påverka värmen nämnvärt tror jag inte har så mycket med det att göra, i alla fall inte om det blir nodkrympning som vissa tror. GPUn lär bidra till betydligt högre värmeutveckling.

OBS ursäkta om jag är ordHitler här men termen "överklockad" stämmer inte in i sammanhanget. En processor eller GPU är inte överklockad så länge den är ämnad att hålla en viss hastighet från början, vilket då PS5 Pros CPU skulle vara oberoende av vilken klockhastighet den kommer med.

Har svårt att se att base PS5an kommer orka med 60fps men återstår väl att se. Antar att det kommer med en del dippar. Eller kanske ett performance-läge som gör en del uppoffringar för att kunna nå det målet mer jämnt? Och ett 4k30-läge på det. Gissar jag nu bara alltså.

Vad jag förstått är PSSR inte samma sak som AMDs utan någonting Playstation tagit fram själva för uppskalning. Men är det lika bra, eller bättre, kanske 120 är möjligt. Och då kanske får 40k60 tom. Vore ju fantastiskt!

Haha, det är lugnt! Jag är bara en lekman som försöker göra mig förstådd. Med överklockad menade jag "klockad högre än bas PS5an" men rent tekniskt har du rätt ja. Men när konsolen säljs i butik kommer den ju vara låst för sådant så det var inget sådant jag pratade om. Sorry om det blev oklart från min sida.

Medlem

Mer PS5 Pro-läckor! Verkar som CPU:n kommer klockas 10% högre än bas PS5:an på 3,85GHz i ett "överklockat" läge från 3,5GHz där utvecklarna kan välja läge själva. De kommer också få tillgång till 1,2GB mer av arbetsminnet där hela 13,7GB är ledigt mot basens 12,5.

Medlem

Sony har "gjort en Nintendo" och krävt att Youtube tar ner en More Laws is Dead-video om PS5 Pro. Vilket kan ses som en bekräftelse på att dess uppgifter stämde.

Medlem

PS5 Pro tycks bli en riktig monsterkonsol!

123
Skriv svar