Hur många kvinnliga karaktärer i spel tål världen? Uppenbarligen fler. I en något överraskande sidodebatt under E3 fick #Ubisoft en hel tunna skit för att det inte går att spela som kvinnlig karaktär i kommande #Assassin's Creed: Unity. Fyra kan spela tillsammans, ingen kan vara kvinna.

”Pengarna räckte inte. Vi hade inte tid. Vi har ett superstort team, men alla var upptagna med annat”, svarade Ubisoft. Det startade en debatt i spelvärlden, där bland annat Jonathan Cooper, som var animationschef på #Assassin's Creed 3 och lead på de första Mass Effect-spelen, sa att det bara skulle vara en eller två dagars arbete att fixa.

Då var det någon passade på att fråga Ubisofts team bakom #Far cry 4 om varför det inte fanns spelbara kvinnor heller i det spelet. Svaret blev något i stil med att ”men åh, det var så himla nära att vi gjorde det, vilken ironi att just vi får kritik för det, vi tar det här på största allvar och vi tänkte ju ha med spelbara kvinnor”.

Som att nära plötsligt sköt haren. Eller som något skrev på Twitter: ”Kan någon bara få Ubisoft att sluta prata dumheter.”

Nå, även jag har så klart några saker att säga.

Att skiten träffade fläkten för just Ubisoft är bara ren tillfällighet. Det finns hur många som helst som kunde drabbats av drevet, även under årets E3. Varför valde till exempel #Sony och deras #Media Molecule att när nu #Little Big Planet får tre nya huvudpersoner vid sidan om Sackboy att göra samtliga till killar? I ett spel om garnfigurer, som dessutom har en hög andel kvinnliga spelare?

"Att skiten träffade fläkten för just Ubisoft är bara ren tillfällighet."

Men vad som lätt händer är att av dem som ändå försöker, krävs mer än dem som inte gör det. Ubisoft har ju låtit oss se att man kan ha en kvinna som hjälte i ett helt Assassins-spel, nämligen i Liberation, som bara gjordes för PS Vita. Spelet floppade försäljningsmässigt – men det gör ju alla spel som kommer till Vita helt enkelt för att det finns så sjukt få spelkonsoler. Backar vi hittar vi fler exempel, inte minst Michel Ancels pärla #Beyond Good & Evil från 2003, vars hjältinna Jade fortfarande framstår som en av de starkaste och bästa kvinnliga protagonisterna någonsin.

Ubisoft har också sedan länge gjort sig kända för att släppa fram kvinnliga chefer och designers, långt innan frågan om jämställdhet och kvinnor i spelbranschen blev ett hett ämne. Det ursäktar inte Ubisoft, men det är en del av en lite märklig trend som jag sett under flera år. Ta bara det där med att #Naughty Dog fick kritik för att Ellie inte var spelbar utan mer bisak i #The Last of Us. Trots att de till skillnad mot tusen andra ju ändå ansträngde kopiöst sig för att skapa ett starkt kvinnoporträtt (plus att de hade en DLC på gång som bara handlade om Ellie). Eller kritiken mot att Nilin i #Remember Me var en blek karaktär; det finns ziljarder bleka manliga karaktärer redan, men besvikelsen var större på henne just för att hon var en hon.