Efter att de ursprungliga Gothic-utvecklarna #Piranha Bytes blev tvingade att forsla ut en halvfärdig version av #Gothic 3 på marknaden så bestämde de sig för att bryta med utgivaren #Jowood, säger spelhusets grundare Michael Hoge. Jowood har sedermera gått i konkurs efter att Gothic-seriens fjärde del, #Arcania: Gothic 4, floppade.

– Problemet var – för att göra en lång historia kort – att det fanns ett par åsiktsskillnader mellan utgivaren [Jowood] och oss. Och alltihop kollapsade när utgivaren tvingade oss att släppa Gothic 3 innan det var färdigt, säger Michael Hoge.

– Om vi hade gjort klart det på tiden vi lovade så hade det inte varit någon fara, i ärlighetens namn. Men som det var så drog utvecklandet ut på tiden och istället för att finna en lösning med oss – hur vi skulle ordna detta – så ville de bara släppa det. Det var på grund av deras aktiemarknadsposition, tror jag. Så vi bestämde oss för att gå skilda vägar då.

Medan Jowood lät #Spellbound Software släppa det risiga Gothic 4 så gjorde Piranha Bytes det (trots namnet) inte fullt så risiga Risen.

Nu är Gothic-licensen på väg tillbaks till Piranha "senast nästa år", så kanske får vi se ett Gothic 5 i framtiden.

Bilden: buggfesten Gothic 3 då det begav sig.