#The Elder Scrolls V: Skyrim ser lockande ut såväl på bild, som varumärke och på film. Men till pc-fansens förmodade fasa spelar konsolversionerna huvudrollen under utvecklingen. I en intervju med CVG berättar lead producer Craig Lafferty varför.

– Vi använder konsolerna som huvudplattform, så vi utvecklar mot konsolerna för att därefter porta till pc vilket vanligtvis inte är så farligt faktiskt, säger Lafferty.

#Bethesda satsar även på att göra spelet mer tillgängligt.

– Vi vill göra det riktigt tillgängligt. Vi har fortfarande komplexiteten bakom kulisserna, men vi ville säkerställa att du kan ta upp kontrollen och spela på ett lätt sätt; genomsnittspersonen skulle kunna ta sig an det.

Gränssnittsfrågan har tagits upp tidigare, men Laherty förtydligar.

– Vi är alla stora Apple-fans, så smidiga användargränssnitt är en av sakerna vi verkligen ville göra, få det riktigt naturligt och putsat. Du kommer spendera mycket tid i den där menyn.

En stor anledning till att Skyrim släpps till nuvarande konsoler (och Windows!) är att Kinect och Move gjorde klart för dem att nästa konsolgeneration inte kan komma tillräckligt snabbt.

– Vi kan få ut massor från nuvarande hårdvara, vi lärde oss massor från #Fallout och #Oblivion – och det blev tydligt med Kinect och Move att de nya konsolerna inte skulle komma tillräckligt snart i jämförelse med när vi ville släppa spelet.

Premiärdatumet är satt till den 11 november, och spelet släpps till Windows, Xbox 360 och Playstation 3. De två sistnämnda är alltså huvudplattformar.