Nedladdningsbara spel måste minst släppas samtidigt via Xbox Live och konkurrerande plattformar (som Playstation Network), annars förbehåller sig #Microsoft möjligheten att vägra publicera spelen. Ett annat krav är att spelens material på skiva inte får skilja sig mellan plattformarna till Microsofts nackdel.

– Vi är lite partiska, så självklart försöker vi försvara vårt eget utrymme så gott det går och få exklusiviteter. Även om jag inte kan vara specifik kring villkor och förhållanden så kan du vara försäkrad om att vi försöker maximera vårt eget övertag så spelfältet är jämnt, och absolut spela till vår fördel när det är möjligt, säger europeiska Xbox-chefen Chris Lewis.

Riktlinjerna lyder som följande:

Titles for Xbox 360 must ship at least simultaneously with other video game platform, and must have at least feature and content parity on-disc with the other video game platform versions in all regions where the title is available. If these conditions are not met, Microsoft reserves the right to not allow the content to be released on Xbox 360.

Detsamma gäller Xbox Live Arcade-spelen. Demo-versioner måste dyka upp inom samma vecka som de dyker upp på konkurrerande plattformar eller via tidningar.

#Sony tycks å sin sida ha en betydligt friare policy. Bland spelen som dykt upp på PSN efter XBLA-släppen märks exempelvis #Limbo och #Lara Croft and the Guardian of Light.