Som FZ tidigare rapporterade idag minskar Star Wars: The Old Republic-spelandet med 25 procent, eller motsvarande 400 000 spelare. #Electronic Arts själva hävdar att detta tapp beror på casual-spelare, som inte velat fortsätta betala för onlinerollspelet.

– När vi lanserade produkten i december var det ett stort släpp. Vi fick in många användare och med ett varumärke som Star Wars så når det ut, till förutom hardcore-MMO-fanbasen, även till den bredare marknaden. När tjänsten utvecklas utifrån detta ser vi att vissa av de initiala konsumenterna gått igenom en faktureringsperiod och därefter valt att inte prenumerera på spelet, säger EA Games-chefen Frank Gibeau.

Även övergripande chefen för hela EA, John Riccitiello, gav sin syn på saken och försökte tona ned The Old Republics vikt för företaget som helhet.

– Det bidrar till affärsverksamheten och även om det är viktigt är det inte lika viktigt som Medal of Honor, Battlefield, FIFA, Madden, The Sims eller Simcity, men det är viktigare än Tiger Woods PGA Golf. Men vi älskar varumärket och precis som vi vill se att Tiger Woods Golf, SSX eller Madden växer, så kommer vi arbeta för att detta ska växa, säger John Riccitiello.

EA betonar att de nuvarande siffrorna ligger i linje med förväntningarna, men hoppas alltså att deras Star Wars-MMO kommer börja växa igen på sikt.