"Vi tappade 400 000 casual-spelare" – EA

Robot
"Vi tappade 400 000 casual-spelare" – EA

Star Wars: The Old Republic är inte ett lika viktigt spel för företaget som exempelvis Battlefield, The Sims eller Medal of Honor, säger EA-chefen.

#electronic-arts


Medlem
"Vi tappade 400 000 casual-spelare" – EA

Medlem
Medlem

Hur kan det vara viktigare att folk spelar Battlefield som man köper från nån rysk site för 100 spänn och inte lägger ett öre mer på än att man pytsar in pengar varje månad i SwtoR?


signatur
Medlem

Skulle vilja påsta att dem tappat "Hardcore" folket, då casuals bara bryr sig om storyn och lite pugs då och då, sen är det ett ton med RP spelare.

Jag drog mig ur min pre-order och jag är glad... Finns så mycket saker dem kunnat göra anurlunda för att verkligen göra det ett bra spel, storyn räcker tyvär inte för mig.

Inaktiv

Tusan, det slår mig att nästa Mass Effect kanske är en MMORPG.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Inaktiv

Klart att folk slutar spela... finns inget att göra i spelet när man är lvl 50. Behövs mer och bättre end game, precis som World of Warcraft.

Medlem

So funny, den här nyheten dök upp nu när jag hitta en tråd om det på /v/.
Aja, jag har aldrig varit intresserad av MMOs så jag bryr mig verkligen inte. Om det är något som får mig ta avstånd från PC-spelen så är det alla MMOs som spelutvecklarna är besatta av. PC-spelen innan WoW kändes så mycket mer kreativa och roligare och fler genrer och... ja, trist.

Medlem

Hur fan har ea fått reda på vilka som är hardcore spelare och casuals spelare som har lämnat undrar jag........... Hur dem har kunnat göra ett så dåligt spel för 200 miljoner dollar + kostnader efter släppet.


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Väldigt trist tycker jag då jag hade höga förhoppningar på spelet.
Lirade ett par månader och var imponerad i början med det avtog ju mer man spelade tycker jag.

Riktigt trist att Bioware valde att förvandla Kotor till det här i mina ögon, men så går det kanske när man horar sig till EA?

Spel på spel som brinner ut på någon månad och sedan hamnar i glömska. Uppföljare på uppföljare in i oändligheten.

Jag är övertygad om att om Bioware själva hade fått styra så hade man verkligen sett spelet som "viktigt", pumpat ut patchar och content och varit otroligt aktiva för att föra spelet framåt och se till så att de hade en otrolig livslängd och vitalitet.

Nu blir det ju som det blir tyvärr!

Medlem
Skrivet av Floffe:

Tusan, det slår mig att nästa Mass Effect kanske är en MMORPG.

http://www.youtube.com/watch?v=31g0YE61PLQ

Medlem

Haha... är spelet inte så viktigt för dem? Var det inte just detta spelet som var EA genom tiderna dyraste spel? Och nu är det inte lika viktigt.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

So funny, den här nyheten dök upp nu när jag hitta en tråd om det på /v/.
Aja, jag har aldrig varit intresserad av MMOs så jag bryr mig verkligen inte. Om det är något som får mig ta avstånd från PC-spelen så är det alla MMOs som spelutvecklarna är besatta av. PC-spelen innan WoW kändes så mycket mer kreativa och roligare och fler genrer och... ja, trist.

Håller med på den sista punkten. Spelutvecklarna har fått tunnelseende sedan World of Warcraft släpptes. De senaste åren har det släppts otaliga spel som mer eller mindre är WoW-kloner. De verkar helt ha missat att de som vill ha ett WoW-liknande spel redan spelar WoW. De borde sikta in sig på de hundratals miljoner människorna som inte gillar WoW istället.

Kort sagt: Det är dags för förnyelse i MMO-branschen om genren ska komma framåt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Att bygga upp nya MMO:s handlar ju bara om att företag vill ha mer pengar.
Det är väl den genren som genererar mest $$$ / månad / år.
Hade jag vetat hur man gör så hade jag testat bygga ett själv eftersom jag har brist på inkomst

Gör spel för att göra folket nöjda och glada istället för att enbart tänka $$$.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

"Det bidrar till affärsverksamheten och även om det är viktigt är det inte lika viktigt som Medal of Honor, Battlefield, FIFA, Madden, The Sims eller Simcity"

Intressant att höra deras prioritering. Jag trodde deras MMO var viktigare än så för dem.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Kan förstå att Sims är viktigt...där tjänar dom nog lätta pengar på småtjejerna som bara MÅSTE ha den söta hunden och poolpartyt i sin trädgård.

Medlem

Dom borde kanske ta lärdom av Blizzard hur man sköter ett MMO.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Intressant ordval i det uttalandet. Jag hörde: "Det här spelet la vi inte ner så mycket tid på som andra titlar. Vår strategi var mest att folk skulle köpa det och betala ett par månaders spelande innan de insåg att det inte finns så mycket att göra när man väl är max lvl"

Imponerande, kanske skulle kläckt ur sig det innan release, se hur många som köp det då, istället för alla vackra lovord. Helt klart förtroendesänkande.

Medlem

EA is on damage control

Medlem
Skrivet av Segas:

Kan förstå att Sims är viktigt...där tjänar dom nog lätta pengar på småtjejerna som bara MÅSTE ha den söta hunden och poolpartyt i sin trädgård.

Eller killar över 20 som köper skins, pet eller annat tillbehör till deras gubbe(-ar)

Medlem
Skrivet av Tybalt:

"Det bidrar till affärsverksamheten och även om det är viktigt är det inte lika viktigt som Medal of Honor, Battlefield, FIFA, Madden, The Sims eller Simcity"

Intressant att höra deras prioritering. Jag trodde deras MMO var viktigare än så för dem.

Inte när det gick åt pipsvängen!
Det är som när man var liten och trillade med cykeln och någon kommer framrusande..."HUR GICK DET?"

- Inte så farligt! *halt halt*

Medlem

De jag vet som slutat har gjort det pga Diablo3, de vill inte köpa mer speltid då de ändå inte kommer spela mer efter den 15/5.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem
Skrivet av FUtech:
Skrivet av Tybalt:

"Det bidrar till affärsverksamheten och även om det är viktigt är det inte lika viktigt som Medal of Honor, Battlefield, FIFA, Madden, The Sims eller Simcity"

Intressant att höra deras prioritering. Jag trodde deras MMO var viktigare än så för dem.

Inte när det gick åt pipsvängen!
Det är som när man var liten och trillade med cykeln och någon kommer framrusande..."HUR GICK DET?"

- Inte så farligt! *halt halt*

Haha. Ja, kanske det.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av KatOne:

EA is on damage control

Så sant som det är sagt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag slutade spela när storyn var slut, att spela samma raids/flashpoints om och om igen är inte lockande för min del inte heller pvp.
Att utforska och få en bra story är det jag vill ha att göra andra saker än att bara strida.
I Star Wars Galaxies så kunde man bara "vara" en hel kväll utan att strida att rollspela och sitta och krafta men det känns inte lika lockande i Swtor då ens companions gör allt åt en.

Medlem

Precis som jag och många andra sa att det skulle bli, rejäla tapp...

Medlem

Jag kan förstå hans resonemang att spelet inte är lika viktigt som andra.
Hur mycket spelet kostat att tillverka är inte direkt avvägt med hur viktigt det är.
Battlefield t ex är en spelserie som funnits ofantligt länge och kommer troligen att finnas kvar som spelserie långt efter att SWTOR har gått i graven även om SWTOR skulle leva i 10 år till.

Men detta är EA, så de säger måste väl vara skitsnack, eller?

Pansarknekt

Det blir ju ännu mer tydligt hur ointressant spelet är när man är lvl50 då det är korridorer som spelets planeter är uppbyggda av. De tjänar sitt syfte när man är där men inte mer.
Hade man gjort riktiga områden som går att navigera runt i så hade man kunnat få en mer "world of SW" känsla med platser som har betydelse hela tiden.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Det är ju den glada skaran av casualspelare som drar in stora pengar oftast? Dom som inte säger upp sitt konto i ren rage över en nerf osv.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Förhoppningsvis vaknar EA till av det här så det kommer något gott ur det hela!

12
Skriv svar