I mars ryktades det att #Valve var på väg att börja på en Steam-konsol, ett rykte som kort därefter sköts i sank. För stunden. En ny och tämligen intressant jobbansökan på företagets jobbsektion handlar om att de vill ha en industriell designer, och något som är extra värt att uppmärksamma är vissa av formuleringarna kring varför de vill anställa:

– Valve är traditionellt sett ett mjukvaruföretag. Öppna plattformar som pc och mac är viktiga för oss, eftersom de tillåter oss och våra partners att ha en robust och direkt relation med våra kunder. Vi är dock frustrerade över bristen på innovation i datorhårdvaruområdet, så vi ger oss in i matchen. Även grundläggande input, som musen och tangentbordet, har inte förändrats på något meningsfullt sätt över åren. Det finns ett rejält glapp på marknaden, och möjligheter att skapa intressanta användarupplevelser förbises.

I april snackade de även friskt om wearable computing, vilket är något som verkligen kan ligga i linje med detta tänkande.

Huruvida det kan tänkas leda till konsoler och annat tjofräs är även det en intressant frågeställning. Gabe Newell har tidigare sagt att de kommer göra vad som krävs för att erbjuda vad de definierar som tillräcklig frihet, oberoende om konsoltillverkarna vill öppna upp sina system eller inte.

Vad tror du?