Kanske sitter du för stunden begraven i #SimCity-betan, inte minst om du var en av dem som tog del av vår lilla "smaka på SimCity-beta"-möjlighet. Kanske tillhör du en av de 8 procent av männen eller 1 procent av kvinnorna som har andra möjligheter att särskilja färger än resterande. Kanske är det ibland lite problematiskt att skilja mellan olika saker i spel just för att ting är färgkodade. Detta var något som SimCity-skaparna på #Maxis tagit i beaktning och därför har de kämpat hårt med att lägga till färglägen för att få spelet fullständigt även för er med någon av de tre vanligaste formerna av färgblindhet.

– Det är inte bara ett spel där du springer genom en gång och skjuter på allt som rör sig. Det är ett spel där det alltid finns data inbyggd i miljöerna -- miljöerna är ett gränssnitt. Miljöerna försöker ge dig feedback och om du inte kan utläsa denna eftersom de är färgbaserade, då är det helt enkelt mycket svårare och mindre njutbart att spela, säger Ocean Quigley till D'toid.

Chefen för QA-sektionen är röd-grön-färgblind, vilket även uppges vara en av anledningarna till denna utökade förståelse för andras situation. Beskåda ett exempel på spelet utan vanligt färgkodade miljöer nedan.

Vi applåderar detta initiativ starkt, liksom alla initiativ för att få till en behagligare värld för gemene medmänniska.